Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

Les delegacions de Lleida del COPC, COPEC, TSCAT i del CEESC, conjuntament amb la Unitat de Desenvolupament i Cooperació de la Universitat de Lleida

 

Des del CEESC, i concretament des del Col·lectiu d'Educació Social i Escola, portem anys lluitant per la inclusió dels educadors i les educadores socials als centres educatiu. Al mes de juny es va aconseguir una fita important, tot i que completament insuficient: la incorporació de 75 professionals al centres educatius per al curs 2020-2021.

Tot i que el Departament d'Educació sembla que comença a fer petites passes, des del CEESC creiem que no s'està fent prou i per aquest motiu hem demanat explicacions en repetides ocasions, fins a finals de novembre no hem obtingut resposta, que també ens ha semblat insuficient.

Amb l'experiència dels membres del Col·lectiu i atesa la quantitat de dubtes rebuts per part dels professionals que han obtingut plaça per a aquest curs, així com per part del professorat i direccions d'aquests centres, des del CEESC estàvem convençuts de la necessitat d'organitzar algun tipus de formació específica.

Veient que el Departament d'Educació no ha assumit aquesta responsabilitat, hem pres la iniciativa i juntament amb el Centre d’Innovació i Formació en Educació (CIFE) i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) hem dissenyat el curs "Educadores i educadors socials als centres escolars: oportunitats educatives", una proposta formativa basada en la informació, la reflexió i l’intercanvi, i que abordi el context escolar com a àmbit de treball educatiu així com les competències a desenvolupar, funcions a exercir o responsabilitats a adquirir per l’educadora o l’educador social en treball col·laboratiu i consensuat amb els membres de la comunitat educativa.

És un curs dirigit específicament a educadores i educadors socials que s’han incorporat a escoles i instituts aquest curs i a altres professionals d’escoles i instituts on treballin educadores o educadors socials, però també a educadores i educadors socials que estiguin interessats en la temàtica.

La formació tindrà una durada de 20 hores i se celebrarà de manera virtual del 26 de gener al 2 de març. Es tracta d'una formació gratuïta i estarà reconeguda com a curs d’extensió universitària a través del Centre d’Innovació i Formació (CIFE) de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.

Trobareu tota la informació del curs en aquest enllaç.

 

 

 

L'Assemblea es va celebrar de manera telemàtica.

 

Horaris especials de Nadal 2020

 

Iniciem una nova etapa de la línia de treball conjunta per enfortir el SIS-CO.

 

Ja podeu llegir el número 92 del Full Informatiu. 

 

El Departament de Justícia ha obert el termini per a la inscripció de professionals a la llista d’ofici de pèrits judicials per al 2021.

 

La setmana passada representants del CEESC ens vam reunir amb membres del Departament d’Educació, concretament amb la subdirectora General de Personal d'Administració i Serveis, la Sra. Anna Maria Franco Baiget, i la subdirectora de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa, la Sra. Marcel·lina Bosch Costa.

Aquesta és la primera reunió, després de la que es va mantenir al juliol amb la Directora General de Currículum i Personalització, la Sra. Maite Aymerich. Des de llavors hem estat esperant les informacions que el Departament s'havia compromès a donar-nos. Durant aquests mesos, no només no hem rebut cap comunicació, sinó que, reiteradament, hem rebut el silenci com a resposta a les nostres consultes. A més, també s’han mantingut totalment desinformats els professionals que han estat demanant informació a títol individual. Amb tot, seguim denunciant les dificultats per construir una interlocució fluida amb el Departament, fet que lamentem.

L’objectiu principal de la reunió de la setmana passada era conèixer en quin punt es trobava el procés d’incorporació dels 75 educadors i educadores socials que s’havia previst per a aquest curs escolar 2020-2021, així com deixar constància que, tot i que ens hagués agradat treballar conjuntament amb el Departament sobre aquesta incorporació, la manca de diàleg ens ho ha impedit.També vam compartir-hi les diverses accions que hem estat treballant des del CEESC en relació amb aquesta qüestió.

Segons el Departament, fins al moment hi ha 55 professionals seleccionats, tot i que van puntualitzar que la contractació efectiva depèn de la realitat individual de cada cas. Ens van assegurar que abans de final d'any ho tindran tot tancat.

Quan la mesura es va donar a conèixer, des del CEESC ja vam declarar que era insuficient i que es trobava sota un paradigma -el de l'alta complexitat, en terminologia del Departament, i que inclou desequilibris i desigualtats a subsanar- allunyat del que la realitat de l'educació com un fet comunitari demana avui.

Ara no només ens reafirmem en aquesta idea, sinó que constatem que una mesura com aquesta, que es va prendre com a pla de xoc a la crisi de la COVID-19, i de manera extraordinària per a aquest curs escolar, no pot ser que al desembre encara no s’hagi implantat en la seva totalitat. Havent tingut un desplegament tan desigual, quina mena d’avaluació se’n pensa fer a final de curs? Així doncs, exigim un desplegament de la incorporació d’educadors i educadores socials a les escoles amb un plantejament més elaborat, de més abast i a més llarg termini.

De fet, en aquesta reunió s’ha reconegut que un dels reptes pendents del Departament és el desplegament de l’acció socioeducativa i comunitària. Des del CEESC demanem que aquest repte no es deixi aparcat i que es compti amb nosaltres per afrontar-lo, ja que les competències dels professionals de l’educació social ens fan l'agent imprescindible per al foment de la convivència, l'atenció integral i l'atenció amb les famílies.

Ara bé, per dibuixar aquest futur en matèria socioeducativa i comunitària hi ha d’haver voluntat política, com també n’hi ha d’haver per complir les mocions i resolucions del Parlament. Per això, des del CEESC demanem que, d’una vegada per totes, tots els agents implicats considerin l’essencialitat i la importància de la dimensió comunitària a la vida dels centres educatius i que, per tant, es deixi d’obviar les educadores i els educadors socials, els especialistes que calen per desenvolupar-la.

Al CEESC seguim treballant, construint discurs, donant suport als professionals que s'estan desplegant a les escoles durant aquest curs i seguim avançant, malgrat que som conscients que encara estem molt lluny del nostre objectiu.