Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

El CEESC, conjuntament amb la Facultat d’Educació social i Treball Social Pere Tarrés (URL) hem presentat la reedició de ”Blanques juguen i guanyen. Reflexions ètiques d’un Educador Social” de Joan Dueñas, publicat per l’editorial Claret.

Joan Dueñas, educador social col·legiat i integrant del Comitè d'Ètica del CEESC, exposa en aquesta obra la tasca que duem a terme els educadors i les educadores socials i vol, a partir de casos reals, reflexionar sobre l’impacte de les accions dels agents educatius sobre les persones més vulnerables i, sovint, més vulnerades. És una reflexió crítica i autocrítica dels deures i responsabilitats dels professionals que té voluntat de ser una eina útil de transformació social.

Com acompanyem a les persones els professionals de l'educació social? és la pregunta que va motivar Joan Dueñas a escriure el llibre Blanques juguen i guanyen. I és que com diu el mateix autor, "quan comences a fer-te preguntes és molt llaminer parlar, reflexionar, preguntar-te i això fa que tinguis menys certeses".

L’educador/a social ha de ser un professional reflexiu amb capacitat d’interpel·lar-se i interpel·lar el seu entorn. La nostra professió té una important càrrega política i valorativa, de manera que la identitat dels seus professionals ha d’estar marcada substancialment per l’ètica.

A la presentació la Maria Rosa Monreal, presidenta del CEESC va definir el llibre com una "reflexió personal de la tasca educativa amb la finalitat de millorar-la que sota un títol d'estratègia d'escacs amaga la nuesa del fracàs". 

En aquest sentit, Dueñas escriu el llibre amb l'objectiu d'autoqüestionar-se com a professional. "Sovint parlem de la motxilla de les persones beneficiàries però no massa de la dels professionals que els acompanyem", ha afirmat Dueñas. El llibre reflexiona, a partir d'experiències no sempre d’èxit, sobre com els professionals es poden alliberar de les pròpies certeses, pors i pesos que duen damunt. "Cal construir un relat de les persones que acompanyem que no els estigmatitzi. Sovint ens quedem amb l'expedient i ens allunyem de les persones", reconeix l'autor.

La primera edició del 2012, de l’editorial Setzevents, es va esgotar. D’aquí l’interès en aquesta reedició, que ha impulsat la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL), a través de la Col·lecció Universitat i Acció Socioeducativa, que té per objectiu oferir textos acadèmics sobre temàtiques pròpies de les professions socials i educatives, que siguin d’utilitat a estudiants i professionals en exercici.

A l'acte van participar-hi Maria Rosa Monreal, presidenta del CEESC, Joan-Andreu Rocha, degà de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL), la directora de Publicacions de la Facultat, Aina Labèrnia, i Joan Dueñas.