Els col·lectius professionals del CEESC estan formats per aquells professionals interessats en un mateix àmbit o temàtica específics de la pràctica professional. Els grups són una eina de reflexió conjunta i aprofundiment col·lectiu en la tasca professional, tot fent propostes de treball que es desenvolupen, generalment, en trobades presencials. Cada col·lectiu s'articula a l’entorn d’uns objectius comuns i també s’autoorganitza la feina i el calendari de trobades segons la disponibilitat.
Et presentem breument les diferents propostes que actualment estan funcionant.
Amb funcionament presencial:
Animació sociocultural: actualment es planteja un treball conjunt amb la Coordinadora per a l'Animació Sociocultural de Catalunya (CASC_CAT), amb l'objectiu d’actualitzar el discurs de l’animació sociocultural que és, des dels inicis, part essencial de l’educació social.
Educació social i escola: el seu objectiu és la incorporació institucional i plena de les educadores i els educadors socials als centres educatius de caràcter públic. Fins ara, la figura de l’educador/ora social s’ha introduït en aquests centres de manera molt puntual. Ara s’està realitzant una recerca de centres escolars amb presència d’educadors i educadores socials, per tal de visibilitzar, compartir i reflexionar al voltant d’aquestes experiències.
El col·lectiu està treballant conjuntament amb altres entitats com la Fundació Jaume Bofill o la Federació de moviments de renovació pedagògica de Catalunya. Actualment, està col·laborant amb la Universitat Oberta de Catalunya entorn de la situació dels educadors i educadores socials a les escoles de primària i secundària de Catalunya, tant pel que fa als seus aspectes més quantitatius, com pel que fa a la seva dimensió més qualitativa i valorativa.
Hi ha grups actius a Barcelona, Girona i Lleida.
Infància i adolescència: fa més de 10 anys el CEESC compta amb aquest col·lectiu. El seu objectiu principal és vetllar pels drets dels infants i adolescents en qualsevol de les accions, serveis o equipaments que s'engeguen des de les administracions o en els que treballen/són responsables diferents professionals de l'àmbit social com les educadores i els educadors socials. És un motor de pensament tècnic i polític que també fa propostes a les administracions. Un dels projectes d'aquest Col·lectiu és l'organització de les Jornades d’Infància i Educació Social, de les que està preparant la 10a edició, entorn a la mediació.
Mediació: un dels grups històrics del CEESC, que va néixer al 1999. Després d’un temps d’inactivitat ara es vol reactivar, reunint tant a mediadors com a simpatitzants de la mediació o de la resolució de conflictes. L’objectiu és desenvolupar accions, consensuar noves propostes, treballar en competències i especialitats, compartir coneixements i tècniques amb altres professions o amb altres mediadors de professions de base diferents a la nostra i elaborar qualsevol activitat que doni fortalesa a la mediació i en garanteixi la bona pràctica.
Medi obert: un dels objectius actuals és elaborar un mapeig on es puguin aglutinar els projectes d'educació de carrer que s'estan duent a terme a Catalunya per crear una base de dades a partir de la recerca de projectes que treballen amb aquesta metodologia, que apassiona a totes les persones que actualment formen part del col·lectiu. Aquest col·lectiu també es planteja elaborar, amb tots els projectes interessats, una base metodològica comuna; alhora que dona suport al contingut de la jornada d'acompanyament a adolescents en medi obert.
Emergències: un dels seus objectius és veure quin és el paper que ha de jugar l’educadora social dins de l’àmbit de les emergències. Si hi té funcions pròpies o han de se compartides amb altres professionals.
Gènere: vol treballar i generar discurs al voltant del gènere i l’educació social. Un espai que els seus membres consideren poc treballat. El seu objectiu és millorar la pràctica professional i, a la vegada, la societat.
Educadors socials a les dependències policials: inicia les seves primeres reunions cap al setembre de 2016. Es pregunta com seria i de quina manera repercutiria un treball multidisciplinari, en seu policial, entre educadors, educadores i policies. Alhora que també per ser garant dels drets de cura, reflexió i desangoixa de les persones privades de llibertat o d’aquelles que així ho necessitessin i transitessin per les dependències policials.
Reconeixement del caràcter pedagògic de l'Educació Social en situacions de reforç escolar (Girona): format per les responsables de tres centres de reforç escolar baixempordanesos, gestionats per educadores socials i que fan la seva tasca des de l'òptica de l'Educació Social.
Persones sense llar: aquest és un grup de treball totalment obert en què poden participar diferents actors com ara educadors socials o altres professionals, persones ateses o voluntaries. Neix des de la bona acollida que han tingut diferents espais formatius que s’han organitzat des del CEESC, en relació amb la situació de manca d’habitatge estable que pateixen moltes persones que viuen al carrer de les nostres ciutats. L'objectiu és construir discurs i reflexionar com a ciutadans i ciutadanes sobre un greu problema d'exclusió que afecta la nostra societat.
Protecció a la infància i l’adolescència: grup que treballa, de moment a Girona i Barcelona, pel disseny de respostes a les necessitats detectades al sistema de protecció a la infància. Necessitats que afecten als i les professionals, els drets dels infants i al model de protecció en general.
Amb funcionament on line:
Els col·lectius de Joventut, Salut Mental i Gent Gran tenen funcionament on line. Estan formats per persones col·legiades que tenen interès en un àmbit específic, però no es reuneixen. La seva feina consisteix a respondre consultes, valorar i posicionar-se davant notícies i novetats de l’àmbit, entre d’altres, i es desenvolupa a través d’Internet.
Participa-hi!
Si tens interès en participar en algun d'aquests col·lectius o vols impulsar-ne un de nou, posa't en contacte amb nosaltres a través del correu
Fes del CEESC el teu espai per treballar i des de i per a la professió!