El passat divendres, 10 de juny, vam celebrar la 3a Jornada #ESrural: “L’educació social i l’educació ambiental” a Vallbona de les Monges.
La Jornada va donar tret de sortida a la 7a edició de la Fira Vallbonatura, que mostra i permet descobrir un ventall d'experiències a la vall del Maldanell, amb activitats relacionades amb la natura, la fauna, el territori i el paisatge i la seva gent.
La Jornada va posar en diàleg 3 projectes d'educació ambiental, amb voluntat socioeducativa, a partir de les diverses mirades professionals.
Els participants al debat van ser Xavier Pedro del Grup d’Estudi i Protecció dels Ecosistemes Catalans (GEPEC), Míriam Solé, que treballa a l'Àrea de Joventut de l'Ajuntament de Mollerussa i és educadora referent del Consell de Participació Adolescent de Mollerussa i Enric Morera, que coordina Espais Naturals de Ponent.
Per al debat també ens van acompanyar Roser Pont, vocal de Ponent del Col·legi Oficial d’Ambientòlegs de Catalunya (COAMB), Marina Barroso, membre de la junta de la Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA), i Julio Martínez, expert en economia blava i membre del grup Sèniors del CEESC.
El debat ens va portar a identificar els llocs de confluència entre l'educació ambiental i l'educació social. I és que els tres projectes que es van presentar treballen en la dicotomia entre aquestes dues professions, una centrada més en la natura i el medi i l’altra en les persones. Així es va parlar de la necessitat de crear xarxa a nivell multidisciplinari, per tal de sumar experteses, reconeixent el potencial de cadascú, i de la importància de la professionalització i de la posada en valor dels coneixements de cada disciplina.
També es va parlar del repte actual, en el moment de crisi social i ambiental en què ens trobem. I de la manca d’autoestima que es dona en alguns territoris cap al seu entorn. D’aquí la necessitat de treballar primer amb les persones. “No podem arribar al medi ambient si no passem abans per les persones”. Concretant així la necessitat de canviar el model, revertir la situació perquè la societat, els ciutadans, siguin els primers interessats en mantenir el seu entorn.
Per últim es va recalcar la importància de crear projectes acumulatius d’esforços i capacitats, que tinguin una dimensió econòmica, en què prevalguin experiències singulars, que portin al canvi.
La Jornada #ESRural va formar part de Paisatges de Ponent, una ruta que es va dur a terme el mateix divendres 10 de juny, per tal de celebrar els 10 anys del projecte Sèniors del CEESC.
VÍDEO DE LA JORNADA:
ENLLAÇOS D'INTERÈS:
- Enllaç a projectes educatius de GEPEC
- Sobre el projecte “Apadrina un Arbre. Fem de Mollerussa una ciutat més sostenible”
- Propostes educatives Espais Naturals de Ponent curs 2021/22
- Article “L’educació social i l’economia social, un binomi per pal·liar la desigualtat” de Julio Martínez. Full Informatiu del CEESC, primavera 2022 (página 26).
L'Educació Social en entorns rurals, #ESRural, és un projecte del CEESC, en col·laboració amb el Museu de la Vida Rural, que neix per visibilitzar la maduresa de la professió als pobles i les comarques per inspirar l'Educació Social.
La proposta vol projectar la casuística de la professió en aquests entorns amb l'objectiu d'inspirar i cercar altres maneres de fer de l'educació social a les ciutats o àrees metropolitanes.
Per a la jornada d'enguany també hem comptat amb la col·laboració de Vallbonatura, de la Societat Catalana d’Educació Ambiental i del Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya.