Aquest mes de gener s’ha creat l’Observatori d’actualitat del discurs discriminatori als mitjans, un portal web que ofereix a periodistes i ciutadania eines i continguts per reflexionar sobre cobertures mediàtiques d’esdeveniments recents, ocorreguts en els dies o setmanes anteriors, susceptibles de reproduir discursos discriminatoris cap a col·lectius potencialment afectats per l’antigitanisme, l’aporofòbia, la islamofòbia, el racisme i la xenofòbia.
I just aquesta setmana s’hi publicava un article referent als infants i joves que arriben a Catalunya sense cap persona adulta de referència,en el que es conclou que la seva situació de vulnerabilitat “no ha impedit que nombrosos mitjans de comunicació publiquessin informacions allunyades d’un mínim de deontologia”.
Segons l’anàlisi fet, en les informacions es produeix una normalització de la pèrdua de drets i una criminalització d’aquests adolescents.
Durant els últims mesos la veu del CEESC s'ha fet sentir als mitjans de comunicació amb relació a totes les informacions aparegudes pel que fa al col·lapse del sistema d'acollida amb els infants i adolescents estrangers no acompanyats. Per això us hem volgut fer un recull:
6 de gener
El Periódico
300 niños de la calle flirtean con las drogas y la delincuencia en Catalunya
// 2018 //
9 de desembre
Tv3 - Informatius
El col·lapse del sistema d'acollida de menors estrangers a Catalunya: I ara, què?
7 de desembre
Diari més digital
Denuncien falta de qualificació entre els professionals dels centres d'acollida de menors estrangers
27 de novembre
Betevé ràdio - El matí de Barcelona
Debat sobre l’acollida als menors no acompanyats a Barcelona
20 de novembre
La Vanguardia
Educadores sociales piden reforma global del sistema de protección menores
18 de novembre
30 minuts, Tv3
Menors lluny de casa
16 de novembre
Crónica pública
El Govern 'pasa' de los centros de menores
12 d’octubre
La Vanguardia
Temor a que el colapso en la acogida de menores genere más sintecho
6 d’octubre
El País
Los educadores, al límite por la crisis de los menores ‘sin papeles’
5 d’octubre
Diari de Girona
Els educadors socials creuen que els Mossos els fan «xantatge» per pressionar la Direcció General d'Infància
4 d’octubre
Betevé ràdio - El matí de Barcelona
Debat al 'Hashtag Barcelona' sobre els menors no acompanyats que arriben a Barcelona
2 d’octubre
La Vanguardia
Crispación por las condiciones laborales en los centros de menores
1 d’octubre
Ara,
El col·lapse pels menors estrangers esgota la paciència dels educadors
30 de setembre
Diari de Girona
Els educadors socials que han d'atendre els menors alerten de precarietat i saturació
28 de setembre
La Vanguardia
Educadores sociales reclaman ser referente socieducativo menores inmigrantes
Aldia.cat
Educadors Socials atribueix a la precarietat la falta de professionals en protecció al menor
27 de setembre
TV3 – Programa 12 14
Declaracions de Xavi Campos, gerent del CEESC (minut 30:17)
26 de setembre
BTV – Notícies migdia
Declaracions de Xavi Campos, gerent del CEESC.
https://beteve.cat/societat/el-homrani-reforma-sistema-proteccio-menors-catalunya/
https://beteve.cat/btv-noticies-migdia/btv-noticies-migdia-854/ (minut 10:27)
Social.cat
“Els educadors socials avisen que els CRAE no han d’acollir els menors estrangers no acompanyats”
Social.cat
El Homrani admet que no hi ha hagut prou capacitat de places per als menors estrangers
25 de setembre
Diari ARA
“Els educadors asseguren que els centres residencials no són l'espai per atendre els menors estrangers”
La Vanguardia
“Educadores sociales denuncian falta de planificación ante llegada de menores”
ABC
“Educadores sociales denuncian falta de planificación ante llegada de menores”
El Periódico
Educadores sociales denuncian falta de planificación ante llegada de menores
BTV - Bàsics
Entrevista David Roman: “Els educadors socials creuen que l’arribada de menors no acompanyats és una ‘emergència de país’”
Programa sencer: https://beteve.cat/basics/basics-257/ (minut 28:30)
Radio Nacional - Informatius
Declaracions de Xavi Campos, gerent del CEESC.
Catalunya Ràdio – TN Migdia
Declaracions de Xavi Campos, gerent del CEESC (minut 30:34)
L'Informatiu - RTVE
Breu sobre la situació dels infants estrangers no acompanyats (minut 13:50)
13 de juny
En el darrer Ple del Parlament del 2018 va acollir el debat monogràfic sobre la protecció de la infància.
Entre les propostes que s'hi van fer el dilluns 17 de desembre dels diferents partits polítics, hi ha un bloc dedicat a “Garantir el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats”.
Dintre d’aquest bloc, hi trobem una proposta que ens interessa especialment, en què el Parlament de Catalunya insta el Govern de la Generalitat a “Incorporar, durant el curs 2019-2020, dins dels equips docents dels centres de primària i secundària públics i concertats de Catalunya, un educador social que realitzi les tasques d’acompanyament als infants i adolescents, vetlli pel compliment dels protocols d’abús sexual o assetjament escolar i esdevingui un/a referent clar per als serveis socials comunitaris dins de l’escola”.
Abans que res, al CEESC ens hem de felicitar perquè s’hagi proposat aquesta mesura. Des del juny de 2014 el CEESC treballa amb l’objectiu de la incorporació institucional i plena de les educadores i els educadors socials als centres educatius de caràcter públic, a través del Col·lectiu Educació Social i Escola.
Institucionalment seguirem treballant perquè aquesta proposta que ha fet el Parlament es faci efectiva.
Recordem que la figura de l’educador/a social ja està regulada dins dels centres educatius a les comunitats d’Extremadura, Andalusia i Castella-la Manxa.
I us recordem que si us interessa participar al Col·lectiu Educació Social i Escola, podeu posar-vos en contacte amb nosaltres a través del correu
>> Dossier del Ple de la sessió del dilluns 17 de desembre de 2018.
Promoció de la consolidació, el creixement i la reinvenció del treball autònom.
Us presentem els principals resultats de la 2a Edició de l’Informe de l’Estat de l’Educació Social a Catalunya.
L’any 2018 ha estat un any excepcional pel que fa a la Formació.
Ja està disponible tota col·lecció dels Quaderns d'Educació Social en obert.
El Quaderns és la revista anual del CEESC, que es publica en format paper des de 2002. En una primera etapa es tractava d’una revista monogràfica, en què es van tractar temes com la mediació, la salut mental, l’ètica, la infància... El 2012 es va començar una nova etapa, en què la revista inclou, a més del monogràfic, abordat des de diferents perspectives, articles, reportatges, experiències i entrevistes que aborden temàtiques d’interès actual i social.
Per tal de fer-la accessible on line, hem treballat a través de RACO (Revistes Catalanes amb Accés Obert), un repositori cooperatiu des del qual es poden consultar, en accés obert, els articles a text complet de revistes científiques, culturals i erudites catalanes. RACO és un projecte de la Biblioteca de Catalunya i el Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC).
El repositori permet fer, entre d’altres, cerques per autor/a i/o títol d’article i per títol, matèria o institució editora de la revista. De cadascun dels articles es pot consultar la citació bibliogràfica recomanada, les estadístiques de consulta, exportar la referència bibliogràfica al gestor Mendeley, recomanar lectures a companys, etc. >>Els Quaderns d'Educació Social al RACO.
El darrer número publicat cada any, no es publicarà on line en obert fins que no se n’hagi publicat un de nou. Recordem que us hi podeu subscriure en format paper, estigueu o no col·legiats així com adquirir números solts. Per a més informació, seguiu aquest enllaç.
Aquest darrer més de desembre hem publicat el nou número dels Quaderns, el monogràfic del qual proposa una aturada per pensar entorn de la identitat i la seva construcció i per reflexionar sobre el paper que l’educació social té en aquesta construcció.
Després de gairebé dos anys de feina, ja està disponible el curs “Union of minorities. Educational tools for the European cultural mosaic”
Es tracta d’un curs obert i en línia per a professionals que treballen amb joves (educadors, professors, formadors) i per a totes aquelles persones que treballen en entorns multiculturals i que volen millorar les seves capacitats d’aprenentatge intercultural, de gestió de la diversitat cultural i, en definitiva, aprofitar i donar valor a aquesta diversitat per assolir objectius d’aprenentatge més rellevants.
El curs està pensat per augmentar les competències bàsiques per a treballar amb grups multiculturals i ofereix eines, teòriques i pràctiques, per gestionar i donar valor a la diversitat cultural.
És un curs gratuït i conté coneixements sobre conceptes diversos com la identitat, la multiculturalitat, els estereotips, la comunicació, etc. També té activitats basades en l'educació no formal que s'utilitzaran per facilitar projectes més inclusius i activitats mentre treballen dins d'un grup.
El curs és fruit del projecte Europeu Erasmus+ "Minorities as opportunity and occasion for chrysalis-MOOC”, liderat per l’entitat italiana Informa Giovani, i ha estat promogut per 15 organitzacions de 7 països de la Unió Europea (Itàlia, Finlàndia, Portugal, Holanda, Bèlgica, Espanya i Àustria), tres de les quals som catalanes: la Fundació FICAT, la Fundació Catalunya Voluntària i el CEESC.
Concretament, el Col·legi hem elaborat el Capítol 5 del MOOC “Com prevenir els conflictes i dinàmica de conflictes interculturals”.
METODOLOGIA:
Cada capítol ofereix diferents continguts d'aprenentatge interactiu que permeten aprendre a través de vídeos, lectures, entrevistes i activitats de reflexió. A més, el curs ofereix als alumnes una varietat d'eines, activitats i materials educatius provats, presentats per educadors, capacitadors i facilitadors experimentats, que es poden utilitzar en el treball diari.
La llengua dels textos del curs és l'anglès. Els vídeos i les entrevistes són multilingües (anglès, italià, català), subtitulades en anglès.
Per completar el curs (videoconferències, tasques, materials de lectura) es necessiten aproximadament 40 hores d'estudi i es segueix un mètode d'autoavaluació.
Aquest projecte MOOC, compta amb el suport del programa Erasmus+ de la Comissió Europea i de l’Agència Nacional italiana.