Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

El moment de crisi actual provocat per la COVID-19 ens ha fet reflexionar un cop més, al CEESC, sobre quin paper han de tenir els professionals de l’educació social en situacions d’emergència com ara la pandèmia que estem vivint, però també en catàstrofes, desastres, accidents, incendis, atemptats, inundacions, etc. Situacions que generen patiment i que representen per als implicats un fet vital estressant.

Des del CEESC, al llarg dels darrers anys, s'han impulsat i acompanyat iniciatives de persones col·legiades per copsar les possibilitats del col·lectiu davant de situacions d’aquest tipus. Aquí, hem de puntualitzar que el CEESC no és més que el conjunt dels seus membres i que treballa i aprofundeix en les qüestions que aquests decideixen. Per això aprofitem el moment per convidar-vos, com sempre, a ser part del Col·legi, cadascú des de la seva vivència i preocupació professional, per fer-lo créixer en conjunt.

El 2015 es va fer una primera crida per tal de treballar en una formació específica, per crear una comissió d’emergències i disposar d’un protocol de mobilització. Crida que es va repetir de nou el 2017.

Com dèiem llavors, uns fets tan traumàtics provoquen, en el moment immediat, l’existència de necessitats que precisen d’una intervenció psicosocial per poder ser ateses. La resposta a aquestes necessitats sorgides en l’emergència requereixen de professionals de diferents disciplines. Però, quin paper hi hauria de desenvolupar l’educació social? Tenim un lloc a representar?

En aquests anys hem establert contacte amb els col·legis de treball social i psicòlegs, que disposen d’equips d'emergències que intervenen en situacions d'aquest tipus. I també amb els impulsors del projecte RefugeESuoc, que va ser un dels premiats a la Convocatòria anual d’Ajuts a Iniciatives Socials i de Cooperació del CEESC (2016).

També es va dur a terme el curs “Intervenció en emergències i atenció a les víctimes. Visió des de l’educació social i el treball en equip”, a Barcelona i Girona.

Amb tot, va començar a funcionar un col·lectiu interessat a treballar en aquest tema, però que no va tenir continuïtat.

I és ara, que ens trobem en la situació que ens trobem, que es reobre el debat de quin paper haurien de jugar les educadores i els educadors socials en la vetlla per la salut emocional, l'empoderament i l'acompanyament de la ciutadania.

Si vols dir la teva sobre aquesta qüestió, envia'ns un correu electrònic a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la..

 


Alguns articles sobre la figura professional de l’Educació Social en situació d’emergència:

MARTÍN GARCÍA, J. Funciones e intervenciones del educador social comunitario en el ámbito de las emergencias sociales y catástrofes [en línea]. A: RES: Revista de Educación Social, núm. 21, 2017. 

GUZMÁN GONZÁLEZ, R. [et. al]. Entrevista y urgencia social: un reto para las competencias profesionales del educador social [en línia]. A: RES: Revista de Educación Social, núm. 18, 2014.

RODRÍGUEZ ANTOLÍN, A. El funcionamiento de las ONG’S palentinas: Cruz Roja y Cáritas, y la figura del educador social en ellas [en línia].