La Mesa del Parlament haurà d’iniciar el procediment de debat parlamentari de la ILP.
El nou Consell Escolar Municipal de Lleida s'ha convertit en el primer consell escolar de Catalunya a incorporar la figura de l'educador/a social entre els seus membres. Això, fruit de l'aprovació del nou reglament del CEM en el Ple municipal de la Paeria del mes de desembre.
Aquest dimarts 27 de febrer, s’ha celebrat la primera sessió després de l’aprovació d’aquest nou reglament, que busca donar resposta a les línies marcades pel Projecte Educatiu de Ciutat. El text contempla que cal promoure "un treball en xarxa i cohesionat, partint de la participació i de la col·laboració transversal entre totes les institucions i agents educatius". Així que una de les principals novetats del nou CEM és la incorporació del Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya. La nova normativa busca "superar l'àmbit estrictament escolar en coherència amb la Carta de Ciutats Educadores i amb el Projecte Educatiu de Ciutat" i assumir el repte de fer "possible la integració de tot l’alumnat i les seves famílies, l’èxit educatiu, la millora en la qualitat de l’ensenyament i de la cohesió social".
Albert Font-Tarrés, vicepresident del CEESC i president de la junta delegada a Lleida, assumeix el paper de membre titular al CEM de Lleida mentre que Lídia Acosta, educadora social col·legiada, en serà la membre suplent. Tots dos membres han assistit a la primera sessió del nou CEM.
A més del CEESC, en formen part el director territorial del Departament d'Educació, regidors de la Paeria, representants dels docents, famílies, alumnat, personal d'administració i d'atenció educativa, direccions de centres, sindicats, col·legis professionals i entitats vinculades a la comunitat educativa.
Avui, Dia Mundial de la Justícia Social, s’ha presentat a la seu del CEESC de Lleida el document de conclusions de la jornada 'Posem en joc l'Educació Social' que es va celebrar el passat mes de novembre.
En el document, elaborat a partir de les aportacions de més de 200 educadores socials que treballen en els dispositius residencials del sistema de protecció de la infància i l'adolescència de la demarcació de Lleida, es fa una crida a combatre l'estigmatització i els prejudicis que viuen els infants i joves tutelats per l'administració.
El conjunt de professionals participants a la jornada va destacar la necessitat de major atenció especialitzada en salut mental per tal d'abordar traumes i altres casuístiques fruit de les trajectòries vitals dels infants i joves atesos. A més de poder comptar amb espais més individualitzats i més participació d'infants i joves. La falta d'ofertes formatives per als joves atesos, especialment en aquells serveis situats fora de la ciutat de Lleida, també va ser ressaltada. En els grups de treball es va apuntar que cal potenciar espais de reflexió professional dins de cada servei i també amb educadores socials dels diferents dispositius.
D'entre totes les propostes de millora, la més present va ser la de garantir unes condicions laborals justes per als educadors i les educadores socials ja que la precarietat actual té repercussions a nivell individual de les professionals i per als serveis, com l'alta rotació en espais on cal fer vincles o l'alt abandonament de la professió, la qual cosa fa perdre bagatge de professionals amb llarga trajectòria. Les educadores socials també van apuntar la falta de reconeixement social i de dignificació per part de l'administració.
Després de presentar-lo, el document s'ha registrat al Departament de Drets Socials per tal d'elevar les propostes de millora. Actualment hi ha 37 dispositius de diferent tipologia repartits entre les comarques del Segrià, les Garrigues, l'Urgell, la Noguera, la Segarra, el Pla d'Urgell, el Pallars, l'Alt Urgell i el Solsonès. Amb 347 educadores i educadors socials per donar resposta als 751 infants i joves atesos.
A la presentació hi han participat representants de la Comissió de Serveis Residencials i d'Habitatge de SAIA-Lleida i el vicepresident del CEESC i president de la junta delegada a Lleida, Albert Font-Tarrés.
La Jornada 'Posem en joc l'Educació Social. Espais de reflexió professional en l'àmbit de la infància i l'adolescència en els recursos residencials i habitatge de SAIA-Lleida', va tenir lloc a l'auditori del campus de Cappont de la Universitat de Lleida i va ser organitzada per professionals dels diferents dispositius del Servei d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (SAIA) de la demarcació de Lleida, amb la col·laboració del CEESC, del Departament de Drets Socials, de la Universitat de Lleida i de la Plataforma Educadores Socials de Ponent.
Aquest dijous, concentració a Barcelona
Les Plataformes territorials per l’Acció Social de Catalunya i del Sector Social Barcelona han convocat una concentració dijous, 22 de febrer, a la plaça Sant Jaume de Barcelona, coincidint amb el Dia Europeu de la Igualtat Salarial. S'hi reclamarà l'equiparació de les professionals dels serveis públics externalitzats del Tercer Sector. La mobilització compta amb el suport del CEESC, que també hi serà present.
“Accés a una vida digna”
El director general de l’Organització Internacional del Treball de l’ONU, Gilbert F. Houngbo, apunta en el seu discurs per al Dia Mundial de la Justícia Social que “la justícia social vol dir polítiques i accions que creïn igualtat d'accés a les oportunitats, que donin suport a una transició verda que sigui justa i inclusiva i que donin a tothom les bases d'una vida digna”. La commemoració va ser aprovada a l'Assemblea General de les Nacions Unides el novembre de 2007.
Reunits per traslladar la necessitat de la regulació d'aquesta figura en benefici de la infància i adolescència.
El Teatre Lliure és el lloc escollit per celebrar la cinquena edició del CSSBE.
Comunicat arran dels fets succeïts a punta de pistola
L'eina de difusió i aprofundiment de temes d'interès per a l'educació social.
El Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) s'ha reunit aquest dijous amb la Consellera d'Educació, Anna Simó, per tal de projectar la millora del sistema escolar de Catalunya i l'èxit educatiu de l'alumnat. Entre les mesures proposades hi ha la consolidació de la figura d'educadors i educadores socials a escoles i instituts.
La trobada ha comptat amb la participació del vicepresident del CEESC, Albert Font-Tarrés; el director de l'equip de treball del CEESC, Xavi Campos, i Rosa Guitart, en representació del Col·lectiu professional d’Educació Social i Escola del col·legi professional. La consellera ha estat acompanyada de la Directora general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Raquel Garcia, i de Marta Molina, cap de gabinet de la consellera.
La representació del CEESC ha plantejat com els graduats universitaris en Educació Social tenen les competències i habilitats per abordar les barreres d'aprenentatge, la diversitat, les condicions d’educabilitat i les relacions amb l'entorn de l'alumnat per tal de fer centres educatius realment inclusius. Al mateix temps que es garanteixi l'èxit educatiu, la interdisciplinarietat, la convivència i l'equitat.
Entre altres aspectes que s'ha acordat treballar, des del CEESC destaquem que des de la Conselleria iniciarà l'elaboració d'un informe per avalar tècnicament i econòmicament la figura dels educadors i educadores socials a escoles i instituts.
Recordem que les funcions oficials de les educadores i els educadors socials als centres educatius són oficials des del començament d'aquest curs 2023/24, després d’un procés que ha durat gairebé tot el curs 2022/23 entre un grup de treball liderat pel Departament d’Educació i amb la participació de diferents perfils socioeducatius als centres, entre ells, educadores i educadors socials que treballen actualment a escoles i formen part del Col·lectiu Professional d’Educació Social i Escola del CEESC.
Autoria fotografies: Departament Educació.