Des del CEESC ens hem posat en contacte amb el Conseller Chakir El Homrani i amb la Secretària d'Infància, Adolescència i Joventut, Georgina Oliva, per fer-los arribar algunes valoracions sobre el recent comunicat del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública.
Ens vam assabentar a través de la premsa que el Departament havia posat en coneixement dels sindicats participants en la Mesa General de Funció Pública, del passat dilluns 15 de juny, que la Generalitat de Catalunya gratificarà el personal de serveis bàsics essencials i, entre aquests, educadores i educadors socials de centres residencials de menors d’edat.
D'entrada els agraïm que educadores i educadors socials siguem considerats essencials des d’instàncies de l’administració. Però el contingut de l’anunci ens fa preguntar-nos si s’està plantejant generar una doble segregació en el cas concret d’educadores i educadors del sistema de protecció a infants i adolescents.
Aquesta paga extraordinària és doblement discriminatòria tenint en compte que els professionals que treballen per a entitats privades que gestionen serveis de la Generalitat de Catalunya han treballat i continuen treballant en situacions d’extrema duresa física i mental; realitzant les mateixes tasques, funcions i responsabilitats que els professionals contractats directament per l’administració i no tenen dret a la remuneració que donarà el Govern a les educadores i educadors socials funcionaris, interins o laborals.
Entenem que el model de gestió dels serveis públics no pot implicar diferències en una compensació que té per objectiu el reconeixement de la feina extraordinària dels treballadors i treballadores per sostenir serveis que són de titularitat pública.
Per això hem demanat als representants de l'administració si es preveu aquest reconeixement puntual tant per als treballadors de centres i serveis propis com per als que ho fan a través d’entitats externes.
Com ja hem dit en altres ocasions, al nostre país són molts els professionals que hem hagut de fer un esforç molt per sobre del nostre marc laboral per poder atendre una crisi social generada no només per la COVID-19, sinó per un dèficit històric de polítiques públiques, tant sanitàries com socials i educatives. Seguim reclamant, per tant, que les decisions del Govern de la Generalitat de Catalunya tinguin una mirada a llarg termini i que no es limitin a una paga extraordinària que, a més, fa distincions entre diferents professionals.
Exigim decisions concretes que reconeguin molts altres educadors i educadores socials com a professionals que han estat fonamentals i essencials durant totes aquestes setmanes, en altres àmbits com el de l’atenció a persones sense llar o amb diversitat funcional, per citar-ne alguns. Un reconeixement que no només ha de ser puntual sinó que ha de romandre en el temps.
Una setmana després del confinament estricte, el CEESC impulsava l’EncapsuladES. Un programa realitzat entre dimarts i dijous, a les 19.00 h i en directe, a la xarxa d'Instagram del CEESC, on es contactava amb diferents professionals de l'Educació Social d'arreu de Catalunya i de diversos àmbits i es mantenia una entrevista i conversa breu per copsar la situació a primera línia.
Després de 14 setmanes, del 26 de març fins al 18 de juny, s'han fet 22 programes en què s'han entrevistat 40 professionals, 38 educadores i educadors socials i 2 periodistes. 28 dones i 12 homes que treballen en col·lectius i àmbits tan diversos com infància, gent gran, salut mental, joventut, arts comunitàries, serveis socials, treball comunitari, sense sostre…
Ens hem apropat a professionals que han treballat a primera línia durant l'emergència sanitària amb una audiència fixa i en directe d'entre 15 i 45 persones, però amb més de 15.000 visualitzacions dels clips i les entrevistes fins a dia d'avui.
L'espai tenia un format senzill amb un objectiu clar, el de visibilitzar la professió en aquesta crisi. Posar cara, noms, veu i reflexió de i des de l'Educació Social. Entre els 30 i 45 minuts de l'Encapsulades s'entrevistaven dos professionals de l'Educació Social que ens explicaven on treballaven, com treballaven malgrat les circumstàncies i, alhora, se'ns dibuixava un retrat de la situació en què es trobaven i es feien diverses reflexions sobre el que haurem d’aprendre i millorar després d'aquesta crisi.
D’altra banda, l'Encapsulades també ha servit per adonar-nos que és més fàcil del que ens semblava fer activitats obertes a tota la professió, per a tota la gent i a tot Catalunya. Gràcies a eines, xarxes o sistemes virtuals podem arribar a tot arreu. La virtualitat ens ajuda a descentralitzar activitats, obrir-les a tothom i a anar més enllà. Gràcies a l'EncapsuladES també ens han conegut qui no ens coneixia encara. Els clips i programes sencers els podeu consultar i revisar de nou en línia tant al compte d'Instagram del CEESC com a La Veïnal TV.
L'EncapsuladES -i les activitats virtuals- han vingut per quedar-s’hi. Estigueu atentes i atents al curs vinent!
Amb el suport de:
Demanem al Departament d’Educació reunir-nos amb urgència per concretar com es farà efectiva aquesta incorporació.
Defensem més que mai #AccióComunitàriaAra.
En els punts 6 i 7 del Ple del Parlament d’aquest matí, Catalunya En Comú Podem i Socialistes i Units per Avançar presentaran esmenes a les mocions admeses a tràmit per la Mesa la setmana passada, on es proposava ampliar amb nous perfils professionals, com les educadores i els educadors socials, les escoles i instituts.
Podeu seguir en directe el Ple del Parlament clicant aquest enllaç.
Des del CEESC pensem que la crisi de la COVID-19 ha posat de manifest, més que mai, la funció social de l’escola i la seva relació primordial amb les famílies, la comunitat i el territori.
Cal fer una aposta decidida per l’acció socioeducativa i comunitària dels centres educatius. Per aquest motiu, el sistema educatiu de Catalunya ha de contemplar la necessitat d’incorporar altres figures professionals que, junt amb els equips docents i els equips d'assessorament i orientació psicopedagògic, impulsin un treball en el si dels centres que impliqui, entre altres coses, l’abordatge sistèmic de la complexitat, l’establiment de xarxes comunitàries, l’atenció a les desigualtats, la promoció de l’equitat educativa i la inclusió social, així com l’acompanyament socioeducatiu a infants i famílies a fi de compensar les situacions de major vulnerabilitat.
Per fer front a tots aquests i altres reptes, que s’agreujaran en el curs vinent a raó d’aquesta crisi, demanem als partits del Govern que aprovin aquestes esmenes.
I demanem, una vegada més, la resposta del Departament d'Educació a aquesta reivindicació històrica, així com una reunió amb el Conseller d’Educació, per tal de posar sobre la taula el desplegament d’aquesta proposta.
Comunicat del CEESC sobre la "paga extraordinària".
Ens adherim a la declaració de la TCI.