COMUNICAT
El CEESC exigeix que el Govern no degradi l'exercici professional d'educadores i educadors socials
A través del DOGC del 10 de juny el Govern de la Generalitat informa sobre el Projecte d’ordre de modificació de la Cartera de serveis socials i de l’Ordre TSF/218/2020, de 16 de desembre, per a la provisió dels serveis de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública.
El projecte normatiu proposa una modificació en la Cartera de Serveis Socials que comporta una degradació de la professió de l’educació social.
Concretament, es proposa modificar l’annex 1 de la Cartera i, en particular, els epígrafs 1.2.6.2.2, 1.2.6.3.2 i 1.2.7.1 que regulen el servei de suport a l'autonomia a la pròpia llar per a persones amb discapacitat intel·lectual, física i per a persones amb problemàtica social derivada de malaltia mental, respectivament. El que es proposa és fer un canvi en les fitxes descriptives on es defineixen els requisits d’aquests serveis; a cadascun dels punts que recullen els perfils professionals es vol substituir la referència “un educador/a social” per la frase “una persona amb perfil d’educador/a”.
No podem tolerar el que diu l’ordre de modificació per justificar aquest canvi: “és essencial entendre que el concepte de ‘persona amb perfil d'educador/a’ amplia la base de professionals que poden assumir aquesta funció. No només evita la restricció del rol a aquells amb una titulació específica, sinó que obre la porta a persones amb experiència o formació rellevant en àrees relacionades amb el suport social i l'acompanyament. A més, aquesta modificació no minimitza la importància de la formació i les competències professionals. Al contrari, reconeix que el paper de l'educador o l’educadora pot ser dut a terme per una àmplia gamma de professionals que comparteixen els coneixements i les habilitats necessaris per proporcionar un suport eficaç a les persones en situació de vulnerabilitat”. Aquesta perspectiva se situa lluny de la voluntat d’avançar cap a altres models que garanteixen la qualitat dels serveis d’atenció a les persones, a través del reconeixement a les formacions específiques amb processos d’estandardització; ben al contrari, s’obre la porta a un procés de desprofessionalització amb una clara mirada economicista.
Aquests perfils professionals que es podrien englobar sota l’eufemisme de “perfil educador” no poden en cap cas assumir les mateixes funcions de caire socioeducatiu que les educadores i els educadors socials, ja que no tenen les mateixes competències que possibilita el grau universitari.
Des del CEESC no podem permetre aquest canvi i exigim respecte cap a la professió de l’educació social. I, a més, posem de manifest que, al contrari del que diu el Departament en la pròpia ordre, aquest menysteniment incideix negativament en la qualitat de l’atenció i la garantia dels drets de la ciutadania.
És per tot l’esmentat anteriorment que:
EXIGIM una reunió urgent amb el Conseller en funcions, el Sr. Carles Campuzano, per parlar de la manca de respecte cap a la nostra professió.
Actualment el Departament de Drets Socials es troba en un procés de revisió de la Cartera de Serveis Socials. Aquest procés consta, entre d’altres, de quatre taules tècniques en les quals hi participa el CEESC aportant-hi coneixement tècnic especialitzat. Ara bé, tot i que el CEESC sigui partícip del procés, nosaltres vam tenir coneixement d’aquest canvi que es vol fer a través del “Projecte d’ordre de modificació de la Cartera de serveis socials” i que “entra en vigor als vint dies de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya” en la darrera reunió de la Comissió Funcional del Consell General de Serveis Socials, del passat 7 de juny, sense que hagués existit un espai previ de diàleg en un tema que és del nostre màxim interès. Des de la seva publicació al DOGC, el dilluns 10 de juny, disposem només de 10 dies hàbils per presentar-hi les nostres al·legacions.
EXIGIM la suspensió de l’entrada en vigor de l’ORDRE DSO/ /2024, de modificació de la Cartera de serveis socials i de l’Ordre TSF/218/2020, de 16 de desembre, per a la provisió dels serveis de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública.
Exigim la suspensió de manera cautelar i amb l’objectiu d’impulsar-ne una millora centrada en la qualitat d’uns serveis que volen garantir els drets de la ciutadania i on la figura de les educadores i els educadors socials (entre d’altres) sigui completament essencial.
EXIGIM la delimitació de les diferents figures professionals i les seves funcions en la Cartera de Serveis Socials.
No podem permetre que s’accepti la proposta de canvi que suposaria que les funcions que ens són pròpies als i les professionals de l’educació social puguin ser assumides per qualsevol altre perfil del món educatiu.
Des del CEESC creiem en la riquesa del treball interdisciplinari, però entenent que cada figura ha de tenir clares i delimitades les seves funcions. Aquesta delimitació és necessària per no generar confusió i no donar un missatge segons el qual qualsevol professional “amb perfil d’educador/a” és intercanviable amb la figura de l’educador/a social.
Cal una definició clara fonamentada en el cos de coneixement acadèmic dels diferents professionals de l'àmbit social i una clara ordenació de les formacions habilitants i d’especialització que poden donar accés o reconèixer la idoneïtat de les pràctiques professionals als serveis pertinents, vetllant sempre per la qualitat i posant la mirada al centre en la garantia dels drets de la ciutadania.
La proposta que es fa parteix d’un desconeixement de la figura professional de l’educació social, i no es planteja el mateix amb els altres perfils professionals.
EXIGIM que es respectin les ràtios de professionals previstes a l’actual Cartera de Serveis Socials.
I que en el cas de proposar-hi canvis, sigui per millorar-ne les condicions, i no per degradar el serveis oferts. Si la voluntat és incloure altres perfils professionals, que es faci sense degradar la professió de l’educació social i sense promoure la intromissió professional.
EXIGIM que la voluntat de no incomplir la pròpia normativa no porti a la degradació de professionals i, en conseqüència, de la qualitat i que es realitzi un procés de recerca exhaustiva entorn de la qualitat dels serveis i de l’ocupació en aquests serveis.
Coneixem la dificultat que manifesten les empreses i entitats del tercer sector per cobrir llocs de treball propis d’educadors i educadores socials. Aquesta realitat és fruit, no de la falta de professionals amb la titulació universitària corresponent, sinó de les condicions laborals que s’ofereixen en els serveis públics externalitzats que fan difícil de sostenir un projecte vital.
Voler complir la normativa i les directrius no ha de portar a degradar ni les professions ni la qualitat de la tasca que ofereixen al conjunt de la ciutadania.
EXIGIM que els canvis en la Cartera de Serveis Socials no es facin amb una voluntat d’economitzar els costos dels serveis, sinó amb una clara voluntat d’acabar amb la cronificació de la pobresa estructural i la precarietat i sota la premissa d’oferir un finançament que garanteixi la seva eficiència i sostenibilitat.
Pressuposem que el motiu principal de permetre que professionals amb formacions en altres àrees -que poden correspondre a categories inferiors- puguin realitzar les mateixes tasques i assumir les mateixes responsabilitats que un professional de l’educació social respon a un criteri d’abaratiment de costos.
Qualsevol canvi ha d’estar condicionat a una millora dels serveis i de l’atenció a la ciutadania i això ha de passar per garantir el finançament enlloc de flexibilitzar els perfils professionals per donar cabuda als que puguin resultar més econòmics.
EXIGIM que es reconegui i es respecti l’educació social i els seus i les seves professionals.
L’educació social ha demostrat en moments d’especial impacte social, i ho demostra dia a dia, que és realment essencial. Amb aquests canvis que impulsa el Govern comprovem que la professió no està reconeguda ni valorada per l’administració pública. L’educació social és un dret de ciutadania, un dret que es vulnera quan se substitueix la nostra figura per altres agents educatius que ens poden complementar però en cap cas suplir.
EXIGIM respecte per al conjunt del sector social.
Casos com aquest demostren la infravaloració per als diferents perfils professionals educatius i socials i el menysteniment per al conjunt del sector social.
EXIGIM rigor en els processos de modificació de la Cartera de Serveis Socials.
Després de tants anys sense una actualització del model de la Cartera de Serveis Socials, exigim que les modificacions actuals i futures de la Cartera de Serveis Socials es realitzin de manera transversal, periòdica i fonamentada en anàlisis exhaustives i comparatives de la realitat dels serveis públics, tant propis com externalitzats, amb perspectiva internacional, posant l'accent en els models que garanteixen processos de qualitat i professionalització dels servei sense deixar fora de l'equació la qualitat de l’ocupació.
Barcelona, 14 de juny de 2024