Hem presentat tres recursos a licitacions de serveis...
No vas poder venir? Aquí t'ho expliquem.
En els pròxims tres anys, diverses administracions convocaran processos d’oposicions per accedir a llocs de treball per als professionals de l'educació social.
Per tal de facilitar-vos l'accés a la funció pública, el CEESC ha signat dos convenis de col·laboració amb Master.D i Aulacat, per oferir-vos material i suport en el procés de preparació.
Aquestes dues entitats ofereixen formació semipresencial i en línia.
En aquest document trobareu més informació sobre els serveis que ofereix cadascuna d’elles.
Arran de l’atac racista als infants immigrants tutelats per la Generalitat a l’alberg Cal Ganxo de Castelldefels i del Comunicat emès pel CEESC, la veu del Col·legi s'ha fet sentir als mitjans de comunicació amb relació a totes les informacions aparegudes sobre el sistema d'acollida amb els infants i adolescents estrangers no acompanyats. Per això us hem volgut fer un recull:
25 de març
El diari de l'educació
“L’arribada de MENA la gestiona un sistema en crisi i de potes enlaire: en pagarem les conseqüències”
Catalunya plural
“L’arribada de MENA la gestiona un sistema en crisi i de potes enlaire: en pagarem les conseqüències”
18 de març
El matí de Barcelona - Betevé Ràdio
Taula rodona sobre els menors d'edat estrangers sense referents familiars
17 de març
Nació Digital
Reportatge. «Quan em miren pel carrer sento que soc 'el dolent'»: relat de qui va ser un menor no acompanyat
La Vanguardia
Alcaldes catalanes piden coordinación para evitar brotes racistas hacia menas
14 de març
La Razón
El ataque en Castelldefels destapa la precariedad de los centros de MENA de la Generalitat
13 de març
Programa Bàsics de Betevé
Entrevista: Lluís Vila, vicepresident Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya
La Vanguardia
Educadores sociales creen que los ataques a menores no son hechos aislados
Educadores sociales reclaman una "acogida de calidad" para menores no acompañados
El Punt Avui
El sector social reclama un procés integral per als MENA
RNE Ràdio 4 - Edició Matí
Entrevista: Lluís Vila, vicepresident Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya
El Nacional
El Col·legi d'Educadors condemna "l'atac" als Mena de Castelldefels
Europapress, 13/03
Educadores sociales reclaman una "acogida de calidad" para menores no acompañados
Public
Educadors socials reclamen una "acollida de qualitat" per a menors estrangers no acompanyats
Vilaweb
El verí que tenim a dins
Aldia.cat
Un grup d'educadors socials reclama un "acolliment de qualitat" per a menors no acompanyats
12 de març
L’Informatiu
http://www.rtve.es/alacarta/videos/linformatiu/informatiu-12032019/5058040/ (minut 12:42)
RNE Ràdio 4 - Edició Migdia
Els educadors socials denuncien manca de planificació pels menors estrangers (minut 2:40)
COPE
Entrevista: Lluís Vila, vicepresident Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya
El Periódoco
Tercera agressió a menors estrangers; aquesta vegada, a la Zona Franca de Barcelona
La Vanguardia
Inquietud del tercer sector por las agresiones xenófobas
Nació Digital
Atacs a centres de menors no acompanyats: problema de racisme o de recursos?
Vilaweb
El Col·legi d’Educadors condemna “l’atac” als Mena de Castelldefels
11 de març
Podeu consultar altres articles publicats els darrers mesos sobre el tema en aquest enllaç.
Amb relació a l’atac racista als infants immigrants de Castelldefels...
El proper dijous, 11 d'abril, la jornada "Camins i perspectives professionals de l’Educació Social" estrenarà nou format. La tercera edició d’aquesta jornada dirigida a estudiants d’Educació Social de tot Catalunya es presentarà en un nou espai integral i dinàmic que aglutinarà i tractarà sis àmbits professionals a fons. Els i les estudiants no només tindran una oportunitat única de conèixer, preguntar o debatre amb professionals d’aquests àmbits, sinó que també ho podran fer amb professorat expert d’altres universitats, professionals de la recerca, l’ètica professional…
Cada taula oferirà en 45 minuts un tractament integral sobre un àmbit amb professionals que hi treballen i informació del volum d’oferta laboral corresponent, amb exemples d’alguns projectes i/o recerques amb apunts d’ètica professional i, també, amb informació d’estudis posteriors al Grau sobre aquest àmbit: postgraus i màsters o altres graus. Cada taula comptarà amb dos, tres o quatre professionals i dos docents i experts en l’àmbit tractat.
Es tractaran aquests sis àmbits dels quals cada assistent en podrà triar tres: Infància i adolescència, Medi obert / Joventut, Escola, Sense llar, Mediació, i Salut (gent gran, salut mental, drogodependències).
La jornada se celebrarà a l'Auditori de Calàbria 66 de Barcelona.
Trobareu més informació i el formulari d'inscripció en aquest enllaç.
--
Aquesta jornada està organitzada pel Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya en col·laboració amb les universitats catalanes: Universitat de Lleida, Universitat Rovira i Virgili, Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat de Girona, Universitat Ramon Llull - Fundació Pere Tarrés, Universitat de Vic i Universitat Oberta de Catalunya.
El Consejo General de Colegios de Educadoras y Educadores Sociales (CGCEES) s'ha adherit al manifest ¿Dónde están ellas?, una iniciativa del Parlament Europeu que constitueix un compromís institucional per augmentar la visibilitat de les dones en conferències i debats.
L'11 de març de 2019, la Presidenta del CGCEES, Lourdes Menacho, va signar el document d'adhseió.
Aquesta setmana us hem proposat un petit joc a través de les xarxes socials, fent-vos preguntes sobre la situació laboral de les educadores socials.
Hem basat aquest joc en algun dels apartats de la segona edició del l’Informe de l’Estat de l’Educació Social. Des de la primera edició de l’#InformeES han passat tres anys i això ens ha permès llegir i dibuixar una sèrie de tendències que ens ajuden a visualitzar la situació de la nostra professió i també la de les dones en l’educació social.
Si atenem a les dades de l’#InformeES 2017, el retrat del professional de l’educació social tipus és una dona, d’entre 26 i 35 anys, que treballa a la província de Barcelona, en l’àmbit dels serveis socials bàsics, a temps complet, amb un contracte indefinit i amb més de 3 anys de dedicació a la professió.
D’aquest retrat tipus podríem despendre que en la nostra professió, la situació de les dones és prou bona, però, volem destacar 5 dades de l’#InformeES que expliquen les desigualtats de gènere en l’educació social:
1. FEMINITZACIÓ - La taxa de feminització en l’educació social és d’un 77,1%
La feminització de la professió ha crescut un 2,2% en relació amb la primera edició, el 2014.
Segons els indicadors de les universitats catalanes al 2017, el 80,07% dels estudiants matriculats al grau d’educació social eren dones.
2. SOSTRE DE VIDRE - Només el 3,01% de dones ocupa càrrecs de direcció i gerència
Veient el resultat anterior, podríem pensar que les dones són les que haurien d’ocupar més càrrecs de direcció i gerència. Però les dades de l’#InformeES2017 ens mostren una realitat diferent.
En general pocs professionals de l’educació social ocupen càrrecs de direcció i gerència, però d’aquests només el 3,01% són dones, mentre que més del doble, un 7,52%, són homes.
3. TIPUS DE CONTRACTE – Les dones presenten un menor percentatge de contractacions fixes.
La tipologia de contracte més comuna entre professionals de l’educació social és l’indefinit o fix. D’aquests, el tenen el 54,79% dels homes enfront del 44,95% de les dones. Ens trobem amb una diferencia de 9,84% a favor dels homes.
A més, els homes presenten un major percentatge de contractació fixa en l’administració pública (laborals, interins, eventuals o funcionaris de carrera), mentre que són les dones les que presenten majors percentatges en contractes temporals (d’obra i servei, de durada determinada o fins i tot de pràctiques).
4. JORNADES LABORALS - Les dones presenten un menor percentatge de jornades laborals completes.
El grau d’estabilitat és també favorable als homes ja que, tot i que la majoria de les educadores socials -un 63,49% del total- tenen una jornada laboral completa, en el cas dels homes, la contractació a jornada completa puja a un 80,93%.
5. BRETXA SALARIAL – Les dones cobren un 18,64% menys que els homes
L’educadora social cobra 4.668,03€ menys de mitjana que l’educador social. La mitjana salaria dels educadors socials segons l’#InformeES2017 és de 25.047,26€, mentre que la mitjana salarial de les educadores socials és de 20.379,23€. La bretxa salarial homes/dones es de -18,64%.
Si mirem les dades dels càrrecs de direcció veiem que la bretxa salaria és del -29,02%. En aquest cas, segon l’#InformeES2017, els educadors socials cobren una mitjana de 37.760,62€ mentre que l’educadora social cobra de mitjana 29.268,22€.
En resum, les dades de l’#InformeES 2017 ens demostren que també en l’educació social, una professió en la que predominen les dones, hi ha desigualtats econòmiques i laborals en relació amb els homes.
I amb el joc que hem anat fent a les xarxes durant aquesta setmana, hem visualitzat que, majoritàriament ja som conscients d’aquestes desigualtats.
Per tot, afirmem que ens queda una llarga lluita contra la discriminació de les dones, en tots els àmbits de la societat, però també en la nostra professió.
Des del CEESC donem el nostre suport a la convocatòria de vaga general, secundant-la i sumant-nos a moviments feministes i entitats socials, i també animem a acudir a les mobilitzacions previstes per aquest dia.