POSICIONAMENT DEL COL·LEGI D’EDUCADORES I EDUCADORS SOCIALS DE CATALUNYA (CEESC)
A L’ENTORN DE
LA PROPOSTA DE LA DGAIA DE TRAMITACIÓ D’EMERGÈNCIA PER A LA PROVISIÓ DE 300 PLACES DE PRIMERA ACOLLIDA I ATENCIÓ INTEGRAL DE MENORS D’EDAT ESTRANGERS NO ACOMPANYATS
Amb l’argument que hi ha un increment d’arribada d’immigrants menors d’edat no acompanyats, la Direcció General d’Atenció a la Infància (DGAIA) ha proposat una mesura urgent per atendre els 300 infants que es preveu que arribin al llarg del present 2017.
Es va fer la proposta a totes les entitats que actualment presten serveis residencials per a l’acollida d’adolescents i se’ls va demanar que en un termini màxim de 48 hores fessin arribar la seva disponibilitat i el número de places que podrien oferir.
Sent conscients que els recursos són imprescindibles per fer una atenció adequada i individualitzada, sorprèn que es proposi un mòdul econòmic per un import inferior del que disposen actualment els Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE). Considerem poc assenyat que es plantegi treballar d’urgència amb joves nouvinguts amb menys recursos dels que es disposen per al treball ordinari.
No neguem que es tracta d’una situació conjuntural que necessita respostes també conjunturals, però la urgència no pot ser excusa per obviar la necessitat de diàleg i consens. Els darrers mesos hem vist una contínua aparició de mostres fefaents que el sistema de protecció a la infància es troba en tensió i amb una necessitat evident de revisió. No veiem sensat fer front a urgències sense comptar amb els recursos necessaris per fer-ho de manera convenient. Així no aconseguirem més que alimentar les situacions que volem evitar, tant amb els infants atesos com amb els professionals que hi treballen.
En cap moment s’ha comptat amb els professionals de l’educació social per al dibuix d’una proposta que ens sembla desencertada ja que no compta amb els mínims imprescindibles. El CEESC sempre ha estat disposat al diàleg i des del Col·legi entenem que encara som a temps d’acompanyar en el procés de la definició dels criteris adients per donar resposta als infants i les seves necessitats.
L’arribada d’aquests infants i joves sense referents adults és un tema que ens ocupa a les educadores i educadors socials. Ja al mes de novembre de l’any passat, vam organitzar una jornada sobre el tema en què s’apuntaven línies que encara són del tot vigents. Si ja ho eren llavors (com també ho havien vingut essent abans) resulta sorprenent que ara es plantegi com una urgència. La nostra lectura és que és més improvisació que urgència.
Aquesta mesura l’entenem com un nou pedaç. Lluny de solucionar cap problema sembla que sigui un reforç de la línia argumental, massa repetida darrerament, que culpabilitza aquests joves nouvinguts de gran part del desgavell de tot un sistema de protecció que fa aigües des de fa temps i per motius diversos.
Un treball més planificat i consensuat permetria imaginar opcions diferents, més innovadores, amb lògica i acord. La realitat d’aquests infants i joves demana un gran consens polític i social. És cosa de tots. Volem acollir? Fem-ho amb condicions: amb institucions adaptades al perfil dels joves; amb recursos residencials oberts, amb oferta formativa i ocupacional; des de l’agilitat en l’accés a recursos i evitant la cronificació de situacions de carrer; amb professionals capacitats específicament per a aquesta població en concret…
Des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya reclamem un debat seriós i en profunditat per posar remeis conjunturals, sí, però també per pensar estructuralment els canvis profunds que cal fer per atendre i protegir convenientment els nostres infants; un debat en què hem de participar els professionals amb un paper rellevant.
Els professionals no hem estat convocats a la Comissió que es va generar a instàncies del Parlament de Catalunya amb l’objectiu de revisar el model de protecció de la infància i l’adolescència, i que ja s’ha reunit dues vegades les darreres setmanes. Reclamem a la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència una rectificació en aquest sentit que doni, així, una resposta efectiva al mandat parlamentari i a la petició de diversos grups polítics de comptar amb membres de la societat civil. Es pot negar que els qui estem diàriament amb aquests infants i que som al seu costat al centre del sistema que es vol revisar, hi tenim molt a dir?
Junta de Govern
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya
Juliol de 2017
Des que l’Assemblea del CEESC, al desembre de 2016, va aprovar el Document Marc de Funcionament de Comitè d’Ètica del CEESC, el grup motor ha assumit la responsabilitat de la creació i posada en marxa del Comitè.
En aquests mesos hem estat redactant un calendari del pla de treball inicial, que inclou la redacció del reglament de règim intern i de funcionament del Comitè, la proposta d’un pla de formació en ètica al CEESC i la cerca de persones per formar-ne part.
I per anar construint el Comitè, necessitem la vostra col·laboració
Volem dotar al Comitè d’un equip de persones col·laboradores externes per aportar coneixements especialitzats en funció del tema que s’estigui tractant. Si us interessa formar-ne part, envieu-nos un correu a
Recordeu que a l'apartat d'Ètica de la web estem recollint les vostres reflexions al voltant de l'ètica. Envieu-les a
2 cursos reconeguts com a formacions d'interès en serveis socials.
Els horaris d’atenció al públic durant els mesos de juliol i agost pateixen alguns canvis.
Els col·legis professionals vinculats als àmbits social, de l’ensenyament i de les humanitats, agrupats en una de les branques sectorials de la Intercol·legial de Col·legis Professionals de Catalunya, vam fer pública, el passat dijous, una declaració institucional en què posem de manifest la nostra vocació de servei a la ciutadania i la voluntat d’implicar-nos i pronunciar-nos des del nostre vessant més activista, impulsant “la mobilització en defensa els drets socials i de ciutadania”.
La lectura del document va tenir lloc en l’acte amb el títol ‘Professionals de l’àmbit social i educatiu, al servei de qui?’, celebrat a Barcelona en el marc del Congrés de les Professions, un esdeveniment vertebrador de l’entorn dels col·legis per compartir coneixement, visió i oportunitats davant dels nous escenaris. Des del passat 31 de maig i fins al proper 4 de juliol estant tenint lloc més de cent actes a les seus de diversos col·legis de Catalunya, amb temàtiques pròpies i sectorials. La trobada es clourà amb la presentació de les conclusions generals i un espai de networking al Museu Marítim de Barcelona.
La Comissió Sectorial d’Acció Social, Ensenyament i Humanitats ha contribuït al Congrés amb una conferència del filòsof Josep Mª Esquirol al voltant de de la comunitat amb el fil conductor de la fraternitat. La jornada va ser presentada per Dolors Liria, psicòloga de les Organitzacions i del Treball del Col·legi Oficial de Psicòlegs i Núria Carrera, degana del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya. En la seva presentació, Carrera va remarcar com n'és de positiu “estar juntes fent visible la importància de la comunitat”. La ponència va tractar de la comunitat amb el fil conductor de la fraternitat posant de manifest els aspectes positius que giren entorn d'aquesta i la professió: compromís, intercanvi, generositat i agraïment. Esquirol, a més, subratllava que la professió és "una concreció que ha d’anar acompanyada d’un compromís”.
Veure vídeo de la conferència de Josep Mª Esquirol.
Al final de la xerrada, els col·legis organitzadors vam llegir una Declaració institucional elaborada amb motiu del Congrés en què declarem que, més enllà de “vetllar per la bona praxi dels professionals” i prestar servei a les col·legiatures, “qui dona sentit a la nostra missió és, en última instància, la ciutadania”.
A banda de “garantir la competència i l’ètica professional dels treballadors i les treballadores per servir la ciutadania de la millor manera possible, sempre en compliment dels nostres codis deontològics”, els col·legis recordem que “el marc legislatiu actual i la nostra vocació de servei ens situen en una posició d’accessibilitat i absoluta receptivitat a tot allò que ens pugui plantejar qualsevol ciutadà o ciutadana”. A més, subratllem la nostra proximitat amb “les persones, les famílies i els col·lectius organitzats per promoure conjuntament canvis que millorin les condicions de vida de tota la població” i afirmem que el nostre compromís es materialitza “prenent part en les lluites i els moviments que ens fan avançar com a societat”.
Els temps convulsos que vivim requereixen la màxima participació i corresponsabilitat per part de tothom i els professionals som conscients que la nostra posició ens permet “observar i incidir en la realitat social per fer visibles situacions d’injustícia i combatre-les” en la mesura de les nostres possibilitats. És per això que apel·lem al nostre “esperit crític i constructiu” per contribuir a la transformació social i defensem “l’apoderament individual i col·lectiu per construir una societat més justa i cohesionada, amb igualtat d’oportunitats per a tothom”.
Llegiu la declaració institucional completa.
Posem de manifest la nostra vocació de servei a la ciutadania.
El CEESC ofereix 5 beques per assistir a la Jornada.
Jornada de reflexió i participació al voltant de l’exclusió social i el treball amb joves.