Del 15 de juny al 15 de setembre de 2015, penja les teves imatges a Instagram amb les etiquetes #ES24h, #InstaCEESC i #educaciósocial i sigues una de les persones o entitats que guanyin la possibilitat d’il·lustrar el Calendari del CEESC 2016.
Pas 1:
Fes-te seguidor/a del perfil del CEESC a Instagram: instagram.com/ceesc_cat.
Pas 2:
Fes una fotografia que il·lustri el lema "Educa que fa fort".
Pas 3:
Penja-la a Instagram i etiqueta-la amb els hashtags #ES24h, #InstaCEESC i #educaciósocial i, preferentment, acompanya-la d’un text o reflexió.
El període de participació al concurs serà del 15 de juny al 15 de setembre.
“Educa que fa fort” serà el lema genèric que aglutinarà temàticament les fotografies, amb la intenció de visibilitzar la importància de l’actitud vital que el col·lectiu de professionals incorpora en la seva acció educativa diàriament. Ser educador/a, a banda d’una tasca professional, constitueix una forma d’entendre la vida, una mirada particular. Per tant, som educadors i educadores les 24 hores del dia i eduquem... perquè ens fa forts. Perquè també n'aprenem.
Hi haurà un total de 12 imatges premiades que il·lustraran un calendari 2016 col·laboratiu. El veredicte del jurat es farà públic el dia 25 de setembre a través de la web del CEESC i de les diferents xarxes socials on el CEESC és present. Les 12 persones guanyadores seran contactades preferentment via correu electrònic i convocades a la recollida del premi el dia 2 d’octubre.
Bases completes del 3r Concurs InstaCEESC.
Us presentem les bases de la Convocatòria 2015 d’Ajuts a Iniciatives Socials i de Cooperació del CEESC.
RetinES 2015/2016: Hem tornat i aquesta vegada… de veritat!
Sabem que en anteriors ocasions hem intentat engegar el projecte RetinES però per diferents motius no ha estat possible. Ara ja us podem confirmar que a partir del 27 de març, inaugurem el nou RetinES. Ja podreu presentar-nos els vostres projectes audiovisuals a través de la web Retines.net; segur que l’espera ha valgut la pena.
Per als qui no sapigueu de què us parlem, us en fem cinc cèntims: RetinES és un projecte que té com a objectiu ser un canal web on aportar i generar obres, recursos, eines i projectes audiovisuals des d’una visió socioeducativa que ajudi al desenvolupament professional i que es nodrirà de les aportacions i contribucions de qualsevol persona interessada a participar en el projecte.
És un espai obert en què pot participar tothom a través d’un senzill i ràpid registre a través de la web. La fusió entre els recursos audiovisuals i l’àmbit educatiu ens mostra com ajudar a desenvolupar d’una millor manera el context socioeducatiu tot beneficiant la societat en general i en particular.
Existeixen dues vies de participació, una com a canal web on penjar vídeos de manera desinteressada amb la funció d’aportar instruments per a un ús col·lectiu; i, una altra, participant en els Premis RetinES 2105, on es premiaran, com en anys anteriors, dues modalitats. El premi de la primera modalitat serà per a la millor obra o projecte audiovisual presentat, i el premi de la segona anirà per al millor projecte en construcció, i en benefici a l’acció i/o activitat socioeducativa.
Per participar-hi, cal registrar-se a la web i introduir les dades i la fitxa tècnica de l’obra/projecte audiovisual que s’hi presenti. Us recomanem que les obres estiguin allotjades en servidors com ara youtube o vimeo, i us recordem que disposeu de tot el 2015 per presentar les vostres creacions.
A la web Retines.net trobareu les bases i tota la informació necessària.
Moltes gràcies per l’espera.
Ja us podeu descarregar el número 72 del Full Informatiu, corresponent al mes de juny del 2015.
Hi trobareu, entre altres coses, un article col·laboratiu que aborda la tasca de l'educador/a social en l'àmbit de la gent gran, un informe del Servei d'Orientació Professional del CEESC i les cròniques de la Jornada LRSAL i de les Jornades d'Infància. Esperem que el gaudiu!
Els col·lectius professionals del CEESC estan formats per aquells professionals interessats en un mateix àmbit o temàtica específics de la pràctica professional. Els grups són una eina de reflexió conjunta i aprofundiment col·lectiu en la tasca professional, tot fent propostes de treball que es desenvolupen, generalment, en trobades presencials. Cada col·lectiu s'articula a l’entorn d’uns objectius comuns i també s’autoorganitza la feina i el calendari de trobades segons la disponibilitat.
Et presentem breument les diferents propostes que actualment estan funcionant.
Amb funcionament presencial:
Animació sociocultural: actualment es planteja un treball conjunt amb la Coordinadora per a l'Animació Sociocultural de Catalunya (CASC_CAT), amb l'objectiu d’actualitzar el discurs de l’animació sociocultural que és, des dels inicis, part essencial de l’educació social.
Educació social i escola: el seu objectiu és la incorporació institucional i plena de les educadores i els educadors socials als centres educatius de caràcter públic. Fins ara, la figura de l’educador/ora social s’ha introduït en aquests centres de manera molt puntual. Ara s’està realitzant una recerca de centres escolars amb presència d’educadors i educadores socials, per tal de visibilitzar, compartir i reflexionar al voltant d’aquestes experiències.
El col·lectiu està treballant conjuntament amb altres entitats com la Fundació Jaume Bofill o la Federació de moviments de renovació pedagògica de Catalunya. Actualment, està col·laborant amb la Universitat Oberta de Catalunya entorn de la situació dels educadors i educadores socials a les escoles de primària i secundària de Catalunya, tant pel que fa als seus aspectes més quantitatius, com pel que fa a la seva dimensió més qualitativa i valorativa.
Hi ha grups actius a Barcelona, Girona i Lleida.
Infància i adolescència: fa més de 10 anys el CEESC compta amb aquest col·lectiu. El seu objectiu principal és vetllar pels drets dels infants i adolescents en qualsevol de les accions, serveis o equipaments que s'engeguen des de les administracions o en els que treballen/són responsables diferents professionals de l'àmbit social com les educadores i els educadors socials. És un motor de pensament tècnic i polític que també fa propostes a les administracions. Un dels projectes d'aquest Col·lectiu és l'organització de les Jornades d’Infància i Educació Social, de les que està preparant la 10a edició, entorn a la mediació.
Mediació: un dels grups històrics del CEESC, que va néixer al 1999. Després d’un temps d’inactivitat ara es vol reactivar, reunint tant a mediadors com a simpatitzants de la mediació o de la resolució de conflictes. L’objectiu és desenvolupar accions, consensuar noves propostes, treballar en competències i especialitats, compartir coneixements i tècniques amb altres professions o amb altres mediadors de professions de base diferents a la nostra i elaborar qualsevol activitat que doni fortalesa a la mediació i en garanteixi la bona pràctica.
Medi obert: un dels objectius actuals és elaborar un mapeig on es puguin aglutinar els projectes d'educació de carrer que s'estan duent a terme a Catalunya per crear una base de dades a partir de la recerca de projectes que treballen amb aquesta metodologia, que apassiona a totes les persones que actualment formen part del col·lectiu. Aquest col·lectiu també es planteja elaborar, amb tots els projectes interessats, una base metodològica comuna; alhora que dona suport al contingut de la jornada d'acompanyament a adolescents en medi obert.
Emergències: un dels seus objectius és veure quin és el paper que ha de jugar l’educadora social dins de l’àmbit de les emergències. Si hi té funcions pròpies o han de se compartides amb altres professionals.
Gènere: vol treballar i generar discurs al voltant del gènere i l’educació social. Un espai que els seus membres consideren poc treballat. El seu objectiu és millorar la pràctica professional i, a la vegada, la societat.
Educadors socials a les dependències policials: inicia les seves primeres reunions cap al setembre de 2016. Es pregunta com seria i de quina manera repercutiria un treball multidisciplinari, en seu policial, entre educadors, educadores i policies. Alhora que també per ser garant dels drets de cura, reflexió i desangoixa de les persones privades de llibertat o d’aquelles que així ho necessitessin i transitessin per les dependències policials.
Reconeixement del caràcter pedagògic de l'Educació Social en situacions de reforç escolar (Girona): format per les responsables de tres centres de reforç escolar baixempordanesos, gestionats per educadores socials i que fan la seva tasca des de l'òptica de l'Educació Social.
Persones sense llar: aquest és un grup de treball totalment obert en què poden participar diferents actors com ara educadors socials o altres professionals, persones ateses o voluntaries. Neix des de la bona acollida que han tingut diferents espais formatius que s’han organitzat des del CEESC, en relació amb la situació de manca d’habitatge estable que pateixen moltes persones que viuen al carrer de les nostres ciutats. L'objectiu és construir discurs i reflexionar com a ciutadans i ciutadanes sobre un greu problema d'exclusió que afecta la nostra societat.
Protecció a la infància i l’adolescència: grup que treballa, de moment a Girona i Barcelona, pel disseny de respostes a les necessitats detectades al sistema de protecció a la infància. Necessitats que afecten als i les professionals, els drets dels infants i al model de protecció en general.
Amb funcionament on line:
Els col·lectius de Joventut, Salut Mental i Gent Gran tenen funcionament on line. Estan formats per persones col·legiades que tenen interès en un àmbit específic, però no es reuneixen. La seva feina consisteix a respondre consultes, valorar i posicionar-se davant notícies i novetats de l’àmbit, entre d’altres, i es desenvolupa a través d’Internet.
Participa-hi!
Si tens interès en participar en algun d'aquests col·lectius o vols impulsar-ne un de nou, posa't en contacte amb nosaltres a través del correu
Fes del CEESC el teu espai per treballar i des de i per a la professió!
Emmarcat dins del Pla nacional per a l'impuls de la mediació a Catalunya, el 16 de juny de 2015, es va constituir el Comitè Assessor del Centre de Mediació del Dret Privat de Catalunya, del qual el CEESC en forma part.
El Comitè és un òrgan consultiu que neix amb la voluntat d'impulsar i fomentar la mediació de forma col·laborativa entre els diversos agents i institucions implicades.
Entre les funcions del comitè destaca la de proposar accions de divulgació de la mediació i proposar millores en procediments i tècniques de mediació, i informar sobre els codis deontològics i protocols de bones pràctiques en l'àmbit de la mediació. Entre les accions del Pla destaca la voluntat d'impulsar un canvi cultural a favor de la mediació i equilibrar el nombre de conflictes resolt a través de la mediació.
El Comitè Assessor està format per representants dels col·legis professionals, de les associacions representatives d'ens locals i d'altres associacions i per experts amb experiència en el camp de la mediació, i també per representants del Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya.
La Francesca Ferrari representarà al Col·legi en aquest Comitè.
Notícia a la Sala de Premsa de la Generalitat de Catalunya.
A l’Assemblea Ordinària del CEESC del passat desembre vam presentar la voluntat del Col·legi de col·locar una placa commemorativa a Toni Julià i Bosch a l’edifici que ocupava l’Escola d’Educadors especialitzats de les comarques de Girona.
Actualment, aquest edifici és propietat de la Universitat de Girona i acull la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona. Aquesta facultat va aprovar donar el vist i plau a la col·locació d’aquesta placa el passat 18 de maig.
Aquesta setmana hem presentat una nova instància a l’Ajuntament de Girona en la que sumem aquest consentiment de la UdG a la nostra petició. Ara restem a l’espera de la seva resposta.
El text proposat a l’Ajuntament de Girona perquè figuri a la placa és:
Aquest edifici va ser seu de l’Escola d’Educadors Especialitzats de Girona (1986-1994), on va ser professor Toni Julià i Bosch (1941-2009), educador social i referent per a la professió.
En Toni Julià va ser la primera persona a Catalunya que obtingué un títol formatiu com a educador especialitzat, ja l’any 1967, títol que va aconseguir després dels estudis realitzats a l’Escola d'educadors especialitzats Saint Simon de Tolouse.
Va constituir el primer Centre de Formació d’Educadors Especialitzats a Barcelona i va liderar el procés que va portar al desmantellament dels asils i la creació dels col·lectius infantils. Des de llavors, va continuar desenvolupant diverses escoles de formació; va formar part de la Junta de Govern del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya fins al 2008; va ser vicepresident de l’Associació Internacional d'Educadors Socials (AIEJI) i director de la seva Oficina Europea; va dirigir la secretaria científica del I Congrés Estatal de l’Educador Social a Múrcia (1995); va presidir el XV Congrés Mundial de l’Educador Social de l’AIEJI a Barcelona el 2001, va ser supervisor de diversos equips socioeducatius i va ser vicepresident de la Fundació SER.GI.
En concret, va ser qui va dirigir l’Escola d’Educadors especialitzats de les comarques de Girona entre l’any 1986 i el 1992; escola que estava a l’empara de la Fundació SER.GI. Aquesta escola ocupava un petit espai de l’edifici del Seminari Menor, on actualment s’hi ubica la Facultat d’Educació i Psicologia.
El 15 de maig de 2010 es va retre homenatge a Toni Julià a través d’un acte en el que van participar nombrosos col·lectius amb els que ell va col·laborar. el leitmotiv d’aquesta trobada: Què ens ha deixat en Toni?
Les mostres d'homenatge van seguir. Al gener de 2011 la revista RES li va dedicar un número monogràfic, que recull la seva trajectòria, un recull de "la seva paraula" i testimonis de companyes i companys. A l'abril de 2011 es va celebrar el 1r Seminari Toni Julià sota el lema "reflexió i compromís, claus per a l'acció educativa", organitzat pel CEESC i amb la col·laboració de Fundació SER.Gi, Plataforma Educativa i l'Ajuntament de Girona.
I també l'any 2011 el CGCEES va crear el "Memorial Toni Julià", una convocatòria de projectes professionals realitzats per educadores i educadors socials i estudiants d'Educació Social en què es premien aquells que es considerin més interessants i innovadors i se'n facilita la difusió. Ja se n'han celebrat 3 edicions i el proper 2 d'octubre, Dia Mundial de l'Educació Social, es presentaran els guanyadors d'aquesta 3a edició.