Amb motiu del Dia Internacional de l’Educació Social, el passat 30 de setembre va tenir lloc l'acte "Ètica i deontologia per a no perdre’s pel camí", organitzat pels Comitès d’Ètica i Deontologia del CGCEES i del CEESC, amb la col·laboració de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. L'acte va voler reflexionar sobre els nous reptes, dificultats i exigències professionals en aquesta època de canvi; sobre la necessitat de construir l’ètica aplicada i els consegüents reptes i contradiccions a què ens enfrontem; sobre la rellevància d'impulsar el procés reflexiu i donar llum pública al Codi deontològic com a document orientador en l’exercici professional.

L’acte es va iniciar amb la presentació de Jesús Vilar Martín, director acadèmic de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés, i de Marc Queralt López, president del CEESC.

Tot seguit la presidenta del Comitè d’Ètica de Serveis Socials de Catalunya, Begoña Román Maestre, acompanyada a la taula per en Joan Dueñas Ferrándiz, membre dels Comitès d’Ètica i Deontologia del CGCEES i del CEESC, va impartir la conferència “Com es construeix l'ètica aplicada?”

Begoña Román va plantejar la seva conferència amb dos objectius clars, en primer lloc, fer una lliçó d'ètica aplicada, per tal que els assistents aprenguin alguna cosa i surtin amb lectures pendents i, en segon lloc, contestar la pregunta sobre com es construeix l’ètica aplicada per a especificar els supòsits des d’on es fa l’ètica en l’educació social.

Roman va insistir en el fet que com a educadores hem d'assumir l'encàrrec de la problemàtica i fer recomanacions assumint que no hi ha una única resposta a la pregunta. En aquesta línia, va dir que des de l'ètica aplicada les recomanacions no són vinculants, no es fan lleis, sinó que l'objectiu és pensar, promoure el debat i convèncer fent propostes viables amb arguments sòlids. Per tant, no es tracta de política, ni de discrecionalitat, sinó de plantejar-se quin nivell de risc i de contradiccions s’està en disposició d’assumir.

Després de la conferència va iniciar-se una taula rodona amb Daniel Rubio Merino, coordinador del Comitè d’Ètica i Deontologia del CGCEES i integrant de la Comissió d'Ètica i Deontologia del GHEE-CEESPV; Iñaki Rodríguez Cueto, coordinador de la Comissió d’Ètica i Deontologia del GHEE-CEESPV, i Araceli Lázaro Aparicio, representant del CEESC, coordinadora de l'elaboració del Codi deontològic de 2004 a 2007, i membre del Comitè d’Ètica i Deontologia del CEESC.

Els tres ponents van fer una reflexió sobre els inicis dels col·legis professionals de la nostra professió i un recorregut des de la presentació del Codi deontològic, fa divuit anys, fins avui. Tots tres van posar l’èmfasi en la importància de mantenir l’ètica com a element central de la nostra pràctica, alhora que van destacar la importància de les comissions de deontologia per a “no perdre'ns pel camí”.

Sobre el recorregut de la professió es va comentar que actualment l'increment de la formació en ètica és molt desigual en tot l'Estat espanyol, un fet que no ha permès guanyar reconeixement social i que s'hagi abusat de la rutina professional.

Es va destacar, també, la necessitat de prendre consciència de qüestions globals que afecten l'emocionalitat de la gent com ara qüestions de gènere, migracions, justícia social, canvi climàtic, xarxes socials, situacions extraordinàries a altres llocs del món, etc.

Abans de finalitzar la jornada, en Xavier Puig Santulària, vocal del CGCEES, va una lectura del Manifest del Dia Internacional de l'Educació Social 2022, centrat en el desenvolupament de l'ètica i la deontologia com a orientació i identitat professional per a “no perdre's pel camí".

Seguint els actes dedicats a l’ètica i la deontologia, el dissabte 1 d’octubre, el CGCEES va organitzar una formació al voltant d’aquests temes per a membres de les juntes de govern dels col·legis professionals d’Educació Social de l’Estat. L’acte es va celebrar a la seu del CEESC a Barcelona.

 

>> Consulteu la Relatoria de la jornada (pdf)