A l’inici d’aquest curs, 52 nous educadors i educadores socials han començat a treballar al Departament d'Educació, concretament als Centres de Recursos Pedagògics (CRP). Aquesta dotació respon al reforç a la partida per a l’escola inclusiva impulsat per l’anterior conselleria i que ja anunciava en el seu pressupost.

En una reunió celebrada l'abril de 2024 entre el CEESC i la Direcció General d'Alumnat del Departament d'Educació ja es va convenir la necessitat d'estendre la figura dels educadors socials a totes les comarques de Catalunya, per tal de fer un treball en xarxa i coordinat entre diferents perfils professionals i agents.

La incorporació d’aquests professionals a totes les comarques suposa un pas més en el camí cap a la presència plena d'aquests professionals al sistema educatiu català, però encara queda un llarg camí per recórrer per fer realitat l’horitzó del CEESC en l'àmbit de l'educació escolar: Implantar al 100% de les escoles i instituts la figura dels professionals de l'educació social en el sistema educatiu català, fent efectives les dues mocions aprovades al Parlament el juny de 2020.

Fins ara aquesta presència es limitava a 85 educadors i educadores socials que estan treballant en centres educatius d'alta complexitat des del curs 2021-2022. Tanmateix, aquest curs que tot just ara ha començat és l'últim en què es tenen assegurades aquestes places, ja que aquests professionals formen part d'un programa de la Generalitat amb data de caducitat.

Aquesta situació evidencia la necessitat d'un compromís més ferm per part del Departament d'Educació per consolidar aquesta figura en el sistema educatiu, més enllà de programes temporals i no restringint-la només als centres d'alta complexitat. La inclusió d'educadors socials ha de deixar de ser anecdòtica per convertir-se en un element estructural a totes les escoles i instituts de Catalunya.

Els graduats universitaris en Educació Social tenen les competències i habilitats necessàries per abordar les barreres d'aprenentatge, la diversitat, les condicions d’educabilitat i les relacions amb l'entorn de l'alumnat. La seva tasca és fonamental per crear centres educatius realment inclusius, fomentar la interdisciplinarietat, millorar la convivència i promoure l'equitat.

La incorporació plena i consolidada dels educadors i educadores socials als centres educatius és un pas fonamental per projectar una millora real del sistema escolar de Catalunya i garantir l'èxit educatiu de l'alumnat.

I per seguir treballant en aquest objectiu del CEESC, el proper dijous 16 de gener, tindrà lloc una reunió entre el CEESC i la Conselleria d'Educació per continuar avançant en la consolidació de la figura dels educadors socials en el sistema educatiu català.