Aquest dimarts 2 de novembre una representació del CEESC s’ha reunit al Departament d'Educació amb Raquel Garcia, directora general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Maite Aymerich, directora general de Currículum i Personalització i Marcel·lina Bosch, subdirectora general de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa.
L’objectiu de la reunió era fer el seguiment dels temes tractats durant l'anterior reunió al Departament el juliol passat, el futur de la professió a les escoles i continuar reclamant-ne una presència generalitzada.
Recordem que les 75 places per educadors i educadores socials que es van obrir en centres declarats de màxima complexitat durant el curs 2020-2021, segueixen existint aquest curs en els mateixos centres. Tot i que seguim pensant que és una proposta insuficient, ja que el nostre objectiu és la plena incorporació d'educadors i educadores socials a tots els centres educatius, l'entrada d’aquests 75 professionals és una primera passa molt necessària per introduir aquesta mirada socioeducativa a l’escola.
Per això entenem que l’avaluació de la incorporació d’aquests professionals de l’educació social durant el curs passat és molt important. Des del CEESC vam elaborar el juliol passat l'informe: Avaluació de la incorporació d'educadores i educadors socials als centres educatius durant el curs 2020/21. I s’ha parlat de contrastar les informacions recollides amb les que s’està en vies de disposar des del Departament. Disposar de dades de primera mà facilitarà ajustar el paper a les necessitats i possibilitats reals, equilibrar la seva implantació en el conjunt del territori en funció de els especificitats o contrastar l’efectivitat de la mesura des de l0òptica dels diferents agents de la comunitat educativa. En aquest sentit ens emplacem a una reunió tècnica monogràfica a principis de 2022 on valorar, des de les dades obtingudes, propostes de millora o de capacitació formativa.
Es va parlar de les actuacions del Departament d'Educació incloses en el Pla de Govern de l’actual legislatura. Concretament dels objectius més vinculats amb la nostra figura i les funcions que podem desenvolupar als centres educatius. I és que justament un dels seus eixos és "Potenciar l'educació inclusiva i la igualtat d’oportunitats de tot l’alumnat".
Una de les aposes és potenciar el Pla de millora d'oportunitats educatives objectiu (PMOE), que fins ara té l’objectiu de que els centres compensin les desigualtats educatives derivades de la covid-19. Aquest s'adreça als centres del Servei d'Educació de Catalunya amb més complexitat educativa, que és justament on estan treballant els professionals de l’educació social. Però ens afirmen que aquest és un punt que caldrà anar validant any rere any i que, de moment, compta amb els mateixos recursos que l'any anterior.
Coincidim en reconèixer altres espais/plans on la figura de l’educador/a social té cabuda, com el Pla de Escoles lliures de violència, els Plans educatius entorn 2.0, o la figura de delegats del menor, que actualment recau en les direccions. Possibilitats que, bàsicament, s'emmarquen en els centres de major complexitat.
També parlem de l’eix “Enfortir el model d'escola catalana”, en el que una de les mesures és la d’augmentar les dotacions de personal per reduir ràtios, atendre les necessitats de complexitat i inclusió, i solucionar dèficits estructurals, entenent que una de les figures que caldria tenir en compte és la de l’educador/a social.
Pel que fa a la formació per a professionals en actiu i per a la comunitat educativa, des del CEESC es fa la demanda d'una formació permanent especialitzada: de construcció conjunta, que reculli els interessos des de la base i que pugui estar construïda col·laborativament entre el Departament i CEESC. Una formació que podria imaginar-se també interdisciplinària.
Ens emplacem a la reunió tècnica a l’entorn de les dades d’avaluació per parlar d’aquest tema amb les persones responsables de formació de personal PAS i docent. I, tanmateix, es planteja poder fixar espais de treball comú, per pensar mútuament a més llarg termini i definir les estratègies compartides per consolidar el que ara no deixa de ser una incorporació puntual i anecdòtica, com una aposta decidida, universal i estable.