La setmana passada representants del CEESC ens vam reunir amb membres del Departament d’Educació, concretament amb la subdirectora General de Personal d'Administració i Serveis, la Sra. Anna Maria Franco Baiget, i la subdirectora de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa, la Sra. Marcel·lina Bosch Costa.

Aquesta és la primera reunió, després de la que es va mantenir al juliol amb la Directora General de Currículum i Personalització, la Sra. Maite Aymerich. Des de llavors hem estat esperant les informacions que el Departament s'havia compromès a donar-nos. Durant aquests mesos, no només no hem rebut cap comunicació, sinó que, reiteradament, hem rebut el silenci com a resposta a les nostres consultes. A més, també s’han mantingut totalment desinformats els professionals que han estat demanant informació a títol individual. Amb tot, seguim denunciant les dificultats per construir una interlocució fluida amb el Departament, fet que lamentem.

L’objectiu principal de la reunió de la setmana passada era conèixer en quin punt es trobava el procés d’incorporació dels 75 educadors i educadores socials que s’havia previst per a aquest curs escolar 2020-2021, així com deixar constància que, tot i que ens hagués agradat treballar conjuntament amb el Departament sobre aquesta incorporació, la manca de diàleg ens ho ha impedit.També vam compartir-hi les diverses accions que hem estat treballant des del CEESC en relació amb aquesta qüestió.

Segons el Departament, fins al moment hi ha 55 professionals seleccionats, tot i que van puntualitzar que la contractació efectiva depèn de la realitat individual de cada cas. Ens van assegurar que abans de final d'any ho tindran tot tancat.

Quan la mesura es va donar a conèixer, des del CEESC ja vam declarar que era insuficient i que es trobava sota un paradigma -el de l'alta complexitat, en terminologia del Departament, i que inclou desequilibris i desigualtats a subsanar- allunyat del que la realitat de l'educació com un fet comunitari demana avui.

Ara no només ens reafirmem en aquesta idea, sinó que constatem que una mesura com aquesta, que es va prendre com a pla de xoc a la crisi de la COVID-19, i de manera extraordinària per a aquest curs escolar, no pot ser que al desembre encara no s’hagi implantat en la seva totalitat. Havent tingut un desplegament tan desigual, quina mena d’avaluació se’n pensa fer a final de curs? Així doncs, exigim un desplegament de la incorporació d’educadors i educadores socials a les escoles amb un plantejament més elaborat, de més abast i a més llarg termini.

De fet, en aquesta reunió s’ha reconegut que un dels reptes pendents del Departament és el desplegament de l’acció socioeducativa i comunitària. Des del CEESC demanem que aquest repte no es deixi aparcat i que es compti amb nosaltres per afrontar-lo, ja que les competències dels professionals de l’educació social ens fan l'agent imprescindible per al foment de la convivència, l'atenció integral i l'atenció amb les famílies.

Ara bé, per dibuixar aquest futur en matèria socioeducativa i comunitària hi ha d’haver voluntat política, com també n’hi ha d’haver per complir les mocions i resolucions del Parlament. Per això, des del CEESC demanem que, d’una vegada per totes, tots els agents implicats considerin l’essencialitat i la importància de la dimensió comunitària a la vida dels centres educatius i que, per tant, es deixi d’obviar les educadores i els educadors socials, els especialistes que calen per desenvolupar-la.

Al CEESC seguim treballant, construint discurs, donant suport als professionals que s'estan desplegant a les escoles durant aquest curs i seguim avançant, malgrat que som conscients que encara estem molt lluny del nostre objectiu.