El Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) s'ha reunit avui, dimecres 15 de gener, amb amb les principals responsables de les polítiques d'infància i adolescència a Catalunya. La trobada ha comptat amb la participació de Teresa Llorens, secretària general d’Infància i Adolescència; Isabel Carrasco, directora general d’Infància i Adolescència; i Elena Lladós, directora de l’ICAA, Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció.
Per part del CEESC, hi han assistit la tresorera del CEESC, Olga Giner; Toni Rubio, en representació del Col·lectiu professional de Protecció a la infància i l’adolescència i el director de l'equip de treball del CEESC, Xavi Campos.
Aquesta trobada ha servit per per posar en comú aspectes fonamentals per a la millora de les polítiques públiques dirigides als infants, adolescents i joves.
S’hi han abordat qüestions de gran rellevància com el model d’acolliment familiar, posant èmfasi en la necessitat de definir amb claredat quin ha de ser el rol dels professionals de l’educació social en aquest àmbit i com es pot garantir un acompanyament adequat tant a les famílies com als infants. També s’ha destacat la importància de la presència dels educadors i les educadores socials en serveis clau com el model Barnahus, un espai destinat a atendre infants víctimes d'abusos sexuals, on la seva expertesa és indispensable per assegurar una intervenció integral. Pel que fa a la realitat residencial dels joves extutelats, s'ha recordat l'existència d'una bateria de propostes de millora dissenyades pels professionals implicats en aquests recursos, que ja s'havien fet arribar a la DGAIA amb la voluntat d’establir la base per generar un espai de treball compartit.
Un punt central de la reunió ha estat la voluntat de mantenir obert un espai permanent de diàleg, a l'entorn de la tasca de revisió que s'està fent del conjunt d'elements del sistema, amb el compromís d'anar més enllà de la informació i donant peu a la proposta i debat des de l'òptica professional. En primera instància, se'ns farà arribar l'estratègia en relació amb l'acolliment per tal que hi puguem fer les aportacions pertinents.
El CEESC també ha reiterat la importància de combatre l’intrusisme professional, un problema que afecta la qualitat de les intervencions i el reconeixement del col·lectiu. I, de nou, s'han posat sobre la taula possibilitats que ja s’havien proposat per fer front a les necessitats creixents d'educadores i educadors socials i a la seva adient integració en el sistema.
Aquestes reunions reforcen la importància del diàleg entre els professionals de l’educació social i les administracions per construir conjuntament propostes que millorin les condicions de vida de la infància i l’adolescència més vulnerable.
El CEESC continuarà treballant per assegurar que la veu de la professió sigui present i escoltada en tots els espais de decisió que afecten el nostre col·lectiu i les persones a les quals acompanyem.