El CEESC conjuntament amb el Col·legi Oficial de Medicina de Barcelona, el Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya, el Col·legi de Pedagogs de Catalunya, el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, la Fundació Congrés Català de Salut Mental i la Fundació Cassià Just hem consolidat una plataforma per treballar conjuntament i de forma coordinada en l’àmbit de la infància i l’adolescència.
La plataforma té la missió d’establir un equip de treball, estable i interdisciplinari, compromès amb l’actualització de coneixements, l’intercanvi de sabers, el debat científic i la generació de propostes en tots els àmbits propis de la infància i l’adolescència: salut, escola, família, societat, etc.
Aquest treball coordinat ha estat freqüent des de 2016, quan es va crear el comitè organitzador de, primer, les Jornades sobre TDAH i, després, el cicle Més enllà del TDAH. Recentment, al març de 2019, l’exitosa organització conjunta de la Jornada: La mirada sobre l’infant: una intervenció integradora amb infància tutelada. L’experiència de Domus de Luna ha consolidat una plataforma de col·laboració estable, interprofessional, amb els objectius assenyalats.
El treball i les conclusions d'aquesta darrera Jornada són el punt de partida del treball conjunt de la nova plataforma. Us deixem els vídeos resum de la Jornada, que estan penjats al canal de Youtube del COPC: vídeo de la primera part, vídeo de la segona part.
En els darrers mesos hem sentit a dir diverses vegades que no hi ha suficients educadores i educadors socials per cobrir llocs de feina i que per això es feia necessari cobrir places amb altres perfils professionals. El setembre passat ja vam emetre una nota de premsa en aquest sentit.
Una mostra més d’aquesta falsa realitat és el número de professionals de l’educació social que han presentat la seva sol·licitud per optar els darrers processos d’oposició pública. Per exemple, per a les 49 places que ofereix l’Ajuntament de Barcelona hi ha hagut 904 persones admeses i 62 excloses i per a 5 places de l’Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat, 155 admeses i 7 excloses.
A banda, tal com dèiem al setembre passat “hi ha moltes persones formades en Educació Social. Amb les darreres promocions s’han titulat més de 600 professionals cada curs a les universitats catalanes. El conjunt de professionals de l’educació social en actiu és molt probable que superi els 10.000”.
Més que preguntar-nos si hi ha prou professionals de l’educació social, potser ens hem de qüestionar si les condicions de treball que ofereixen moltes administracions públiques i entitats són prou dignes. Hi ha entitats que ofereixen llocs de feina que no respecten el que estableix la Cartera Serveis Socials en relació amb els perfils dels professionals i/o la seva ràtio, o el conveni col·lectiu d’aplicació. D’altres ofereixen llocs de treball per a educadores i educadors socials on no s'exigeix la titulació en educació social i es poden presentar a l'oferta professionals amb altres formacions universitàries de l’àmbit social. I, fins i tot, també ens trobem que es creen nous perfils per feines que ens corresponen a educadores i educadors socials, com la que ens hem trobat fa poc a les xarxes, d'integrador de carrer, en la que es sol·licita el grau en integració social.
Des del CEESC, quan ens assabentem que les condicions que es donen en les ofertes o en els llocs de treball no són les adients, presentem recursos a licitacions de serveis i a convocatòries de treball, per tal que s’adeqüin a la normativa, la categoria professional, les funcions a desenvolupar o la ràtio de professionals en els serveis.
La nostra principal font d’informació son les educadores i els educadors socials. El CEESC és l'espai col·lectiu des d'on totes i tots els educadors socials hauríem de defensar la nostra professió. Estenem la mà a totes aquelles persones que vulguin explicar-nos situacions que vagin en contra d’un correcta desenvolupament de la professió de l’educació social.
El reconeixement professional passa per la mobilització i el CEESC no n’hauria de quedar al marge.
Aconsegueix una entrada doble per veure Time trial.
En ple període electoral, la Taula per la Infància i l'Adolescència (TIAC), ha fet pública una nova versió del document “Polítiques d’infància”, un recull d’inquietuds i demandes de les diferents entitats i col·lectius professionals que formem part de la TIAC, que vol exposar els principals reptes que en l’àmbit de la infància i l’adolescència cal tenir en consideració al llarg dels propers anys.
L’objectiu del document és que serveixi a les entitats del sector de la infància i l’adolescència a Catalunya com a referència durant aquest període preelectoral, que es puguin prendre els objectius en el camp de la defensa i promoció dels drets de l’infant com a propostes polítiques.
Aquest document serveix per reivindicar, doncs, la importància d’assumir compromisos per prioritzar l’atenció als Drets dels Infants i Adolescents a Catalunya, i aplicar noves polítiques socials més profundes.
La Taula per la Infància i l'Adolescència (TIAC), de la qual formem part el CEESC, es va constituir el 17 de juliol de l’any 2007 per tal de promoure els drets dels infants i els adolescents reconeguts a la Convenció sobre els Drets de l’Infant, adoptada per Nacions Unides l’any 1989.
La TIAC està formada per entitats dedicades a diferents vessants de l’àmbit de la infància i l’adolescència.
>Document "Polítiques d'infància" (pdf).
Ja podeu consultar el Catàleg de Formació i Càpsules d’aquesta primavera.
El proper dissabte 11 de maig tindrà lloc una jornada matinal a Barcelona on es presentarà el Manifest: La figura de l’educadora i l’educador social als centres escolars per al qual ja hem aconseguit més de 2.300 adhesions, amb la idea d’aconseguir l'adhesió del màxim nombres d'aliances de la comunitat educativa.
La Jornada està organitzada pel Col·lectiu professional d'Educació Social i Escola del CEESC i vol demostrar com les educadores i els educadors socials poden aportar una mirada socioeducativa al centre educatiu i dur a terme funcions de suport i acompanyament cap al centre, l’alumnat, el professorat, les famílies i la comunitat.
Des del CEESC reivindiquem la incorporació de les educadores i els educadors social als centres educatius en qualitat d’agent educatiu pertanyent a l’equip docent i treballant en col·laboració i coresponsabilitat amb les professionals del centre. Recordem que la figura de l’educador/a social ja està regulada dins dels centres educatius a les comunitats d’Extremadura, Andalusia i Castella-la Manxa i que la mesura ja es va proposar en el darrer Ple del Parlament de Catalunya de desembre de 2018.
En aquesta Jornada, a més, es presentaran experiències i recerques a centres escolars i es debatrà sobre els àmbits i funcions de la figura professional de l’educadora i l’educador social als centres escolars amb participants de la comunitat educativa.
PROGRAMA i INSCRIPCIONS A LA JORNADA
Signa el manifest: La figura de l’educadora i l’educador social als centres escolars
IV Concurs de contes "Coneix els teus drets"