L’escola pública Els Convents de Martorell ha incorporat, per primera vegada, una educadora social al centre.
Avui, dilluns, 18 de febrer ha tingut lloc la ponència amb relació al Projecte de llei de contractes de serveis a les persones al Parlament de Catalunya. El CEESC hi ha estat present, de la mà de Xavi Puig, membre de la Junta de Govern, en una compareixença en què també hi han participat en Vicenç Aguado, professor de dret administratiu de la UB; Jesús Palomar, membre de la Confederació Sindical Catalana; Àngels Guiteras, representant de la Fundació Acció, Benestar i Desenvolupament, i Margarida Feliu, membre de la Societat Catalana d’Educació Ambiental.
La Comissió estava formada per Jordi Albert, del Grup Parlamentari Republicà, Alícia Romero, del Grup Parlamentari Socialista i Martí Pachamé, del Grup Parlamentari de Ciutadans.
En la seva intervenció, en Xavi Puig ha presentat unes consideracions generals on ha fet esment de les directives europees de contractació pública i de serveis, recalcant que tenen una voluntat clara de protecció dels drets dels ciutadans i ciutadanes i volen desvincular els serveis socials, educatius i de salut de la liberalització dels mercats. La directiva europea i la llei estatal sobre contractació volen afavorir l’accés de les PIMES a la contractació pública, i apropa la gestió dels serveis públics al territori i al desenvolupament social i econòmic.
En Xavi Puig ha demanat als membres de la Comissió que abans de l’aprovació d’aquest projecte facin una lectura de la Directiva europea 123/2006, relativa als serveis de mercat interior, per tal de determinar la no desregularització professional en aquests serveis.
Així mateix, ha explicat que el CEESC, des de fa uns anys, presenta recursos de reposició a les licitacions i hem vist com les administracions s’obliden d’afavorir el benestar social, el control poc eficient de la gestió i la manca d’aplicació dels convenis col·lectius laborals.
El gruix de la compareixença ha consistit en demanar que s’hi incorporin un seguit de punts a l’actual Projecte de llei, dels quals us en destaquem, per exemple, incloure-hi un annex amb els convenis col·lectius d’aplicació en el sector; pel que fa al preu, preveure que al llarg dels anys hi haurà canvis per l’IPC i normativa fiscal; incloure les ràtios i els perfils professionals mínims que estableix la cartera de serveis socials. Ha demanat excloure de les meses de contractació les federacions o associacions d’entitats empresarials, socials o sindicats per possibles conflictes d’interessos i incloure-hi la creació d’un observatori de contractació pública on poder-hi convidar aquests actors. En relació amb el criteri de valoració de les propostes, s’ha demanat establir el mateix criteri de valoració en l’àmbit de serveis socials que en l’àmbit de salut: el 30% davant d’un 40%.
Consulta el document amb les Aportacions del CEESC al Projecte de Llei de Contracte de Serveis a les Persones (pdf).
El CEESC, conjuntament amb la Facultat d’Educació social i Treball Social Pere Tarrés (URL) hem presentat la reedició de ”Blanques juguen i guanyen. Reflexions ètiques d’un Educador Social” de Joan Dueñas, publicat per l’editorial Claret.
Joan Dueñas, educador social col·legiat i integrant del Comitè d'Ètica del CEESC, exposa en aquesta obra la tasca que duem a terme els educadors i les educadores socials i vol, a partir de casos reals, reflexionar sobre l’impacte de les accions dels agents educatius sobre les persones més vulnerables i, sovint, més vulnerades. És una reflexió crítica i autocrítica dels deures i responsabilitats dels professionals que té voluntat de ser una eina útil de transformació social.
Com acompanyem a les persones els professionals de l'educació social? és la pregunta que va motivar Joan Dueñas a escriure el llibre Blanques juguen i guanyen. I és que com diu el mateix autor, "quan comences a fer-te preguntes és molt llaminer parlar, reflexionar, preguntar-te i això fa que tinguis menys certeses".
L’educador/a social ha de ser un professional reflexiu amb capacitat d’interpel·lar-se i interpel·lar el seu entorn. La nostra professió té una important càrrega política i valorativa, de manera que la identitat dels seus professionals ha d’estar marcada substancialment per l’ètica.
A la presentació la Maria Rosa Monreal, presidenta del CEESC va definir el llibre com una "reflexió personal de la tasca educativa amb la finalitat de millorar-la que sota un títol d'estratègia d'escacs amaga la nuesa del fracàs".
En aquest sentit, Dueñas escriu el llibre amb l'objectiu d'autoqüestionar-se com a professional. "Sovint parlem de la motxilla de les persones beneficiàries però no massa de la dels professionals que els acompanyem", ha afirmat Dueñas. El llibre reflexiona, a partir d'experiències no sempre d’èxit, sobre com els professionals es poden alliberar de les pròpies certeses, pors i pesos que duen damunt. "Cal construir un relat de les persones que acompanyem que no els estigmatitzi. Sovint ens quedem amb l'expedient i ens allunyem de les persones", reconeix l'autor.
La primera edició del 2012, de l’editorial Setzevents, es va esgotar. D’aquí l’interès en aquesta reedició, que ha impulsat la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL), a través de la Col·lecció Universitat i Acció Socioeducativa, que té per objectiu oferir textos acadèmics sobre temàtiques pròpies de les professions socials i educatives, que siguin d’utilitat a estudiants i professionals en exercici.
A l'acte van participar-hi Maria Rosa Monreal, presidenta del CEESC, Joan-Andreu Rocha, degà de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL), la directora de Publicacions de la Facultat, Aina Labèrnia, i Joan Dueñas.
El desembre de 2018 es va celebrar la primera reunió de la Junta Gestora de la nova Comissió de Professionals Sèniors de l’Associació Intercol·legial, de la que el CEESC en formem part.
La comissió està integrada per representants de les comissions de sèniors dels col·legis professionals de metges, enginyers industrials, economistes, farmacèutics, periodistes i procuradors dels tribunals i actuaris. També està previst que s’hi incorporin properament els col·legis d’arquitectes, advocats, odontòlegs i estomatòlegs i psicòlegs. La comissió resta oberta, a l’espera que en un futur S’hi puguin afegir altres col·legis professionals que ho sol·licitin.
Les principals finalitats d’aquesta nova comissió són promoure l’organització de tot tipus d’activitats professionals, culturals, formatives, lúdiques o esportives adreçades als professionals sèniors dels col·legis membres de l’Associació Intercol·legial i ajudar a la constitució de comissions o grups de professionals sèniors en aquells col·legis interessats que encara no en disposen.
Les activitats més importants que s’han organitzat fins ara són: des de l’any 2012, un concert intercol·legial anual, on participen les formacions musicals (orquestra i corals) dels diferents col·legis i, des de l’any 2015, un cicle de conferències intercol·legial anual on els representants de cada col·legi parlen d’un tema d’interès general a la seu d’un altre col·legi. L’any passat es va organitzar per primera vegada un concurso de pintura i per aquest any s’està preparant un concurs de fotografia (any 2019) intercol·legials.
Les Educadores i els Educadors Socials són unes/uns de les/els professionals amb responsabilitat educativa en els centres d'acollida que han d'atendre en primera instància, i al llarg del procés d'acompanyament, a les/els nenes/nens i adolescents migrant sense referents adults, tal com queda definit en la legislació espanyola.
En els últims mesos s'ha constatat la creació de nous centres d'emergència, a través de convenis amb "entitats col·laboradores", amb poc marge de temps, sense tenir en compte la qualificació professional necessària del personal contractat i amb contractes laborals precaris.
El CGCEES manifesta el seu total desacord amb aquestes actuacions i reclama que s'actuï dins de la legalitat i en el marc dels convenis col·lectius establerts.
Aquest diumenge ens ha deixat Pilar Heras, directora general d’Execució Penal a la Comunitat i Justícia Juvenil, des de 2016.
Des del CEESC volem donar el nostre condol a la seva família, amics i companys de professió. Volem agrair-li la seva tasca com a professional i com a docent que va deixar empremta en moltes de les nostres companyes. Estem totalment d’acord amb el que diu la Consellera de Justícia, Ester Capella, “si el Departament de Justícia té ànima social, és gràcies a Pilar Heras”.
La Pilar ens ha deixat amb 64 anys. Va néixer a Figueres; era doctora en Ciències de l’Educació i va ser professora titular del Departament de Teoria i Història de l’Educació de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona des del 1994.
Havia estat docent dels estudis d’Educació Social des dels inicis d’aquests estudis universitaris. Juntament amb un grup de professors de la Facultat de Pedagogia, va impulsar el primer Consell d’Estudis d’Educació Social a la UB. Va ser una persona compromesa sempre amb la qualitat de la formació dels professionals de la pedagogia social i l’educació social i amb la recerca en aquests àmbits.
Pilar Heras va ser impulsora i membre del Comitè d’Ètica dels Serveis Socials de Catalunya fins al 2016. Va coordinar el Grup de Recerca Consolidat de Pedagogia Social i va dirigir el màster d’Execució Penal a la Comunitat i Justícia Restaurativa de la UB.
També va coordinar l’atenció a les víctimes de delictes, així com els centres educatius de Justícia Juvenil dedicats a la reinserció social d’adolescents i joves que han comès algun delicte, facilitant les Mesures Penals Alternatives i permetent el compliment de condemnes penals fora de l’entorn penitenciari amb treballs en benefici de la comunitat.
A Pilar Heras la recordarem com una persona propera, feminista, preocupada per la inclusió social, que deixa petjada tant en l’àmbit universitari com en el de la Justícia.
La Comissió de Dones i d’Igualtat de l'Associació Intercol·legial, de la qual el CEESC formem part, s'ha sumat al "Manifiesto de apoyo académico a las políticas contra la violencia de género" que ha impulsat la Plataforma Universitaria de Estudios Feministas y de Género (EUFEM).
El manifest sorgeix com a resposta a polítiques contra la violència de gènere propulsades per part de Vox. I afirma que “des de la universitat, institució garant de l'exercici del pensament lliure i igualitari, no tolerarem l'atac actual a les polítiques d'igualtat per part de sectors que, a través de missatges basats en greus errors, volen minar l'avanç que ha suposat la lluita contra la violència i la discriminació social des de les polítiques estatals, els moviments socials i l'acadèmia”.