Us presentem el nou número dels Quaderns d’Educació Social: Quaderns d’Educació Social número 22: Tot anirà bé? Confinaments, incerteses, invencions...
La pandèmia ha sacsejat tots els aspectes de la vida i també ha sacsejat l'edició d’aquest Quaderns. Aquest número, que s’ha fet en ple confinament, és diferent. És més breu, i només consta d’un monogràfic ampliat, al voltant del context de pandèmia per COVID-19 que estem vivint.
Aquest context, que requereix que els professionals de l’educació social ens adaptem un cop més, presenta nous reptes, però sobretot suposa una crisi humana, social i econòmica per a tots i totes. La nostra professió s’hauria de fer més visible ara més que mai, no tant en la seva vessant tècnica i metodològica, sinó en la seva funció sociocrítica i política. Per a nosaltres no és negociable: posem la vida al centre. Optem per la defensa de la vida, la vida digna, la vida plena. Ens reivindiquem com una professió de vida.
Des de Quaderns hem volgut defugir la mirada curta i hem evitat afegir-nos al soroll de la immediatesa informativa que ha marcat el temps de confinament, aportant una mica de distància i perspectiva. Obrim una escletxa que ens faciliti elements per confrontar-nos amb aquest desafiament.
Així comptem amb dos reportatges centrats en fets i situacions viscudes durant la pandèmia, João França recull l’experiència i els efectes del confinament en sis àmbits diferents de l’educació social i Yerai S. Iborra recull com s'ha viscut la COVID-19 a través de les respostes autònomes i de base comunitària. A l'entrevista, Joan Gener conversa amb Pau Llonch sobre com la situació provocada per la COVID-19 en un moment on el desenvolupament neoliberal del capitalisme no garanteix la reproducció d’una vida digna per una majoria de les persones. Marta Venceslao ens presenta un treball exploratori sobre les lògiques que vertebren el camp social educatiu com a mecanisme de contenció de determinats sectors i Carlos Sánchez-Valverde analitza les fites de l’educació social a l'inici del segle XXI.
En aquest número tampoc no hem volgut deixar de banda la part gràfica i comptem amb les il·lustracions interiors de Manel Fontdevila i les que il·lustren la portada i el monogràfic, de la Clara Sáez.
A més a més, l’excepcionalitat del moment, ens ha portat a decidir que aquest número, de manera extraordinària, surti des del primer moment amb els continguts en obert en format digital. D’aquesta manera, facilitem la difusió d’una publicació que fa evident que som una professió essencial i a la qual cal tenir en compte, també en aquests moments. Així, el podreu consultar en obert, a partir d’avui.
Això és possible gràcies a la confiança de les persones subscriptores del Quaderns, que fan possible aquest projecte. En som conscients i per això, des d’aquí, els ho volem agrair.
Les persones que hi esteu subscrites, els rebreu en paper d’aquí a unes setmanes. I, si no hi esteu subscrits, encara hi sou a temps.
Escampem aquest Quaderns. Volem que sigui una eina de debat i discussió col·lectiva.
Presentació dels Quaderns al nostre perfil d'Instagram.
En motiu del Dia Internacional de l’Educació Social, el Consejo General de Colegios de Educadoras y Educadores Sociales (CGCEES) ha emès aquest comunicat que clama que per una societat igualitària, educació social i9mprescindible i regulada.
Descarrega't el manifest en pdf.
Este año conmemoramos el Día Internacional de la Educación Social en un contexto de pandemia, y de crisis sanitaria, económica y social, global. Si algo nos caracteriza a las Educadoras y los Educadores Sociales es la capacidad que hemos adquirido para trabajar en situaciones de crisis, hemos ido creciendo ante la adversidad, enfrentando momentos y situaciones políticas, económicas y sociales que han dificultado, y dificultan, el desarrollo de nuestra profesión.
Una profesión esencial, es decir, necesaria para trabajar con las personas y con los colectivos, donde hemos aportado, y aportamos en estos momentos, nuestra presencia y acompañamiento profesional a las personas que se encuentran en los recursos residenciales o en su entorno, y en los momentos más críticos hemos estado y estamos presentes, sin la visibilidad y el reconocimiento que merecíamos tanto en los medios de comunicación como en las agendas políticas.
Seguimos, igual que otros colectivos profesionales, en una situación de precariedad, ante la que tenemos que trabajar conjuntamente para la regulación de las profesiones de la intervención social, regulación que facilitará el acceso a los derechos fundamentales de la ciudadanía, y garantizará un trabajo de calidad y profesionalidad. Necesitamos y solicitamos el apoyo de las entidades que forman parte de las mesas de negociación colectiva, organizaciones sindicales y empresariales, y de las Administraciones públicas.
Necesitamos el respaldo y el compromiso de las universidades en el desarrollo de esta profesión. Los estudios que la acreditan académicamente llevan casi treinta años implantados en las Facultades de Educación de todo el Estado, por lo que urge la revisión de los planes de estudio y la adecuación a las competencias que requiere su praxis, entendiendo que el trabajo con personas exige una formación actualizada y de calidad ante la complejidad de las situaciones que genera la sociedad y con las que trabajamos diariamente. Por todo ello solicitamos el cumplimiento efectivo de la Ley de Colegios Profesionales en cuanto a la participación del CGCEES en el desarrollo de los planes de Estudio de la Educación Social.
Esperamos el apoyo político que hemos solicitado a los grupos parlamentarios en el Congreso de las Diputadas y de los Diputados. El futuro de la profesión y de las políticas sociales, educativas y sanitarias depende de sus decisiones legislativas, entre ellas la incorporación de nuestra figura profesional en la LOMLOE, en la Ley de Protección a la Infancia y a la Adolescencia frente a la Violencia, en las Leyes de servicios sociales, en la Ley de Mediación y en la modificación del reglamento penitenciario.
Es el momento de impulsar y aprobar una Ley que regule el ejercicio del derecho a la Educación Social, como solución definitiva a las reformas parciales, y que sitúe la profesión en el lugar que le corresponde.
Solicitamos a las personas que ostentan responsabilidades políticas, en todos los ámbitos, que usen su capacidad de mediación y diálogo para afrontar la situación que vive la ciudadanía. Se requiere una reflexión de los modelos existentes, en la que el objetivo prioritario sea la cohesión social y el acceso a los derechos fundamentales, y para eso, las Educadoras y los Educadores Sociales seguimos dispuestas/os a trabajar y colaborar, como siempre hemos hecho.
POR UNA SOCIEDAD IGUALITARIA LA EDUCACIÓN SOCIAL IMPRESCINDIBLE Y REGULADA
#LaEducaciónSocialesesencial
#EdusoDay2020
#DiaES
L'Assemblea es va celebrar de manera telemàtica.
Sobre l'ajut directe en favor de les persones treballadores dels centres proveïdors de serveis socials de caràcter residencial amb finançament totalment o parcialment públic.
El proper dilluns, 21 de setembre celebrem l'Assemblea Ordinària del CEESC de manera virtual.
El CGCEES ha iniciat aquest setembre la campanya #EducacionSocialSistemaEducativo, per la total inclusió de l’educació social en el sistema educatiu de tot l’estat espanyol.
I la comença amb el vídeo "Les paraules i accions des de l'educació social marquen la diferència".
La violència de gènere en el context educatiu augmenta. Les campanyes de sensibilització i d'informació ens mostren únicament la punta de l'iceberg. Perquè, tot i que es tracta d'argumentar les causes i definir els protocols a seguir, les xifres de violència augmenten cada any.
Les educadores i educadors socials estem capacitats per fer més tangible aquesta igualtat de gènere que es proclama, perquè no només podem traçar estratègies sinó intervenir quan sigui necessari.
És vital dominar coneixements específics. També estar en el lloc adequat per a desenvolupar aquesta faceta humana que ens permet arribar a les persones vulnerades.
L'educació social és el punt de partida. I és precisament el que hem aconseguit les educadores i educadors socials, intervenir en moments puntals, acompanyar, assessorar, assistir-hi.
Divendres passat, durant la reunió amb la Directora General de Currículum i Personalització, la Sra. Maite Aymerich, des del CEESC vam demanar explícitament saber com es gestionarla la incorporació el curs vinent de 75 educadors/ores socials en centres de màxima complexitat. El Departament d’Educació es va comprometre a informar el CEESC sobre el com i el quan de la incorporació d'aquests.
Avui mateix, des de la Direcció d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa ens n'informen.
Sobre el procés de provisió dels llocs d’educador/a social, que forma part del Pla de Millora de les Oportunitats Educatives.
Les vacants es proveiran a través del portal ATRI de la Generalitat de Catalunya.
A les places hi podran optar, prioritàriament, persones amb vinculació de funcionàries de carrera del cos de diplomatura de la Generalitat de Catalunya, educació social (subgrup A2) i, excepcionalment en el cas que no es presenti cap persona funcionària que compleixi els requisits d’ocupació, les persones que compleixin els següents requisits:
1) Titulació per accedir al cos de diplomatura, Educació Social: diplomatura o grau en Educació Social.
2) Certificat de nivell de suficiència de català (C1) o equivalent.
Les sol·licituds de persones que no tenen la condició de funcionaris es presenten, també, mitjançant el portal ATRI.
És previst que s'obri el termini per presentar les sol·licituds els primers dies d’agost.
Les ofertes de treball es publiquen al web del Departament d’Educació, a l’espai de serveis (provisió del personal d’administració i serveis). Aquí es publicaran les ofertes dels llocs d’educadors i educadores a proveir. Només caldrà emplenar el formulari dels llocs als que es vulgui optar i enviar-lo.
Per ara, des del CEESC no tenim més informació. I en vistes que l'equip tècnic estarà de vacances les properes setmanes, us emplacem a que, si teniu preguntes, les feu arribar a la seva Bústia de contacte.