El passat 4 d’octubre, en el marc de les activitats organitzades pel Col·legi en motiu del Dia Internacional de l’Educació Social, va tenir lloc la trobada “Gent que mou el CEESC” adreçada a membres de juntes, de col·lectius professionals, comissions i representants institucionals per tal d'agrair-los la seva tasca en aquests espais de construcció comuna i mostrar la seva importància en el si del Col·legi.

La trobada va consistir en un primer dinar de coneixença entre les diferents persones convidades, al Menjador de la Sala Beckett, i d’una sessió de treball, dinamitzada per dos membres de La Perifèrica.

La dinàmica es va celebrar a les instal·lacions de la Fundació Carulla, en un espai diàfan en què quatre taules distribuïdes a l’espai van acollir els 28 participants que, abans de seure-hi, van penjar la seva foto en un mural de l'organigrama de participació del CEESC.

Les quatre taules duien cadascuna un títol diferent Reptes / Aprenentatges / Resultats / Vivència. A cada taula, un relator, membre de l’equip tècnic, acollia els diferents participants que durant 12 minuts debatien al voltant del tema plantejat des del punt de vista del seu espai de participació al CEESC i, en acabar, anaven cap a una altra taula.

Van sorgir idees, propostes, queixes, es va rememorar la història del Col·legi, es va valorar la feina d’uns i altres, en definitiva, es va crear un espai informal i agradable, amb un rerefons d’anàlisi i reflexió molt necessari en un moment de relleu generacional imprescindible per continuar “movent el CEESC”.

 

Idees sorgides durant els debats

El CEESC com un espai que facilita el canvi, un lloc per a canalitzar frustracions (professionals) i treballar la identitat professional, per a fer militància, un lloc per a fer revolució i fer evolucionar la professió.

Hi ha el sentiment que hi ha molta gent del sector que no sap què fa el CEESC i, per tant, es desconeix el valor i la utilitat de col·legiar-s’hi. Cal més visibilització interna i externa.

Participar al CEESC és una experiència molt enriquidora a nivell professional perquè ajuda a incorporar altres maneres de pensar i d’entendre l’educació social. Representa un guany de temps molt important per a la professió i la persona.

S’ha d’aprofundir en el discurs, cal fer-se propis els reptes de la societat.

L’educació social té molts àmbits i tots tenen la mateixa rellevància. És complex pel Col·legi cobrir el 100% de les capacitats quan només el 20% dels educadors i educadores socials són col·legiats.

El fet que l’equip del CEESC sigui estable i consolidat fa que la institució funcioni sempre, malgrat els canvis que hi pugui haver.

El volum de feina en el CEESC és molt gran, això genera moments en els quals sembla que no s’avanci.

 

Conclusions per taules

REPTES

  • Pel que fa a la participació:
    • Augmentar la participació en les diferents comissions de treball.
    • Aplicar mecanismes de participació innovadors.
    • Fer pedagogia de la participació: creure-hi i confiar-hi. Promoure la implicació.
    • Incorporar jovent.
  • Més visibilització i reconeixement intern i extern.
  • La necessitat de relleu generacional.
  • Més impacte social.
  • L’assoliment d’un major grau d’incidència política.

APRENENTATGES

  • Una visió més àmplia i diversa de l’Educació Social.
  • L’enriquiment de coneixements i experiències.
  • L’expertesa per a la pròpia professió.
  • El valor d’aprendre en col·lectiu.

RESULTATS

  • L’arribada i consolidació de la figura dels educadors i educadores socials en diferents espais.
  • Més influència en les normatives legislatives.
  • La riquesa de treballar en xarxa.

VIVÈNCIES

  • El treball en equip.
  • El sentiment de pertinença.
  • El creixement personal i professional.
  • La importància de comptar amb suports i acompanyament.

 

Paraules clau més escoltades

Realitat | Emoció | Lluita | Perspectiva | Mirades compartides | Transmissió | Satisfacció | Militància | Organització | Supervivència | Gaudi | Veritat | Ploramiqueig | Autenticitat | Valors | Memòria | Respecte | Frustració | Cansament | Feina | Complexitat