Us presentem el número 23 de la revista Quaderns d'Educació Social. Un número que insisteix en dues necessitats. La primera és que la nostra pràctica professional ha de generar espais per a l’acció reflexiva i ha d’utilitzar l’escriptura com a eina. La segona, que la reflexió, l’escriptura i la lectura poden ser un espai col·lectiu.

Per això, hem volgut crear situacions de treball compartit i dialogat, i hem alternat processos de redacció i formats més habituals amb d’altres de més experimentals, amb la voluntat d’elaborar articles corals amb la implicació de diverses persones.

Així com repensem formats, anem repensant la revista, per tal que sigui cada cop més col·lectiva i esdevingui un altaveu útil, capaç de fer preguntes i experimentar respostes al voltant d’una pràctica professional que actua pels drets socials i per unes vides dignes. Volem que el Quaderns d’Educació Social estimuli el pensament crític, divergent i complex.

El monogràfic porta per títol "Del dret i del revés: maneres d’habitar la ciutat". Els Documents professionalitzadors (ASEDES, 2007) defineixen l’educació social com un dret de ciutadania, tot i no ser un dret reconegut universalment. Podem parlar d’educació social sense parlar de drets culturals, de drets socials, de dret a l’habitatge de qualitat, de dret a l’educació, de dret a la lliure circulació? Tenir drets implica responsabilitats. Poder exercir els drets i fer-ho amb responsabilitat comporta tenir un context d’oportunitat i una emancipació real que no sempre es facilita. Quina relació tenim les educadores socials amb el «dret a la ciutat» i com ens interpel·len les pràctiques col·lectives que el reclamen i l’exerceixen?

El monogràfic pretén articular, ampliar i desbordar la casuística d’un dret, mitjançant una sèrie d’articles que s’interroguen, a través de pràctiques i relats, al voltant del sentit polític del que significa habitar una ciutat. El dret a la ciutat és un gest quotidià realitzat per individus i sostingut col·lectivament. Per això hem volgut articular una polifonia de veus que tinguin diferents graus d’implicació real en els processos de creació de coneixements a les nostres ciutats. Un espai híbrid entre testimonis de sabers reconeguts i sabers invisibles, per tal d’obrir una mirada des de la diversitat i la interseccionalitat, per recollir la veu de les persones que participen activament amb altres mirades.

A banda i fora del monogràfic, hi trobareu diferents continguts de temàtiques diverses, com l'abordatge de la salut mental amb joves, el llenguatge no sexista i inclusiu o un article que reflexiona sobre el control, les categories socials i la interseccionalitat. Podeu consulteu el sumari del Q23 i veure les primeres pàgines de la revista (pdf).

Per segon any consecutiu, les il·lustracions del Quaderns van a càrrec de Clara Sáez Juste.

Les persones que hi esteu subscrites, els rebreu a inicis del 2022. I, si no ho esteu, encara hi sou a temps.

Durant el primer any, el número dels Quaderns està disponible exclusivament per a les persones subscriptores, i al cap de l'any de la seva publicació en paper, es publica on line i en obert. El número anterior excepcionalment es va publicar des del primer moment amb els continguts en obert en format digital fruit de l'any pandèmic que vam viure com a professionals, per tal de facilitar la difusió d’una publicació que volia evidenciar que l'educació social és una professió essencial. El podeu recuperar en aquest enllaç.

També pots consultar on line la col·lecció sencera dels Quaderns d'Educació Social.