Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

Des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya reivindiquem la incorporació de les educadores i els educadors social als centres educatius en qualitat d’agent educatiu pertanyent a l’equip docent i treballant en col·laboració i coresponsabilitat amb les professionals del centre.

Avui fem públic el manifest “La figura de l’educadora i l’educador social als centres escolars”, i us demanem que el signeu i el feu circular. Volem aconseguir el màxim d’adhesions per fer d’aquesta demanda una realitat el més aviat possible.  

El manifest, que es presentarà a la Jornada que prepa el Col·lectiu professional d'Educació Social i Escola del CEESC el dissabte 11 de maig, està acompanyat del "Decàleg de funcions de l’educadora i l’educador social als centres educatius". Els educadors i educadores socials poden aportar una mirada socioeducativa al centre educatiu i dur a terme funcions de suport, acompanyament i recolzament envers el centre, l’alumnat, el professorat, les famílies i la comunitat.

Recordem que la figura de l’educador/a social ja està regulada dins dels centres educatius a les comunitats d’Extremadura, Andalusia i Castella-la Manxa i que la mesura ja es va proposar en el darrer Ple del Parlament de Catalunya de desembre de 2018. 

DEMANEM a les administracions pertinents que S’INCLOGUI LA FIGURA DE L’EDUCADOR/A SOCIAL en els centres educatius de primària i secundària com a agent educatiu amb el reconeixement de funcions i responsabilitats a exercir.

>> Llegeix el manifest

Signa el manifest com a entitat  //  Signa el manifest a nivell individual.

 

 

Com a col·legi membre del CGCEES, ens fem nostre el seu a comunicat de rebuig a les peticions de la formació política VOX davant el Parlament d'Andalusia, demanant els noms de les treballadores i els treballadors de les unitats de violència de gènere:



"Los Colegios Profesionales, como corporaciones de derecho público, defienden el libre ejercicio de las/los profesionales y de los derechos de las/los usuarias/os y consumidoras/es, entre las que están las personas afectadas por violencia machista, cuya existencia e identidad se refleja en la larga lista de mujeres maltratadas y asesinadas.

Las medidas legales y jurídicas presentadas ante el parlamento andaluz por la formación política VOX, instando a que "el Gobierno de la comunidad entregue la lista, con nombres y apellidos, de todos/as los trabajadores y trabajadoras de la Unidades de Valoración Integral de Violencia de Género" (empleados/as en equipos piscosociales de los Juzgados de Familia y de Menores que evalúan el riesgo de las víctimas de la violencia machista) no buscan otro objetivo que el de trasladar la presión sobre estos/as funcionarios/as como método de coacción y con ello poner en duda la propia existencia de la violencia machista.

Desde el Consejo General de Colegios de Educadoras y Educadores Sociales manifestamos nuestro más absoluto rechazo a la medida propuesta, por el cuestionamiento profesional que se pretende realizar de las/los trabajadoras/es afectadas/os, además del ataque a la integridad de las víctimas de violencia machista, lo que repercute en el recorte de los derechos fundamentales de las personas.

Por ello instamos a la Junta de Andalucía a que no tome en consideración la petición presentada y siga garantizando la confidencialidad y la profesionalidad del trabajo realizado, la custodia de la identidad de las víctimas y las medidas de protección hacia ellas".

Barcelona, febrero 2019

 

>> Accés al comunicat en pdf preparat per a descàrrega

 

En aquesta secció de l'Observatori de la realitat sociolaboral de l'ES es recullen informacions d’altres entitats relacionades amb temes laborals i d’ocupabilitat dels professionals de l’educació social.

 

En aquesta secció de l'Observatori de la realitat sociolaboral de l'ES es recullen totes les activitats i accions que realitza el CEESC per a la defensa de la professió.

 

Ja podeu llegir el número 86 del nou Full Informatiu. 

 

L’escola pública Els Convents de Martorell ha incorporat, per primera vegada, una educadora social al centre.

 

Avui, dilluns, 18 de febrer ha tingut lloc la ponència amb relació al Projecte de llei de contractes de serveis a les persones al Parlament de Catalunya. El CEESC hi ha estat present, de la mà de Xavi Puig, membre de la Junta de Govern, en una compareixença en què també hi han participat en Vicenç Aguado, professor de dret administratiu de la UB; Jesús Palomar, membre de la Confederació Sindical Catalana; Àngels Guiteras, representant de la Fundació Acció, Benestar i Desenvolupament, i Margarida Feliu, membre de la Societat Catalana d’Educació Ambiental.

La Comissió estava formada per Jordi Albert, del Grup Parlamentari Republicà, Alícia Romero, del Grup Parlamentari Socialista i Martí Pachamé, del Grup Parlamentari de Ciutadans.

En la seva intervenció, en Xavi Puig ha presentat unes consideracions generals on ha fet esment de les directives europees de contractació pública i de serveis, recalcant que tenen una voluntat clara de protecció dels drets dels ciutadans i ciutadanes i volen desvincular els serveis socials, educatius i de salut de la liberalització dels mercats. La directiva europea i la llei estatal sobre contractació volen afavorir l’accés de les PIMES a la contractació pública, i apropa la gestió dels serveis públics al territori i al desenvolupament social i econòmic.

En Xavi Puig ha demanat als membres de la Comissió que abans de l’aprovació d’aquest projecte facin una lectura de la Directiva europea 123/2006, relativa als serveis de mercat interior, per tal de determinar la no desregularització professional en aquests serveis.

Així mateix, ha explicat que el CEESC, des de fa uns anys, presenta recursos de reposició a les licitacions i hem vist com les administracions s’obliden d’afavorir el benestar social, el control poc eficient de la gestió i la manca d’aplicació dels convenis col·lectius laborals.

El gruix de la compareixença ha consistit en demanar que s’hi incorporin un seguit de punts a l’actual Projecte de llei, dels quals us en destaquem, per exemple, incloure-hi un annex amb els convenis col·lectius d’aplicació en el sector; pel que fa al preu, preveure que al llarg dels anys hi haurà canvis per l’IPC i normativa fiscal; incloure les ràtios i els perfils professionals mínims que estableix la cartera de serveis socials. Ha demanat excloure de les meses de contractació les federacions o associacions d’entitats empresarials, socials o sindicats per possibles conflictes d’interessos i incloure-hi la creació d’un observatori de contractació pública on poder-hi convidar aquests actors. En relació amb el criteri de valoració de les propostes, s’ha demanat establir el mateix criteri de valoració en l’àmbit de serveis socials que en l’àmbit de salut: el 30% davant d’un 40%.

Consulta el document amb les Aportacions del CEESC al Projecte de Llei de Contracte de Serveis a les Persones (pdf).

 

El CEESC, conjuntament amb la Facultat d’Educació social i Treball Social Pere Tarrés (URL) hem presentat la reedició de ”Blanques juguen i guanyen. Reflexions ètiques d’un Educador Social” de Joan Dueñas, publicat per l’editorial Claret.

Joan Dueñas, educador social col·legiat i integrant del Comitè d'Ètica del CEESC, exposa en aquesta obra la tasca que duem a terme els educadors i les educadores socials i vol, a partir de casos reals, reflexionar sobre l’impacte de les accions dels agents educatius sobre les persones més vulnerables i, sovint, més vulnerades. És una reflexió crítica i autocrítica dels deures i responsabilitats dels professionals que té voluntat de ser una eina útil de transformació social.

Com acompanyem a les persones els professionals de l'educació social? és la pregunta que va motivar Joan Dueñas a escriure el llibre Blanques juguen i guanyen. I és que com diu el mateix autor, "quan comences a fer-te preguntes és molt llaminer parlar, reflexionar, preguntar-te i això fa que tinguis menys certeses".

L’educador/a social ha de ser un professional reflexiu amb capacitat d’interpel·lar-se i interpel·lar el seu entorn. La nostra professió té una important càrrega política i valorativa, de manera que la identitat dels seus professionals ha d’estar marcada substancialment per l’ètica.

A la presentació la Maria Rosa Monreal, presidenta del CEESC va definir el llibre com una "reflexió personal de la tasca educativa amb la finalitat de millorar-la que sota un títol d'estratègia d'escacs amaga la nuesa del fracàs". 

En aquest sentit, Dueñas escriu el llibre amb l'objectiu d'autoqüestionar-se com a professional. "Sovint parlem de la motxilla de les persones beneficiàries però no massa de la dels professionals que els acompanyem", ha afirmat Dueñas. El llibre reflexiona, a partir d'experiències no sempre d’èxit, sobre com els professionals es poden alliberar de les pròpies certeses, pors i pesos que duen damunt. "Cal construir un relat de les persones que acompanyem que no els estigmatitzi. Sovint ens quedem amb l'expedient i ens allunyem de les persones", reconeix l'autor.

La primera edició del 2012, de l’editorial Setzevents, es va esgotar. D’aquí l’interès en aquesta reedició, que ha impulsat la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL), a través de la Col·lecció Universitat i Acció Socioeducativa, que té per objectiu oferir textos acadèmics sobre temàtiques pròpies de les professions socials i educatives, que siguin d’utilitat a estudiants i professionals en exercici.

A l'acte van participar-hi Maria Rosa Monreal, presidenta del CEESC, Joan-Andreu Rocha, degà de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL), la directora de Publicacions de la Facultat, Aina Labèrnia, i Joan Dueñas.