El passat 23 de novembre de 2016 es va celebrar el 1r Seminari Interuniversitari: Educació social i Escola, en el que van participar-hi una cinquantena de persones. Aquest 1r seminari és fruit del compromís de les diferents universitats que ofereixen el grau en Educació Social i amb el lideratge del CEESC.
El protagonisme del seminari el vàrem compartir estudiants, professionals i acadèmics de l’educació social, en una primera trobada que ha complert diferents objectius. Fonamentalment, però, i tal com reivindica persistentment Núria Giné de la Universitat de Barcelona, ha servit per estar segurs que estem d’acord en allò més substantiu de l’ofici de l’educació social en relació al marc escolar i la importància de trobar-se.
La pedagogia social està en l’epicentre de qualsevol escola, així doncs, en i per a l’acció socioeducativa en el marc escolar, resulta necessari pensar i assenyalar les aportacions que posem al servei de la institució escolar i els reptes compartits que tenim amb l’escola com a model de societat.
La recent creació del Grup de treball Interuniversitari, que es va presentar en aquesta trobada, és una fita més que des del CEESC valorem molt efusivament.
Els resultats obtinguts qualitativa i quantitativament ens reafirmen en la obstinació de continuar sumant companys de viatge, com hem fet des del juny de 2014 quan s’organitza la primera trobada del Col·lectiu professional del CEESC “Educació social i escola” que ara mateix compta amb 12 persones participants actives i 25 informades.
Els Objectius del seminari i els resultats
- Reunir talent especialitzat per realitzar un debat acadèmic i intel·lectual sobre el paper de l’educació social com a praxi professional a l’Escola del S.XXI.
La llista d’assistents va ser un clar indicador del volum de coneixement i expertesa que s’hi va reunir, i gens menyspreable és l’efecte “bola de neu” que la trobada ha possibilitat, amb noves adhesions a la col·laboració activa.
Durant la primera part del seminari es van fer 3 breus aportacions que van permetre introduir les bases de la temàtica i per donar peu a posteriors debats i aprofundiment d’aspectes concrets i específics. La Núria Giné (UB) va identificar els reptes compartits amb l’escola i les principals aportacions del perfil professional de l’educador/ora social. En Segundo Moyano (UOC) assenyalà les diferents casuístiques i característiques amb que s’ha incorporat la figura professional a les escoles en diferents comunitats autònomes, fent una caracterització de la realitat catalana. Finalment, la Sandra Girbés (URV) presentà una experiència concreta de propostes i metodologies altament centrades en la relació escola–comunitat.
Després d’un ric debat obert, es van presentar a grans trets, 5 Treballs de Fi de Grau (TFG) que en anys anteriors s’han realitzat sobre aquesta temàtica amb representació de 5 universitats diferents. Es va posar en evidència el valor i potencial dels TFG com a vies de construcció de coneixement. Les aportacions que els actuals estudiants faran amb el seu treball és material i coneixement que pot contribuir de manera decisiva a la configuració d’un discurs solvent que assenti les bases de les propostes concretes que encara no tenim com a col·lectiu. - Oferir un espai formatiu i de fonamentació teòrica als estudiants del Grau d’Educació Social, especialment a aquells que estan en procés d’elaboració del TFG sobre la temàtica de l’acció socioeducativa a l’escola.
Més enllà de l’enriquiment que pugui suposar tot allò assenyalat en el punt anterior, els cinc professionals que varen parlar sobre el seu TFG varen oferir consells interessants a partir de les seves vivències durant el procés d’elaboració del treball.
Aquests espais de trobada interuniversitària també d’estudiants és una bona eina de cara a l’eficiència de determinades accions a la vegada que aporta noves perspectives i mirades en la recta final del grau. - Aglutinar i connectar les sinèrgies que s’estan produint arreu del territori per generar nous impactes en benefici del col·lectiu professional del CEESC.
Al grup del CEESC som uns quants però necessitem ser més. Hi ha un gran nombre d’espais, moviments, taules, fòrums... en que és important tenir presència, escoltar i ser escoltats. Per poder-ho fer hem de ser més gent disponible i activa, paral·lelament a la construcció del discurs sobre la concreció del paper, l’accés i el reconeixement de la figura de l’educador social en el marc escolar.
De mica en mica anem creixent i agafant velocitat de creuer, no podem erigir-nos com a representants o interlocutors si no comptem amb el múscul suficient per defensar posicions veritablement consensuades i compartides, en això estem.
Si esteu interessats en participar en el Col·lectiu professional "Educació social i escola", poseu-vos en contacte amb nosaltres a través del correu