Respon l'enquesta sobre assetjament a la feina.
En finalitzar el curs 2020-2021, el primer amb educadores i educadors socials als centres educatius, el Col·lectiu professional d’Educació Social i Escola del CEESC va elaborar l'informe Avaluació de la incorporació d’educadores i educadors socials als centres educatius durant el curs 2020/21 que tenia per objectiu avaluar la feina feta i conèixer el nivell de satisfacció dels equips directius vers aquest nou perfil dins les escoles i instituts, mostrant les primeres dades i resultats que visibilitzessin la importància de la tasca que poden fer les i els professionals de l’educació social.
El proper dissabte, 19 de novembre, tindrà lloc una jornada en què Rosa Guitart i Ruben Comas, membres del Col·lectiu professional d'Educació Social i Escola del CEESC, presentaran en exclusiva un segon informe, titulat "Avaluació de l’impacte de la professió de l’Educació Social als centres educatius", que vol, per un costat, analitzar la feina feta de les educadores i els educadors socials que van ser contractats durant els cursos 2020-2021 i 2021-2022, a 75 centres educatius d’alta complexitat, i, per l’altre, plantejar un sistema d’avaluació amb un conjunt d’indicadors, que posi sobre la taula i amb la major claredat possible, amb un abast qualitatiu i quantitatiu, tota la feina feta des de les funcions que els hi han estat encomanades des del Departament i altres que s’hi han realitzat.
Amb la presentació d'aquest informe, tindrem l’oportunitat de debatre, aclarir, revisar i replantejar funcions, tasques i competències dels i les professionals de l’educació social per fer més ampli el seu impacte. Els resultats obtinguts ens porten a la necessitat de generar espais de reflexió compartida amb els i les professionals dels centres escolars per a definir les funcions de les educadores i els educadors socials d’acord amb les seves competències professionals i a les necessitats i interessos del centre. Així com a la necessitat de revisar i replantejar les funcions i tasques dels diferents professionals que s’adrecen a l’àmbit socioeducatiu del centre per tal que les sinergies generades derivin en la major funcionalitat possible per la comunitat educativa del centre.
L’origen que possibilita aquesta trobada el trobem l’any 2014, des que el Col·lectiu d’Educació Social i Escola del CEESC lluita per reivindicar la figura de l’educadora o educador social dins l’escola pública. Durant el curs 2020/21, a causa de l’increment de la complexitat i les problemàtiques i situacions que desborden el dia a dia del professorat; la crisi sanitària a raó de la COVID1-9; la necessitat cada cop més evident d’incloure la mirada social a l’escola, i un moviment constant de renovació pedagògica, la professió de l’Educació Social es va introduir de manera oficial a 75 centres educatius públics denominats “d’alta complexitat”.
Programa i inscripcions en aquest enllaç.
Visionat de la pel·lícula Història potencial de Francesc Tosquelles, Catalunya i la por.
Nova edició del BizBarcelona i el Saló de l'Ocupació.
Col·legieu-vos i organitzeu-vos, perquè necessitarem tota la nostra força.
Amb motiu del Dia Internacional de l’Educació Social, el passat 30 de setembre va tenir lloc l'acte "Ètica i deontologia per a no perdre’s pel camí", organitzat pels Comitès d’Ètica i Deontologia del CGCEES i del CEESC, amb la col·laboració de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. L'acte va voler reflexionar sobre els nous reptes, dificultats i exigències professionals en aquesta època de canvi; sobre la necessitat de construir l’ètica aplicada i els consegüents reptes i contradiccions a què ens enfrontem; sobre la rellevància d'impulsar el procés reflexiu i donar llum pública al Codi deontològic com a document orientador en l’exercici professional.
L’acte es va iniciar amb la presentació de Jesús Vilar Martín, director acadèmic de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés, i de Marc Queralt López, president del CEESC.
Tot seguit la presidenta del Comitè d’Ètica de Serveis Socials de Catalunya, Begoña Román Maestre, acompanyada a la taula per en Joan Dueñas Ferrándiz, membre dels Comitès d’Ètica i Deontologia del CGCEES i del CEESC, va impartir la conferència “Com es construeix l'ètica aplicada?”
Begoña Román va plantejar la seva conferència amb dos objectius clars, en primer lloc, fer una lliçó d'ètica aplicada, per tal que els assistents aprenguin alguna cosa i surtin amb lectures pendents i, en segon lloc, contestar la pregunta sobre com es construeix l’ètica aplicada per a especificar els supòsits des d’on es fa l’ètica en l’educació social.
Roman va insistir en el fet que com a educadores hem d'assumir l'encàrrec de la problemàtica i fer recomanacions assumint que no hi ha una única resposta a la pregunta. En aquesta línia, va dir que des de l'ètica aplicada les recomanacions no són vinculants, no es fan lleis, sinó que l'objectiu és pensar, promoure el debat i convèncer fent propostes viables amb arguments sòlids. Per tant, no es tracta de política, ni de discrecionalitat, sinó de plantejar-se quin nivell de risc i de contradiccions s’està en disposició d’assumir.
Després de la conferència va iniciar-se una taula rodona amb Daniel Rubio Merino, coordinador del Comitè d’Ètica i Deontologia del CGCEES i integrant de la Comissió d'Ètica i Deontologia del GHEE-CEESPV; Iñaki Rodríguez Cueto, coordinador de la Comissió d’Ètica i Deontologia del GHEE-CEESPV, i Araceli Lázaro Aparicio, representant del CEESC, coordinadora de l'elaboració del Codi deontològic de 2004 a 2007, i membre del Comitè d’Ètica i Deontologia del CEESC.
Els tres ponents van fer una reflexió sobre els inicis dels col·legis professionals de la nostra professió i un recorregut des de la presentació del Codi deontològic, fa divuit anys, fins avui. Tots tres van posar l’èmfasi en la importància de mantenir l’ètica com a element central de la nostra pràctica, alhora que van destacar la importància de les comissions de deontologia per a “no perdre'ns pel camí”.
Sobre el recorregut de la professió es va comentar que actualment l'increment de la formació en ètica és molt desigual en tot l'Estat espanyol, un fet que no ha permès guanyar reconeixement social i que s'hagi abusat de la rutina professional.
Es va destacar, també, la necessitat de prendre consciència de qüestions globals que afecten l'emocionalitat de la gent com ara qüestions de gènere, migracions, justícia social, canvi climàtic, xarxes socials, situacions extraordinàries a altres llocs del món, etc.
Abans de finalitzar la jornada, en Xavier Puig Santulària, vocal del CGCEES, va una lectura del Manifest del Dia Internacional de l'Educació Social 2022, centrat en el desenvolupament de l'ètica i la deontologia com a orientació i identitat professional per a “no perdre's pel camí".
Seguint els actes dedicats a l’ètica i la deontologia, el dissabte 1 d’octubre, el CGCEES va organitzar una formació al voltant d’aquests temes per a membres de les juntes de govern dels col·legis professionals d’Educació Social de l’Estat. L’acte es va celebrar a la seu del CEESC a Barcelona.
>> Consulteu la Relatoria de la jornada (pdf)
Comunicat del Comitè d’Ètica Assistencial de la FCCSM.