El passat 14 d’octubre, el CEESC va mantenir una trobada amb responsables del Departament d’Educació i Formació Professional per seguir avançant en el desplegament del programa temporal que integra educadores i educadors socials en centres educatius. La reunió va comptar amb la participació de Laura Brunet, directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, i Susanna Tarapiella, directora general d’Educació Inclusiva, així com de Laura Aubeso, vocal de la Junta de Govern i membre del Col·lectiu d'Educació Social i Escola del CEESC, i de Xavi Campos, director de l’equip de gerència del CEESC.
L’objectiu principal de la trobada va ser compartir la situació actual del programa, després de la compareixença de la Consellera al Parlament i de la interlocució del Departament amb professionals afectats. Des del Departament ens van voler expressar el seu reconeixement com a interlocutors naturals del col·lectiu i com a espai de mediació i recepció de les necessitats i malestars dels professionals de l’educació social, amb la finalitat de consolidar la seva presència i reconeixement dins del sistema educatiu.
Durant la reunió, es va posar de relleu que el programa continua sent temporal, condicionat pel marc pressupostari i les directrius europees de finançament. Tot i que encara no es disposa de tota la informació sobre la cobertura de places i els procediments, el Departament es va comprometre a compartir aquestes dades tan aviat com estiguin disponibles. A més, es va reconèixer l’absència d’un cos propi d’educadores i educadors socials dins del Departament, fet que limita la consolidació del model i la distribució estable de professionals als centres.
Un altre punt destacat va ser la confusió que persisteix en el tractament de les figures de Tècnics d’Integració Social (TIS) i educadores i educadors socials, una qüestió que dificulta la diferenciació clara entre ambdós perfils. El CEESC va insistir en la necessitat de reconèixer l’especificitat dels educadors i educadores socials per assegurar una intervenció socioeducativa efectiva i coherent.
Pel que fa a la formació i l’avaluació del programa, el Departament va informar sobre accions formatives i webinars adreçats a direccions de centres i professionals participants, així com sobre els criteris d’avaluació establerts, que actualment responen a indicadors europeus i que es complementaran amb nous indicadors específics per mesurar l’impacte de la presència dels educadors i educadores socials. Des del CEESC, vam plantejar la necessitat d’avaluar tant l’efecte positiu de la presència dels professionals com l'impacte de la seva absència, per generar dades que permetin reforçar la consolidació del programa.
També es van abordar qüestions operatives, com les càrregues burocràtiques inherents als programes europeus, i es va compartir la previsió del Departament de consolidar equips socials de zona amb presència estable de professionals. Es va posar sobre la taula el fet que, per optimitzar recursos, s’haurien pogut plantejar altres models possibles, com ara la coordinació territorial per part d’educadors i educadores socials i la presència d’integradors i integradores socials als centres. Per part del Departament, va quedar oberta la possibilitat de valorar aquesta opció, o d’altres opcions alternatives, temporalment i fins a assolir el model desitjable de presència universal.
Finalment, quant a les funcions assignades als educadors i educadores socials, des del Departament es va explicitar que el canvi en la concreció de funcions té a veure amb les possibilitats d'accedir al finançament europeu amb què es finança aquest nou programa i es va assegurar la coherència amb els Documents per a l'organització i gestió dels centres (DOIGC).
Així, la reunió reforça el compromís del CEESC amb la consolidació dels professionals d’educació social al sistema educatiu i reafirma la nostra tasca d’incidència política per garantir que la seva intervenció contribueixi a una educació inclusiva, integral i de qualitat.
A través de la comissió Sèniors del CEESC, un any més, participem al Cicle de Conferències de la Comissió Intercol·legial de Sèniors que ja va per la dotzena edició.
En aquest XII Cicle de conferències podrem assistir i connectar-nos a xerrades organitzades pels diferents col·legis professionals que formen part de la Comissió, de la mà d’experts de la temàtica de la qual es parlarà.
Aquest any el cicle consta de 12 sessions, des del 22 d’octubre del 2025 fins al 9 de juny de 2026, i s'hi tractaran temàtiques molt diferents com el malbaratament alimentari, la lluita contra la desinformació, l’impacte de la intel·ligència emocional a les professions o la història dels Beatles, entre altres temes.
El CEESC organitza la segona xerrada del Cicle, sota el títol “Com tractar a la Gent Gran” de la mà d’Elisabet Massons, col·legiada i membre de la comissió Sèniors del Col·legi. Tindrà lloc dimarts,11 de novembre, a les 18.00 h, en un format híbrid que permetrà assistir-hi de manera presencial, al Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, o seguir-la de manera virtual.
>>Més informació i inscripcions per a la conferència "Com tractar la gent gran".
>>Consulta el programa sencer de conferències en aquest enllaç.
>>L'Associació Intercol·legial organitza una nova edició del Concurs de poesia.
La nova Xarxa posa en valor la tasca dels ajuntaments, les professionals i els col·lectius que treballen per una societat més saludable, cohesionada i lliure d’estigmes.
El passat dilluns, 6 d’octubre, el CEESC va mantenir una reunió amb el Grup de Directores i Directors de Recursos Residencials de Protecció a la Infància i l'Adolescència de Catalunya, format per 126 professionals que representen prop de 1.700 infants i adolescents en més de 140 centres residencials de tot tipus. Aquest grup, creat fa aproximadament vuit mesos, busca generar una xarxa de suport mutu, visibilitzar la tasca dels equips directius i incidir en la negociació del conveni laboral del sector.
Durant la trobada, els directors i directores van exposar la seva realitat professional, marcada per responsabilitats legals, tècniques i educatives permanents, sovint sense un reconeixement econòmic ni estructural adequat. Es va posar especial èmfasi en la diferència salarial entre els centres de titularitat pública i els de privada i en la necessitat de categories professionals que reflecteixin la complexitat del càrrec. També es van abordar mancances estructurals com ara les ràtios insuficients, l’augment d’infants amb necessitats especials sense recursos addicionals, les llistes d’espera llargues i les dificultats derivades de la gestió de sistemes administratius i de privacitat.
El Grup va presentar el seu manifest, signat per més de 90 recursos residencials, que planteja eixos de treball en els àmbits laboral, polític i tècnic, i es van dibuixar vies de col·laboració amb el CEESC, especialment en la formació universitària i en la interlocució amb l’Administració.
El CEESC valora positivament la iniciativa d'aquest grup i es va comprometre a mantenir-hi canals estables de comunicació, integrant les aportacions dels directors i directores en futurs espais institucionals i de reflexió professional. L’objectiu compartit és avançar cap a un sistema de protecció a la infància més just, digne i sostenible, i que reconegui de manera efectiva la tasca dels professionals que el lideren.
En motiu del Dia Mundial de la Salut Mental, el Comitè d'Ètica Assistencial, adscrit a la Fundació Congrés Català de Salut Mental, ha fet públic un comunicat que parteix de les vulnerabilitats quan parlem de problemes de salut mental. En ocasió de qualsevol crisi personal, familiar, comunitària, socioeconòmica, de salut, política, etc., que posa en joc el nostre benestar, podem manifestar diferents problemàtiques de salut mental. Fent una reflexió crítica del context actual.
>>Podeu accedir-hi a través del següent enllaç: Comunicat Dia Mundial de la Salut Mental.
-
El CEESC forma part de la Fundació Congrés Català de Salut Mental.
Tanquem la setmana de l'Educació Social
11 anys reconeixent l'estudiantat d’Educació Social a Catalunya
El passat 3 d’octubre, dins dels actes del Dia Internacional de l'Educació Social, vam celebrar una nova edició de la Peixera Ètica, un espai de debat i reflexió col·lectiva sobre l’ètica professional i la seva aplicació en el dia a dia de la pràctica socioeducativa.
Amb el títol “Construint cultura ètica a la pràctica socioeducativa”, la sessió va reunir professionals de diversos àmbits per explorar què significa crear i sostenir una cultura ètica dins de les organitzacions.
La jornada va combinar una part expositiva, a càrrec de Jesús Vilar i Maite Mauricio, que van presentar els conceptes clau sobre la coherència entre principis i actuacions, amb una part participativa, en què les persones assistents van identificar elements tangibles que contribueixen a construir una cultura ètica.
La trobada també va servir per recollir dades i percepcions de les persones participants sobre la seva experiència professional, els conflictes ètics més freqüents i la presència d’elements de cultura ètica dins de les seves organitzacions.
Aquestes aportacions s’incorporaran als resultats del qüestionari impulsat pel Comitè d’Ètica del CEESC, amb l’objectiu de conèixer i analitzar l’estat de l’ètica professional en l’àmbit de l’educació social.
Amb activitats com aquesta, el CEESC reafirma el seu compromís amb la promoció d’espais per pensar, debatre i compartir l’ètica professional com a part essencial de la identitat de l’educació social.
>>Més informació sobre Ètica i Educació Social.