-
Demanem al govern central que aporti els recursos necessaris per a l'atenció dels joves migrants sense referents familiars
-
Ens oferim, una vegada més, a participar de tots aquells espais en què es treballi una resposta planificada al fenomen.
Les mesures d’urgència per atendre els infants i joves migrants sense referents familiars adults que ha comunicat el govern espanyol són insuficients tenint en compte la magnitud de la situació. Però encara ho són més si, tal i com expliquen els mitjans de comunicació, només han tingut en compte els registrats oficialment però no el número real de joves que s’estan atenent per part de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA).
Pràcticament, 4 de cada 10 joves atesos per la DGAIA no estan registrats però sí atesos. En aquest sentit, és deure de les administracions atendre'ls a tots i, per tant, aportar els recursos necessaris per a una bona atenció que si no és immediata generarà un sector de la població en situació de marginalitat social més difícil de recuperar-se. L'Estat espanyol ha de garantir una igualtat d'oportunitats per a tots els joves que arriben de diferents països i no pot discriminar-los a raó del context geogràfic on acabin vivint.
Fa temps que des del Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya ens oferim a les diferents administracions per poder ser a tots aquells espais que, de manera planificada, responguin a aquesta emergència que hauria d’haver-se treballat amb més antelació. La resposta parcial al fenomen està provocant en l'actualitat situacions de sensellarisme entre alguns dels joves que compleixen la majoria d’edat. És per això que instem a la Generalitat de Catalunya a fer una planificació a mig i llarg termini i a no limitar-se a respondre des de la immediatesa.
Com a professionals de l'Educació Social no ens sembla en cap cas oportú que s'estiguin creant dos circuits paral·lels amb diferents inversions i qualitat d'atenció diferenciant uns infants i joves d'altres. Els educadors i les educadores socials som uns dels professionals clau per a l'acompanyament en els processos personals que poden portar a terme aquestes persones per tal de poder desenvolupar-se en igualtat d'oportunitats. En aquest sentit també instem a les institucions a garantir una atenció socioeducativa de qualitat que respongui al nivell professional que tenen els diferents recursos adreçats a infància i adolescència en el nostre país.