Les Educadores i els Educadors Socials són unes/uns de les/els professionals amb responsabilitat educativa en els centres d'acollida que han d'atendre en primera instància, i al llarg del procés d'acompanyament, a les/els nenes/nens i adolescents migrant sense referents adults, tal com queda definit en la legislació espanyola.
En els últims mesos s'ha constatat la creació de nous centres d'emergència, a través de convenis amb "entitats col·laboradores", amb poc marge de temps, sense tenir en compte la qualificació professional necessària del personal contractat i amb contractes laborals precaris.
El CGCEES manifesta el seu total desacord amb aquestes actuacions i reclama que s'actuï dins de la legalitat i en el marc dels convenis col·lectius establerts.
Aquest diumenge ens ha deixat Pilar Heras, directora general d’Execució Penal a la Comunitat i Justícia Juvenil, des de 2016.
Des del CEESC volem donar el nostre condol a la seva família, amics i companys de professió. Volem agrair-li la seva tasca com a professional i com a docent que va deixar empremta en moltes de les nostres companyes. Estem totalment d’acord amb el que diu la Consellera de Justícia, Ester Capella, “si el Departament de Justícia té ànima social, és gràcies a Pilar Heras”.
La Pilar ens ha deixat amb 64 anys. Va néixer a Figueres; era doctora en Ciències de l’Educació i va ser professora titular del Departament de Teoria i Història de l’Educació de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona des del 1994.
Havia estat docent dels estudis d’Educació Social des dels inicis d’aquests estudis universitaris. Juntament amb un grup de professors de la Facultat de Pedagogia, va impulsar el primer Consell d’Estudis d’Educació Social a la UB. Va ser una persona compromesa sempre amb la qualitat de la formació dels professionals de la pedagogia social i l’educació social i amb la recerca en aquests àmbits.
Pilar Heras va ser impulsora i membre del Comitè d’Ètica dels Serveis Socials de Catalunya fins al 2016. Va coordinar el Grup de Recerca Consolidat de Pedagogia Social i va dirigir el màster d’Execució Penal a la Comunitat i Justícia Restaurativa de la UB.
També va coordinar l’atenció a les víctimes de delictes, així com els centres educatius de Justícia Juvenil dedicats a la reinserció social d’adolescents i joves que han comès algun delicte, facilitant les Mesures Penals Alternatives i permetent el compliment de condemnes penals fora de l’entorn penitenciari amb treballs en benefici de la comunitat.
A Pilar Heras la recordarem com una persona propera, feminista, preocupada per la inclusió social, que deixa petjada tant en l’àmbit universitari com en el de la Justícia.
La Comissió de Dones i d’Igualtat de l'Associació Intercol·legial, de la qual el CEESC formem part, s'ha sumat al "Manifiesto de apoyo académico a las políticas contra la violencia de género" que ha impulsat la Plataforma Universitaria de Estudios Feministas y de Género (EUFEM).
El manifest sorgeix com a resposta a polítiques contra la violència de gènere propulsades per part de Vox. I afirma que “des de la universitat, institució garant de l'exercici del pensament lliure i igualitari, no tolerarem l'atac actual a les polítiques d'igualtat per part de sectors que, a través de missatges basats en greus errors, volen minar l'avanç que ha suposat la lluita contra la violència i la discriminació social des de les polítiques estatals, els moviments socials i l'acadèmia”.
Aquest mes de gener s’ha creat l’Observatori d’actualitat del discurs discriminatori als mitjans, un portal web que ofereix a periodistes i ciutadania eines i continguts per reflexionar sobre cobertures mediàtiques d’esdeveniments recents, ocorreguts en els dies o setmanes anteriors, susceptibles de reproduir discursos discriminatoris cap a col·lectius potencialment afectats per l’antigitanisme, l’aporofòbia, la islamofòbia, el racisme i la xenofòbia.
I just aquesta setmana s’hi publicava un article referent als infants i joves que arriben a Catalunya sense cap persona adulta de referència,en el que es conclou que la seva situació de vulnerabilitat “no ha impedit que nombrosos mitjans de comunicació publiquessin informacions allunyades d’un mínim de deontologia”.
Segons l’anàlisi fet, en les informacions es produeix una normalització de la pèrdua de drets i una criminalització d’aquests adolescents.
Durant els últims mesos la veu del CEESC s'ha fet sentir als mitjans de comunicació amb relació a totes les informacions aparegudes pel que fa al col·lapse del sistema d'acollida amb els infants i adolescents estrangers no acompanyats. Per això us hem volgut fer un recull:
6 de gener
El Periódico
300 niños de la calle flirtean con las drogas y la delincuencia en Catalunya
// 2018 //
9 de desembre
Tv3 - Informatius
El col·lapse del sistema d'acollida de menors estrangers a Catalunya: I ara, què?
7 de desembre
Diari més digital
Denuncien falta de qualificació entre els professionals dels centres d'acollida de menors estrangers
27 de novembre
Betevé ràdio - El matí de Barcelona
Debat sobre l’acollida als menors no acompanyats a Barcelona
20 de novembre
La Vanguardia
Educadores sociales piden reforma global del sistema de protección menores
18 de novembre
30 minuts, Tv3
Menors lluny de casa
16 de novembre
Crónica pública
El Govern 'pasa' de los centros de menores
12 d’octubre
La Vanguardia
Temor a que el colapso en la acogida de menores genere más sintecho
6 d’octubre
El País
Los educadores, al límite por la crisis de los menores ‘sin papeles’
5 d’octubre
Diari de Girona
Els educadors socials creuen que els Mossos els fan «xantatge» per pressionar la Direcció General d'Infància
4 d’octubre
Betevé ràdio - El matí de Barcelona
Debat al 'Hashtag Barcelona' sobre els menors no acompanyats que arriben a Barcelona
2 d’octubre
La Vanguardia
Crispación por las condiciones laborales en los centros de menores
1 d’octubre
Ara,
El col·lapse pels menors estrangers esgota la paciència dels educadors
30 de setembre
Diari de Girona
Els educadors socials que han d'atendre els menors alerten de precarietat i saturació
28 de setembre
La Vanguardia
Educadores sociales reclaman ser referente socieducativo menores inmigrantes
Aldia.cat
Educadors Socials atribueix a la precarietat la falta de professionals en protecció al menor
27 de setembre
TV3 – Programa 12 14
Declaracions de Xavi Campos, gerent del CEESC (minut 30:17)
26 de setembre
BTV – Notícies migdia
Declaracions de Xavi Campos, gerent del CEESC.
https://beteve.cat/societat/el-homrani-reforma-sistema-proteccio-menors-catalunya/
https://beteve.cat/btv-noticies-migdia/btv-noticies-migdia-854/ (minut 10:27)
Social.cat
“Els educadors socials avisen que els CRAE no han d’acollir els menors estrangers no acompanyats”
Social.cat
El Homrani admet que no hi ha hagut prou capacitat de places per als menors estrangers
25 de setembre
Diari ARA
“Els educadors asseguren que els centres residencials no són l'espai per atendre els menors estrangers”
La Vanguardia
“Educadores sociales denuncian falta de planificación ante llegada de menores”
ABC
“Educadores sociales denuncian falta de planificación ante llegada de menores”
El Periódico
Educadores sociales denuncian falta de planificación ante llegada de menores
BTV - Bàsics
Entrevista David Roman: “Els educadors socials creuen que l’arribada de menors no acompanyats és una ‘emergència de país’”
Programa sencer: https://beteve.cat/basics/basics-257/ (minut 28:30)
Radio Nacional - Informatius
Declaracions de Xavi Campos, gerent del CEESC.
Catalunya Ràdio – TN Migdia
Declaracions de Xavi Campos, gerent del CEESC (minut 30:34)
L'Informatiu - RTVE
Breu sobre la situació dels infants estrangers no acompanyats (minut 13:50)
13 de juny
En el darrer Ple del Parlament del 2018 va acollir el debat monogràfic sobre la protecció de la infància.
Entre les propostes que s'hi van fer el dilluns 17 de desembre dels diferents partits polítics, hi ha un bloc dedicat a “Garantir el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats”.
Dintre d’aquest bloc, hi trobem una proposta que ens interessa especialment, en què el Parlament de Catalunya insta el Govern de la Generalitat a “Incorporar, durant el curs 2019-2020, dins dels equips docents dels centres de primària i secundària públics i concertats de Catalunya, un educador social que realitzi les tasques d’acompanyament als infants i adolescents, vetlli pel compliment dels protocols d’abús sexual o assetjament escolar i esdevingui un/a referent clar per als serveis socials comunitaris dins de l’escola”.
Abans que res, al CEESC ens hem de felicitar perquè s’hagi proposat aquesta mesura. Des del juny de 2014 el CEESC treballa amb l’objectiu de la incorporació institucional i plena de les educadores i els educadors socials als centres educatius de caràcter públic, a través del Col·lectiu Educació Social i Escola.
Institucionalment seguirem treballant perquè aquesta proposta que ha fet el Parlament es faci efectiva.
Recordem que la figura de l’educador/a social ja està regulada dins dels centres educatius a les comunitats d’Extremadura, Andalusia i Castella-la Manxa.
I us recordem que si us interessa participar al Col·lectiu Educació Social i Escola, podeu posar-vos en contacte amb nosaltres a través del correu
>> Dossier del Ple de la sessió del dilluns 17 de desembre de 2018.
Promoció de la consolidació, el creixement i la reinvenció del treball autònom.
Us presentem els principals resultats de la 2a Edició de l’Informe de l’Estat de l’Educació Social a Catalunya.