Fa 16 anys que es va aprovar la Llei 12/2007, de serveis socials. Una Llei que feia que l'accés als serveis socials fos de caràcter universal per a tota la ciutadania. En els darrers temps, el desplegament normatiu i la dotació econòmica d'aquesta Llei s'han vist afectats entre d'altres motius per les crisis econòmiques i socials que la nostra societat està patint des del 2008, cosa que ha afectat directament la qualitat que s'està podent oferir a la ciutadania des dels serveis socials.
Diversos ajuntaments de Catalunya, entre ells, el de Lliçà d’Amunt, el Prat de Llobregat i el de Martorell, han aprovat mocions per a la millora dels Serveis Socials dels municipis de Catalunya, a instàncies d'una campanya iniciada des del Sector de l’Administració Local de la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO de Catalunya. Aquests tres ens locals ens han fet arribar les seves mocions.
Hi ha un desconeixement generalitzat de la feina que es fa als serveis socials i això no ajuda al fet que aquests obtinguin el reconeixement que es mereixen, tant a nivell institucional com social. Una mostra d’això la trobem en el comunicat presentat per un col·lectiu de professionals dels Serveis Socials de diferents municipis, serveis i entitats de la comarca del Bages per tal de mostrar la seva “indignació” davant les declaracions de l'alcaldable de Junts a Artés, Josep Antoni Rescalvo, en què aquest afirmava que la treballadora social de l'Ajuntament fomenta l'ocupació d'habitatges i la delinqüència al municipi d'Artés.
Des del CEESC hem elaborat el document La realitat dels serveis socials dels municipis de Catalunya per donar resposta a les mocions i per deixar constància davant totes les administracions i entitats de la situació en què es troben els serveis socials i els professionals que hi treballen.
Hem dividit el document en 4 apartats: infrafinançament; eines de seguiment del desplegament de la Llei; riscos laborals i psicosocials, i burocratització.
Després de cada apartat, des del CEESC proposem millores d'actuació per donar resposta a les necessitats de la ciutadania i dels professionals d'aquests serveis, com ara:
- Revisar la Cartera de serveis socials.
- Fer seguiment i inspecció per part del Departament de Drets Socials i de les administracions locals dels serveis gestionats per concert social i gestió delegada per tal de garantir la qualitat del servei.
- Cobrir de forma immediata les baixes laborals dels professionals dels serveis socials i complir amb les ràtios que estableix la Cartera de serveis socials.
- Simplificar els procediments administratius.
- Fomentar la innovació en la prestació de serveis.
I, des del CEESC, fem públic el document en el moment actual, en plena campanya electoral municipal, per instar els futurs nous governs municipals a situar els serveis socials en el centre de les polítiques socials públiques.
Així mateix, ens posem a disposició de les educadores i els educadors socials que treballen als serveis socials perquè ens feu arribar les vostres aportacions per millorar-ne la situació. Ens podeu escriure a