Participa en el recull de dades per elaborar l'#InformeES 2020.
Manifest del Dia Internacional de l'Educació 2021
24 de gener de 2021
#DiaEducació21
Més que mai com a agents educatius, com a part de la comunitat educativa en el sentit més ampli del terme, aprofitem la commemoració del Dia Internacional de l’Educació per fer una crida a considerar fermament el fet educatiu com un element essencial, central, de les nostres vides en societat. Dins dels centres escolars, sí, però també en múltiples altres espais. Totes i tots ens eduquem.
La pandèmia de la Covid-19 ens ha marcat el quefer diari des de fa vora un any, com a societat ens ha posat en escac i ha evidenciat mancances que ja intuíem i apuntàvem, la fragilitat de les nostres estructures educatives i la urgència de posar la cura de la vida al centre, de posar-hi la vida en totes les dimensions. I això passa per garantir les oportunitats d’aprenentatge permanent per a tothom.
Hem buscat herois en altres sectors. Els podríem trobar també, sense exagerar, dins del propi sector educatiu. Hi ha hagut agents educatius que han sustentat la nostra societat abans, durant i després dels confinaments viscuts. Ha calgut treure el millor de cadascú, uns sense poder fer activitat, d’altres teletreballant i uns altres fent feina a primera línia, alguns dels quals també mentre bona part de la població feia quarantena com a professionals de serveis essencials. I haver-la fe fer, fins avançada la pandèmia, assumint riscos personals i per al seu entorn més immediat, sense ni tan sols comptar amb material de prevenció bàsic ni protocols d’actuació. Especialment, professionals de l’educació de serveis on hi resideix gent gran, adults, joves i infants, però també d’altres, com ara els que exerceixen en entorns sanitaris.
“Recuperar i revitalitzar l’educació per a la generació Covid-19” és el lema escollit enguany per la UNESCO. I és que l’amenaça, la desil·lusió, els contratemps, les reaccions, els encerts, els desencerts… han anat generant un impacte generalitzat. L’educació és part de la solució de tot plegat. I no és, ni ha de ser, una crida buida de contingut. Durant aquest temps que ens està tocant viure s’han amplificat les desigualtats socials, econòmiques i digitals, augmentant la ja existent inequitat. Cal recordar, un cop més, la centralitat de l’educació per a tota la població, per a totes les societats, com a bé públic comú i la base de la cohesió social, el benestar i les oportunitats. Cal apostar, com mai, per a la inclusió, la flexibilitat, la sostenibilitat i la innovació. Per fer-ho possible caldrà tenir en compte i donar tot el suport als agents educatius que estan, que estem, liderant el procés de revifalla. També augmentant el pressupost de dins i fora l’àmbit escolar i evitar la vergonya de tenir professionals de l’educació en situació de precarietat.
En definitiva, ara i aquí, demanem, un cop més, de posar el fet educatiu al centre de la vida.
Els premis RetinES arriben a la seva vuitena edició!
Contractació seu del CEESC a Girona.
Després d’haver analitzat els diferents requisit de titulació que al llarg del temps s’han anat exigit per a aquesta categoria d’educador d’educació especial en les diferents borses de treball publicades.
El CEESC s'ha adherit a la campanya que impulsa la sectorial d’habitatge cooperatiu
Les delegacions de Lleida del COPC, COPEC, TSCAT i del CEESC, conjuntament amb la Unitat de Desenvolupament i Cooperació de la Universitat de Lleida
Des del CEESC, i concretament des del Col·lectiu d'Educació Social i Escola, portem anys lluitant per la inclusió dels educadors i les educadores socials als centres educatiu. Al mes de juny es va aconseguir una fita important, tot i que completament insuficient: la incorporació de 75 professionals al centres educatius per al curs 2020-2021.
Tot i que el Departament d'Educació sembla que comença a fer petites passes, des del CEESC creiem que no s'està fent prou i per aquest motiu hem demanat explicacions en repetides ocasions, fins a finals de novembre no hem obtingut resposta, que també ens ha semblat insuficient.
Amb l'experiència dels membres del Col·lectiu i atesa la quantitat de dubtes rebuts per part dels professionals que han obtingut plaça per a aquest curs, així com per part del professorat i direccions d'aquests centres, des del CEESC estàvem convençuts de la necessitat d'organitzar algun tipus de formació específica.
Veient que el Departament d'Educació no ha assumit aquesta responsabilitat, hem pres la iniciativa i juntament amb el Centre d’Innovació i Formació en Educació (CIFE) i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) hem dissenyat el curs "Educadores i educadors socials als centres escolars: oportunitats educatives", una proposta formativa basada en la informació, la reflexió i l’intercanvi, i que abordi el context escolar com a àmbit de treball educatiu així com les competències a desenvolupar, funcions a exercir o responsabilitats a adquirir per l’educadora o l’educador social en treball col·laboratiu i consensuat amb els membres de la comunitat educativa.
És un curs dirigit específicament a educadores i educadors socials que s’han incorporat a escoles i instituts aquest curs i a altres professionals d’escoles i instituts on treballin educadores o educadors socials, però també a educadores i educadors socials que estiguin interessats en la temàtica.
La formació tindrà una durada de 20 hores i se celebrarà de manera virtual del 26 de gener al 2 de març. Es tracta d'una formació gratuïta i estarà reconeguda com a curs d’extensió universitària a través del Centre d’Innovació i Formació (CIFE) de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
Trobareu tota la informació del curs en aquest enllaç.