Educació social, un ofici de reptes.
Presentem l'InformeES 2023
Abordem la seguretat i la precarietat amb la Consellera.
Aquest marc normatiu ofereix una oportunitat clau per a les educadores i els educadors socials amb formació en mediació
Refrocem els vincles entre els membres del Col·legi d'arreu del territori
El 28 de gener, la Mesa del Parlament de Catalunya va admetre a tràmit el projecte de llei que regula els instruments de provisió del sistema públic de serveis socials. Aquesta iniciativa legislativa busca establir el marc per a la participació d'entitats públiques i privades dins de la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública, mitjançant instruments no contractuals. Concretament, la llei defineix els criteris d’accés per a les entitats proveïdores i regula l’acció concertada, entre altres aspectes fonamentals.
El 6 de març, el CEESC va presentar un conjunt d’esmenes amb l’objectiu de reforçar i millorar el projecte de llei. La nostra proposta se centra a assegurar un sistema més just, equitatiu i sostenible, tant per a la ciutadania com per als professionals del sector i les entitats que gestionen els serveis socials. Les esmenes presentades destaquen la importància de situar la qualitat del servei al centre de la legislació, dignificar les condicions laborals i promoure un model de provisió de serveis que prioritzi l’impacte social i el bé comú.
A més, hem sol·licitat comparèixer davant la Comissió de Drets Socials i Inclusió per tal d'exposar el nostre posicionament i defensar les esmenes presentades.
Amb la presentació d’aquestes esmenes, el CEESC reafirma el seu compromís amb la construcció d’un sistema de serveis socials més eficient, transparent i alineat amb les necessitats de la ciutadania. Continuarem treballant per garantir que la futura llei protegeixi els drets de la ciutadania i reconegui la tasca fonamental dels professionals de l’educació social.
>>Descarregueu el document Aportacions del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya al Projecte de Llei dels instruments de provisió del Sistema Públic de Serveis Socials.
Ahir, 25 de març, es va celebrar l’Assemblea Ordinària del CEESC, la primera que ha tingut lloc a la nova seu del Col·legi, situada al carrer dels Almogàvers, 214, de Barcelona. L’Assemblea es va desenvolupar en format híbrid i va comptar amb la participació de col·legiades i col·legiats tant presencialment com virtualment.
Durant la sessió es van aprovar tots els punts de l’ordre del dia, incloent-hi la Memòria d’activitats del 2024, en què es destaca el reforç del treball en xarxa amb altres entitats del sector social i les iniciatives impulsades com el Pla de Participació, la creació del Col·lectiu Professional de Gent Gran, els informes professionals elaborats, la participació en 7 processos legislatius o la posada en marxa de l'Escola de Formació del CEESC. Aquesta memòria reflecteix el compromís continuat del Col·legi amb la millora de l’educació social. També es va aprovar el Balanç i el Compte de resultats de 2024.
També es va aprovar la incorporació de dos nous integrants al Comitè d’Ètica del CEESC, Laura Corbella Molina i Carles Rué Lleixà, així com la baixa de Jordi Usurriaga i Joan Muntané, a qui se'ls va agrair la feina feta durant aquests anys. Amb aquestes incorporacions el Comitè d'Ètica continuarà garantint els principis ètics de la professió.
En l’apartat d’informacions es va abordar el trasllat a la nova seu del CEESC i els serveis que s’hi oferiran, així com l’estat del procés participatiu per a la revisió dels Estatuts del Col·legi. També es va presentar la proposta per definir un full de ruta pel que fa a les seus del CEESC en el futur.
Aquesta ha estat la primera Assemblea celebrada sota el nou reglament que regula les assemblees del CEESC, aprovat per la Junta de Govern el passat 9 de març de 2025. Aquest reglament estableix el marc per a l’organització, convocatòria i desenvolupament de les assemblees, assegurant una participació equitativa, la transparència i la seguretat jurídica. S’hi regulen aspectes com les modalitats de participació, la delegació de vots, les intervencions i debats, el procediment de votació i la gestió d’incidències i reclamacions.
L’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya (Agència FPCAT), dependent del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, impulsa el servei d’acreditació de competències professionals, una oportunitat per reconèixer oficialment les competències adquirides a través de l’experiència laboral, activitats de voluntariat o formació no formal.
Per fer-ho possible, l’Agència FPCAT compta amb la col·laboració de professionals que exerceixen com a persones assessores, avaluadores o membres d’una Comissió Avaluadora en diferents àmbits professionals. En aquest sentit, els i les educadores socials tenim l’oportunitat de participar-hi activament, posant en valor la nostra experiència en acompanyament, orientació i avaluació de trajectòries formatives i professionals. La nostra trajectòria en l’àmbit socioeducatiu ens confereix un paper fonamental en aquest procés, ja que podem acompanyar les persones candidates en la identificació i valoració de les seves competències, avaluar les trajectòries formatives i professionals per garantir un reconeixement just i ajustat a la realitat del sector i contribuir a la millora del sistema d’acreditació amb una mirada socioeducativa i integral.
Per formar part d’aquest procés, cal complir alguns requisits, com tenir un mínim de quatre anys d’experiència laboral en qualificacions professionals i/o unitats o estàndards de competència del Catàleg de qualificacions professionals i disposar de competències TIC. A més, cal realitzar el curs d’habilitació per obtenir la certificació necessària i inscriure’s al registre de persones assessores i avaluadores. Amb tot aquests requisits acomplerts ja es pot col·laborar en el procés d’acreditació quan sigui requerit. La participació en aquest servei comporta una compensació econòmica segons les tasques realitzades.
Des del CEESC promovem aquesta iniciativa entre els i les professionals de l’educació social, per fomentar el nostre reconeixement i implicació en un procés que contribueix a l’enfortiment del sector socioeducatiu.
>>Per a més informació i inscripcions, consulteu aquest enllaç.