Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

Fa una setmana que vam publicar la Crida En què et podem ajudar, a través de la qual volem estar el màxim al costat de totes les professionals de l’educació social, per tal de respondre els vostres dubtes, denúncies i queixes i fer d’altaveu de la professió.

Aquesta crida també ens està servint per denunciar i fer demandes a les administracions competents.

Fins ara, pel que fa a les denúncies rebudes, bàsicament, les podem dividir en:

  1. La manca de material de seguretat i indicacions de com i quan s'ha d'utilitzar el material de què es disposa, així com la manca d’un lloc adequat per fer un aïllament, en cas de necessitat.
  2. La manca de protocols davant de situacions excepcionals (p. ex. que un noi/a s'escapi del centre; que un professional es posi malalt al centre, etc.).
  3. La manca de recursos per treballar amb col·lectius especials.
  4. Les condicions de treball que s’han d'assumir, amb torns de 33 i 48 hores seguides, i de com no es cobreixen les baixes.

Dilluns passat, 23 de març, vam enviar un escrit adreçat a la Directora General d’Atenció a la Infància i Adolescència (DGAIA), la Sra. Ester Sara Cabanes i Vall, en relació amb la publicació de la Instrucció 4/2020, de 15 de març, per la qual es dicten les mesures a adoptar pels centres de caràcter residencial de totes les tipologia dependents de la DGAIA en relació amb el COVID-19. En l’escrit li fèiem saber:

  • els dubtes que ens havien sorgit després de la lectura, com quin és el protocol per a fer un aïllament, quin és el protocol que s’ha de seguir per realitzar mesures fora del centres i si aquestes s’han de notificar a la DGAIA o a qualsevol altra direcció.
  • demanàvem saber si la DGAIA ha proveït de material sanitari tots els centres i serveis, tant els gestionats directament pel Departament, com els gestionats per les empreses i entitats del Tercer Sector Social, ja que el material és de vital importància per tal de contenir i evitar contagis, tant dels infants i adolescents com els professionals.
  • que algunes entitats volen aplicar un pla de confinament que no té en compte l’alt cost físic i emocional per als professionals i que no es planteja com a voluntària.
  • que té a la seva disposició el serveis de Borsa de Treball del CEESC, per poder contractar més professionals de l’educació social.
  • ja que vivim un moment excepcional, que la DGAIA contracti professionals habilitats per qualsevol col·legi professional d’educadores i educadors socials.

A més, aquest matí ens hem reunit per videoconferència amb el president de la Generalitat, el Sr. Quim Torra, amb el vicepresident del Govern, el Sr. Pere Aragonès, i amb el Conseller de Treball, Afers Socials i Família, el Sr. Chakir El Homrani, en el marc de la Mesa Unitària d’Acció Social. Des del CEESC hem reafirmat la fragilitat en què es troben els professionals de l’educació social en aquests moments, subscribint la frase de Joan Segarra, president de La Confederació, “El Coronavirus ha agafat el sistema social baix de defenses. Ara cal treballar perquè en surti reforçat”.

Hem fet el traspàs de totes les demandes i preocupacions que ens han arribat a través de la nostra crida. I hem posat de manifest que, per les respostes que hi estem tenint, alguna cosa no funciona en els canals ordinaris per on s’haurien de resoldre moltes d’aquestes situacions.

 Les demandes d’aquesta reunió s’han centrat en:

  • Cal que s'apliquin de manera urgent i excepcional mesures per donar protecció social a la ciutadania, sobretot a les persones més vulnerables.
  • Cal que els professionals del sector social disposin del material de seguretat i prevenció que necessiten per no posar en risc ni als mateixos treballadors i treballadores ni a les persones a les quals s'està atenent i que són col·lectius vulnerables davant el contagi.
  • Cal reforçar els equips de professionals per poder continuar donant resposta a les necessitats de les persones. Si el sistema sanitari pot entrar en col·lapse, el social també.
  • Cal assegurar la sostenibilitat econòmica. Estem al 100% en aquesta emergència, però no podem oblidar que cal garantir la viabilitat d'un sector que porta 10 anys infrafinançat i suportant encara les conseqüències de les retallades.
  • Cal pensar JA en com farem front a la crisi social que es derivarà d’aquesta crisi sanitària. Si no es prenen les mesures necessàries i amb celeritat, les conseqüències poden ser devastadores. Cal mirar ARA cap al futur.

Pel que fa a la resta de contactes a través de la crida, s’han derivat les consultes que calia derivar i també s'han activat un seguit de serveis per fer front a aquests dies: psicòlegs, epidemiòlegs, seguretat la feina, a més del servei d'assessorament jurídic amb el qual ja comptàvem.

I, per últim, estem treballant per fer sentir la veu de la professió, visibilitzant com estem treballant davant la crisi i fent palès que som una professió indispensable, atenent als mitjans de comunicació i també a les xarxes socials.

Us recordem que l'equip del Col·legi segueix treballant des de casa per donar resposta a les necessitats que puguin aparèixer en les circumstàncies actuals. Sobretot a les necessitats dels professionals de l’educació social i als col·lectius amb què treballen.

Altres actuacions que hem fet durant aquests dies: