Aquest dijous 16 de gener, el Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) s'ha reunit amb la Consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó, acompanyada de Laura Brunet, directora general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Susanna Tarapiella, directora general d'Educació Inclusiva i Mireia Bel Marzo, cap de l’Oficina de Relacions Institucionals del Departament. Aquesta trobada s'ha centrat en el futur de la presència de la figura de l’educador i l’educadora social als centres educatius i altres espais del sistema escolar català.
Durant la reunió, el CEESC ha posat en relleu la importància d’incorporar la mirada socioeducativa als centres educatius per abordar reptes com l'educació integral de l’alumnat, la convivència, la desigualtat, l’atenció a la diversitat, l’absentisme escolar i la relació de l’escola amb el seu entorn. S'ha reiterat l’oferiment del Col·legi com a agent col·laborador en el desenvolupament d’aquestes estratègies.
Un dels punts clau de la reunió ha estat la reivindicació de la continuïtat i l’ampliació de la presència d'educadores i educadors socials a les escoles de Catalunya. Actualment, aquesta figura és present a 85 centres com a part d’un programa que finalitza aquest curs. El CEESC ha destacat l’impacte positiu d’aquests professionals i ha sol·licitat que les seves places esdevinguin estructurals i s'estenguin de manera progressiva a tots els centres educatius. La Conselleria ha coincidit plenament en la valoració positiva del valor afegit de les educadores i els educadors socials i la seva confiança en què l'actual programa es prorrogui dos cursos més, fins a 2027.
També s’ha posat en valor la incorporació d’educadores i educadors socials als Serveis Educatius de Zona (SEZ) amb l’objectiu de reduir l’abandonament escolar prematur. Aquesta figura, que s’ha implementat de manera estructural en 52 SEZ, s’ha considerat essencial per al sistema educatiu. El CEESC ha preguntat per les perspectives d’ampliació a altres Serveis Educatius. En la conversa s'ha coincidit en la consideració que les educadores i els educadors socials, per perfil, haurien de formar part d'altres estructures i equips del Departament (la seva dependència actual és dels Centres de Recursos Pedagògics, però simplement per una qüestió formal). Tanmateix també s'ha coincidit en considerar que seria ideal que poguessin assumir les tasques encarregades als anomenats COCOBEs (la figura de Coordinador/a de Coeducació, Convivència i Benestar emocional).
Finalment, el Departament ha destacat el Decret d'Orientació Educativa que s'ha elaborat i que ara ha de seguir els passos per a la seva formalització. En la seva memòria econòmica, es preveu que, en un termini de set anys, la nostra figura s'implanti en tots els centres de secundària, tot i la seva complexitat.
Des del CEESC valorem molt positivament aquesta reunió, que consolida el diàleg amb el Departament d'Educació i reforça la nostra aposta per una educació inclusiva i de qualitat, on la dimensió socioeducativa sigui fonamental per a l'èxit educatiu i personal de l'alumnat.
La representació del CEESC a la reunió, que ha tingut lloc a la seu del Departament d'Educació, ha estat formada per Laura Aubeso, coordinadora- referent de la Junta del CEESC per al Col·lectiu d'Educació Social i Escola; Rafa Sánchez Rodríguez, membre del Col·lectiu d'Educació Social i Escola del CEESC i el director de l'equip tècnic, Xavi Campos.