En aquesta secció de l'Observatori de la realitat sociolaboral de l'ES es recullen totes les activitats i accions que realitza el CEESC per a la defensa de la professió.
Articles d'opinió i entrevistes a mitjans de comunicació.
Per seguir avançant, ens toca parlar de nosaltres
Mireia Ballart, Social.cat [04/05/2023]
Entrevista: Lluís Vila, educador social a centres de menors que han comès delictes violents
"No ho sé", Rac 1 [10/03/2023]
Entrevista a Pepi Borràs. "Tortosa de la beneficència: infància, joventut i gent gran" (p. 24)
Diari Més Ebre [02/12/2022]
«Los niños que viven en un CRAE son responsabilidad de toda la sociedad» (xerrada amb Patrícia Quílez)
Norián Muñoz, Diari de Tarragona [10/11/2022]
L’educació social: trenta anys formant part del sistema universitari català
Social.cat [19/09/2022]
A totes les escoles i instituts
El Diari de l'Educació [07/07/2022]
Pedra a pedra per a una Salut Pública comunitària
Diari de la Sanitat [28/06/2022]
Entrevista a Rafael Sánchez. Continuïtat dels educadors socials escolars en perill
Avui sortim de Ràdio 4 [21/06/2022]
El miratge de l’escola inclusiva: on són els compromisos de l’administració educativa?
Saray Subirada, Social.cat [20/06/2022]
Convivència
Albert Font-Tarrés, La Firma. l'espai d'opinió de Ràdio Palafrugell [16/05/2022]
Entrevista a Albert Font-Tarrés (minut 13)
L'informatiu de Ràdio Palafrugell [09/05/2022]
Autoretrat abstracte d’un educador a l’Equip d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA)
Esteve Torregrossa, Social.cat [07/04/2022]
Entrevista a Patricia Quílez
Tarragona Ràdio [30/03/2022]
Entrevista a Montserrat Sánchez
Ràdio Mollet [21/03/2022]
L’Educació Social, disciplina essencial per a la Sostenibilitat mediambiental
Ramon Vidal Saborit, La Marfanta [21/03/2022]
Cicatrius de fronteres
Elena Sorribas Amatriain, Social.cat [21/3/2022]
Educació social i salut mental, una prioritat emergent
Col·lectiu Professional de Salut Mental del CEESC, Social.cat [3/2/2022]
L’abús sexual infantil és cosa de totes i tots
Thais Casanova Bertomeu, Social.cat [7/1/2022]
Els Consells de Participació: l’espai del canvi que necessiten els centres de protecció a la infància i l’adolescència
César Hergueta, Social.cat [25/11/2021]
El llarg viatge de les educadores socials als centres educatius
Rafa Sánchez, Social.cat [25/8/2021]
Els fogons del IV Congrés de serveis bàsics i especialitzats
Laura Cirera Garolera, Social.cat [11/8/2021]
L’estat de la qüestió de les dependències i l’autonomia al llarg de la vida
Pilar Morral García, Social.cat [21/6/2021]
El paper de l’educació social per detectar el maltractament envers les persones grans
Entrevista a Raquel Aixendri, Carme Franch i Maria Harris, La Marfanta [17/6/2021]
Manel Roda: ‘Hi ha un repunt d’incidència de tabaquisme en la població de 14 a 19 anys’
Entrevista a Manel Roda, La Marfanta [1/6/2021]
On són els CRAE al sistema de protecció a la infància i l’adolescència?
Araceli Lázaro, Social.cat [26/5/2021]
L’estat de la qüestió de les dependències i l’autonomia al llarg de la vida
Pilar Morral García, Social.cat [12/5/2021]
Una mirada propera a les persones
Rafel López Zaguirre, Social.cat [8/4/2021]
No sols de pa viuen les persones enmig d’injustícia social
Jordi Baiget i Cleo Campuzano, Social.cat [22/2/2021]
No sols de pa viuen les persones enmig d’injustícia social
Jordi Baiget i Cleo Campuzano, Segre [21/2/2021]
L’educació social: de la justícia restaurativa a la justícia social
Federico Diego, La Marfanta [21/2/2021]
No n’hi ha prou amb pedaços
Xavi Puig, Social.cat [5/2/2021]
Coronavirus, malestar i cultura de proximitat
Xavier Franch, Social.cat [6/1/2021]
Dia Internacional de les Ciutats Educadores
Albert Font-Tarrés, Ua1 Lleida Ràdio [30/11/2020]
Serem capaços d’imaginar (junts) un nou espai públic post Covid-19?
Xavi Campos, Social.cat [19/08/2020]
Cal fer efectiva la incorporació de les educadores i els educadors socials a les escoles
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [06/07/2020]
Tornar a l’escola, l’educació social i l’oportunitat de la Covid
Lluís Vila, El diari de l'educació [21/05/2020]
L’educació social com a professió essencial i bàsica de present i de futur
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [13/05/2020]
La infància dividida: nens, nenes i menors. La responsabilitat dels professionals
Carlos Sánchez-Valverde, Social.cat [06/01/2020]
Educadores i educadors socials, cuidem-nos!
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [03/10/2019]
La urgent revisió de l'atenció a la infància a Catalunya
Maria Rosa Monreal, Ara [03/08/2019]
Invisibles i oblidats acasa nostra
Grup de Sèniors del CEESC, Social.cat [20/05/2019]
Clítoris: l'òrgan més enllà del plaer
Esteve Torregrossa, Social.cat [03/04/2019]
Educació Social i Escola
Clara Martínez, Social.cat [14/02/2019]
Propòsits d’any nou de l’educació social
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [01/01/2019]
L’error com a font d’aprenentatge i experiència en l’àmbit social
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [02/10/2018]
Els educadors i educadores socials a l’Escola. Treballem plegats?
Col·lectiu d’Educació Social i Escola del CEESC, El diari de l'Educació [28/08/2018]
I tu, què fas per defensar la teva professió?
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [05/07/2018]
I després del 'Sense Ficció', què?
Maria Rosa Monreal, Social.cat [14/06/2018]
Un mapa interactiu en l'educació social?
Glòria Ferrer Georges, Social.cat [05/04/2018]
Quin paper demanem als equips de Serveis Socials Bàsics en relació amb les comunitats?
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [16/02/2018]
Treballem conjuntament per construir el futur de l’educació social
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [04/01/2018]
20 anys solcant el present i posant rumb al futur professional
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [17/11/2017]
Els reptes de l’educació social en temps de la globalització
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [04/10/2017]
L’educació social és necessària a l’escola
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [04/07/2017]
20 anys del CEESC: nous reptes pels quals lluitar
Araceli Lázaro Aparicio, Social.cat [17/05/2017]
Reflexions d’Educadores i Educadors Socials Sèniors cap a temes d’ara i de sempre entorn la professió
Grup de Sèniors del CEESC, Social.cat [27/12/2016]
No hi ha prou reconeixement de l’important paper que desenvolupem les educadores i els educadors socials
Rafel López Zaguirre, Social.cat [16/11/2016]
De la necessitat d’integrar els serveis socials al Departament de Salut
Esteve Torregrossa, Social.cat [27/07/2016]
De senyores, maternitats i excedències
Sònia Rodon, Social.cat [09/06/2016]
La rellevància de l'Educador/ora a l'Empresa Social
Grup de Sèniors del CEESC, Social.cat [09/05/2016]
L’educador/a social als centres educatius
Col·lectiu professional Educació social en l'educació formal del CEESC, Social.cat [11/02/2016]
Sobre la realitat de les beques menjador
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [22/03/2016]
L’Educació Social ja existeix a l’escola
Óscar Martínez Rivera, El diari de l'educació [04/02/2016]
L’educació social a l’esfera pública
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [20/10/2015]
Temps de vacances. Aproximació a un estiu en un CRAE terapèutic
Pep Roig Miret, Social.cat [16/07/2015]
L'educació social es construeix i es defensa tossudament
Josep Vallés Herrero, Social.cat [26/05/2015]
La prevenció de la violència masclista com a eina de cohesió social i d’estalvi econòmic
Noelia Muñoz González, Social.cat [15/09/2014]
Davallada de la qualitat en l’atenció a les dones víctimes de violència i els seus fills i filles
Grup de Treball aturem les retallades en Serveis d'atenció a dones en situació de violència masclista (SAR i SIE), Social.cat [08/04/2014]
Una acció per a la comunitat: l’experiència a Sant Antoni
Pep Guasch, Social.cat [31/01/2014]
L’experiència, per la transcendència en l’àmbit social
Pep Guasch, Social.cat [07/07/2014]
Un dia qualsevol al centre municipal de serveis socials bàsics
Laura Córdoba del Aguila, Social.cat [29/10/2013]
Joventut... tresor diví?
Manuel Cortés Pinto, Social.cat [31/07/2013]
LA INFÀNCIA A CATALUNYA: Apostem pel futur, treballem el present
Pepín de la Rosa, Social.cat [03/05/2013]
Infància i educació social: la participació de la infància ha de ser amb la infància
Anna Torner, Social.cat [28/11/2012]
El moment de la innovació social (si és que mai ha deixat de ser-ho)
Xavi Campos, Social.cat [27/09/2012]
Sobre la dignitat
Carlos Sánchez-Valverde, Social.cat [23/11/2011]
Secret professional i confidencialitat en els serveis a les persones: Una proposta basada en el sistema sanitari
Carlos Sánchez-Valverde, Social.cat [31/05/2011]
Pràctiques d'avaluació i informe en l'educació social o com fer visible allò quotidià
Carlos Sánchez-Valverde, Social.cat [11/03/2011]
L’escola pública Els Convents de Martorell ha incorporat, per primera vegada, una educadora social al centre.
Avui, dilluns, 18 de febrer ha tingut lloc la ponència amb relació al Projecte de llei de contractes de serveis a les persones al Parlament de Catalunya. El CEESC hi ha estat present, de la mà de Xavi Puig, membre de la Junta de Govern, en una compareixença en què també hi han participat en Vicenç Aguado, professor de dret administratiu de la UB; Jesús Palomar, membre de la Confederació Sindical Catalana; Àngels Guiteras, representant de la Fundació Acció, Benestar i Desenvolupament, i Margarida Feliu, membre de la Societat Catalana d’Educació Ambiental.
La Comissió estava formada per Jordi Albert, del Grup Parlamentari Republicà, Alícia Romero, del Grup Parlamentari Socialista i Martí Pachamé, del Grup Parlamentari de Ciutadans.
En la seva intervenció, en Xavi Puig ha presentat unes consideracions generals on ha fet esment de les directives europees de contractació pública i de serveis, recalcant que tenen una voluntat clara de protecció dels drets dels ciutadans i ciutadanes i volen desvincular els serveis socials, educatius i de salut de la liberalització dels mercats. La directiva europea i la llei estatal sobre contractació volen afavorir l’accés de les PIMES a la contractació pública, i apropa la gestió dels serveis públics al territori i al desenvolupament social i econòmic.
En Xavi Puig ha demanat als membres de la Comissió que abans de l’aprovació d’aquest projecte facin una lectura de la Directiva europea 123/2006, relativa als serveis de mercat interior, per tal de determinar la no desregularització professional en aquests serveis.
Així mateix, ha explicat que el CEESC, des de fa uns anys, presenta recursos de reposició a les licitacions i hem vist com les administracions s’obliden d’afavorir el benestar social, el control poc eficient de la gestió i la manca d’aplicació dels convenis col·lectius laborals.
El gruix de la compareixença ha consistit en demanar que s’hi incorporin un seguit de punts a l’actual Projecte de llei, dels quals us en destaquem, per exemple, incloure-hi un annex amb els convenis col·lectius d’aplicació en el sector; pel que fa al preu, preveure que al llarg dels anys hi haurà canvis per l’IPC i normativa fiscal; incloure les ràtios i els perfils professionals mínims que estableix la cartera de serveis socials. Ha demanat excloure de les meses de contractació les federacions o associacions d’entitats empresarials, socials o sindicats per possibles conflictes d’interessos i incloure-hi la creació d’un observatori de contractació pública on poder-hi convidar aquests actors. En relació amb el criteri de valoració de les propostes, s’ha demanat establir el mateix criteri de valoració en l’àmbit de serveis socials que en l’àmbit de salut: el 30% davant d’un 40%.
Consulta el document amb les Aportacions del CEESC al Projecte de Llei de Contracte de Serveis a les Persones (pdf).
El CEESC, conjuntament amb la Facultat d’Educació social i Treball Social Pere Tarrés (URL) hem presentat la reedició de ”Blanques juguen i guanyen. Reflexions ètiques d’un Educador Social” de Joan Dueñas, publicat per l’editorial Claret.
Joan Dueñas, educador social col·legiat i integrant del Comitè d'Ètica del CEESC, exposa en aquesta obra la tasca que duem a terme els educadors i les educadores socials i vol, a partir de casos reals, reflexionar sobre l’impacte de les accions dels agents educatius sobre les persones més vulnerables i, sovint, més vulnerades. És una reflexió crítica i autocrítica dels deures i responsabilitats dels professionals que té voluntat de ser una eina útil de transformació social.
Com acompanyem a les persones els professionals de l'educació social? és la pregunta que va motivar Joan Dueñas a escriure el llibre Blanques juguen i guanyen. I és que com diu el mateix autor, "quan comences a fer-te preguntes és molt llaminer parlar, reflexionar, preguntar-te i això fa que tinguis menys certeses".
L’educador/a social ha de ser un professional reflexiu amb capacitat d’interpel·lar-se i interpel·lar el seu entorn. La nostra professió té una important càrrega política i valorativa, de manera que la identitat dels seus professionals ha d’estar marcada substancialment per l’ètica.
A la presentació la Maria Rosa Monreal, presidenta del CEESC va definir el llibre com una "reflexió personal de la tasca educativa amb la finalitat de millorar-la que sota un títol d'estratègia d'escacs amaga la nuesa del fracàs".
En aquest sentit, Dueñas escriu el llibre amb l'objectiu d'autoqüestionar-se com a professional. "Sovint parlem de la motxilla de les persones beneficiàries però no massa de la dels professionals que els acompanyem", ha afirmat Dueñas. El llibre reflexiona, a partir d'experiències no sempre d’èxit, sobre com els professionals es poden alliberar de les pròpies certeses, pors i pesos que duen damunt. "Cal construir un relat de les persones que acompanyem que no els estigmatitzi. Sovint ens quedem amb l'expedient i ens allunyem de les persones", reconeix l'autor.
La primera edició del 2012, de l’editorial Setzevents, es va esgotar. D’aquí l’interès en aquesta reedició, que ha impulsat la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL), a través de la Col·lecció Universitat i Acció Socioeducativa, que té per objectiu oferir textos acadèmics sobre temàtiques pròpies de les professions socials i educatives, que siguin d’utilitat a estudiants i professionals en exercici.
A l'acte van participar-hi Maria Rosa Monreal, presidenta del CEESC, Joan-Andreu Rocha, degà de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL), la directora de Publicacions de la Facultat, Aina Labèrnia, i Joan Dueñas.
El desembre de 2018 es va celebrar la primera reunió de la Junta Gestora de la nova Comissió de Professionals Sèniors de l’Associació Intercol·legial, de la que el CEESC en formem part.
La comissió està integrada per representants de les comissions de sèniors dels col·legis professionals de metges, enginyers industrials, economistes, farmacèutics, periodistes i procuradors dels tribunals i actuaris. També està previst que s’hi incorporin properament els col·legis d’arquitectes, advocats, odontòlegs i estomatòlegs i psicòlegs. La comissió resta oberta, a l’espera que en un futur S’hi puguin afegir altres col·legis professionals que ho sol·licitin.
Les principals finalitats d’aquesta nova comissió són promoure l’organització de tot tipus d’activitats professionals, culturals, formatives, lúdiques o esportives adreçades als professionals sèniors dels col·legis membres de l’Associació Intercol·legial i ajudar a la constitució de comissions o grups de professionals sèniors en aquells col·legis interessats que encara no en disposen.
Les activitats més importants que s’han organitzat fins ara són: des de l’any 2012, un concert intercol·legial anual, on participen les formacions musicals (orquestra i corals) dels diferents col·legis i, des de l’any 2015, un cicle de conferències intercol·legial anual on els representants de cada col·legi parlen d’un tema d’interès general a la seu d’un altre col·legi. L’any passat es va organitzar per primera vegada un concurso de pintura i per aquest any s’està preparant un concurs de fotografia (any 2019) intercol·legials.