Per tercer any consecutiu el Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) hem organitzat tota una sèrie d’activitats i trobades per celebrar el Dia Internacional de l’Educació Social.
Parlant d’ètica
El dimecres 30 de setembre vam celebrar el debat titulat ‘Tracte o (Mal)tracte en la relació socioeducativa, una relació des del respecte’ a la Sala la Cuina del Centre Francesca Bonnemasion.
Un diàleg sobre qüestions que en el dia a dia es plantegen com a dilemes ètics i que sovint queden sense resposta, en el que van participar diferents professionals de l’acció social. Des dels nostres llocs de treball, en el nostre quefer quotidià, i sense ser-ne conscients, podem generar una violència estructural vers les persones que utilitzen els serveis i augmentar així les desigualtats? Som capaços de coordinar-nos bé entre els agents? Posem a l’usuari al centre de tot? Els nostres mètodes i protocol s’adiuen sempre amb les necessitats de les persones que atenem?
Els professionals convidats a participar van aturar la seva accelerada dinàmica quotidiana per exposar -a partir de la seva pràctica i experiència- les seves vivències, inquietuds, contradiccions i reflexionar i parlar junts sobre el tracte en l’àmbit de l’atenció socioeducativa.
Celebrem i captem talent en l’Educació Social
El dijous 1 d’octubre vam decidir posar focus al nou talent de la disciplina que sorgeix arreu de les Universitats Catalanes.
A la Sala Noble del Convent de Sant Agustí, es va dur a terme una jornada molt especial on vam conèixer els i les alumnes amb millor expedient acadèmic i on es van presentar els millors treballs de fi de Grau d’Educació Social del curs 2014/2015.
Un encontre pioner al país que vol ser un referent per a l’Educació Social i que el CEESC té la voluntat de seguir celebrant anualment.
Les i els alumnes amb millor expedient acadèmic i els o les responsables dels millors treballs han rebut l’alta gratuïta com a col·legiada/col·legiat del CEESC, com a reconeixement al seu talent.
Per acabar l’acte vam comptar amb l’actuació de Comusitària. La Noemí Rubio i Laia Serra van presentar el seu projecte Riborquestra.
Pedagogia sistèmica a Lleida
A la delegació de Lleida vam celebrar una Càpsula d'Educació Social que ens va introduir en la pedagogia sistèmica, una manera d’observar el fet educatiu, orientada a l’aprenentatge de la vida des del llegat que les anteriors generacions ens han traspassat a través dels pares. També a la tècnica utilitzada en la teràpia sistèmica familiar: les constel·lacions familiars. Aquesta tècnica té l’objectiu de curar les ferides psicològiques existents en les famílies, entenent-les com un sistema en què tots els seus membres estarien relacionats.
A les xarxes
I divendres 2 va ser el moment d’estendre la nostra professió a la xarxa. Un total de 22 blogs van participar en la 3a edició del Carnaval de Blogs. Aquest any parlant sobre “L’educació social a l’esfera pública. El reconeixement social de la professió”. Trobareu totes les entrades recollides al nostre blog.
També a twitter vam ser molt presents, a través de tres hashtags #DiaES, #EdusoDay2015 i #thefinestjobintheworld.
Podeu consultar totes les piulades fetes amb l’etiqueta #DiaES.
A més a més, #Edusoday2015, l'etiqueta que havia impulsat el CGCEES, va arribar a ser trending topic a Espanya.
Per saber on som
El CEESC també hem aprofitat aquest #DiaES per presentar els punts més destacats de l’Informe de l’Estat de l’Educació Social a Catalunya, que properament podreu consultar complert a la web del CEESC.