Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, la Diputació de Barcelona i la Fundació Jaume Bofill impulsen l’aliança per l’Educació 360. Educació a temps complet, una iniciativa oberta per construir més i millors oportunitats educatives per tothom.

El CEESC forma part del grup motor a través del seu col·lectiu professional “Educació social i escola” i va participar el passat 29 de gener, al CCCB, a la presentació d’aquest model educatiu.

Aquest model educatiu ens proposa:

  • integrar temps i espais educatius;
  • una educació amb més i millors oportunitats;
  • que connecti educació i aprenentatge;
  • que sigui accessible a tothom, amb equitat i sense exclusions,
  • i que sigui present als municipis i arreu.

Des del prisma de la pràctica de l’educació social, aquests propòsits han estat inherents i en certa manera imprescindibles en la nostra manera de fer, així com evidents.

Però amb aquesta proposta de canvi de paradigma, hi ha la idea de sumar-nos-hi tots els agents educatius. Una mirada i una acció compartida des del treball col·laboratiu d’educadores i educadors, mestres, professores i professors, famílies, entitats de lleure, associacions, escola, biblioteques, escoles d’adults… Un treball conjunt amb multiplicitat de mirades, amb praxis complementàries per a una societat més qualificada i millor.

A les educadores i els educadors socials se’ns dona l’oportunitat de col·laborar en el sistema educatiu aportant allò que sabem fer i que, d’una manera o d’un altra, ja hem anat fent des de fa temps: projectes de desenvolupament comunitari, analitzant el territori, establint vincles entre l’escola, les famílies i la comunitat per tal que els infants i adolescents puguin apropar-se a la realitat, desenvolupar habilitats no acadèmiques i enfortir els continguts. Però aquesta vegada serà des d’una perspectiva interdisciplinària formant part d’un projecte comú i validat per diferents institucions amb ganes de treballar millor per aconseguir l’èxit educatiu dels infants i joves.

Un canvi de paradigma que no parla d’escola, sinó d’equipament educatiu que alimenta l’entorn i viceversa. I que entén l’educació com un itinerari, una idea de continuum en l’espai i el temps, al llarg i ample de la vida. Així mateix, planteja el disseny dels projectes de forma compartida i amb compromís per totes les parts; projectes educatius que arrelin al territori i que siguin significatius. Ens proposa el repte de treballar diferents cultures professionals, reconeixent les especificitats i qualitats per poder fer un millor treball conjunt. I que els itineraris siguin la suma de contextos d’on passen els infant i joves, i contemplin els seus interessos i motivacions.

El més sorprenent d’aquesta Jornada ha estat la quantitat de professionals de diferents àmbits interessats per aquest nou model, que posa l’infant i l’adolescent al centre de l’aprenentatge. Érem més de 800 persones, comptant les que es van connectar per streaming, que formàvem part de 34 institucions, entre elles, el CEESC.

Veure tanta gent convençuda, alguna altament qualificada, que treballa o vol treballar per la millora de l’educació de manera conjunta amb professionals de diferents disciplines, dona un sentit ampli al que ja estem fent des del CEESC i augmenta l’entusiasme per seguir endavant.

Ha sigut molt gratificant poder compartir com a membre del CEESC, i amb d’altres professionals, aquesta nova manera d’entendre l’escola, ja no com a lloc d’aprenentatge de continguts sinó com d’educació integral, personalitzada i equitativa. Ara cal seguir-hi treballant per aconseguir-ho.

Crida 'Comunitats que eduquen'

Després d’un matí en què es van plantejar els principis generals i els reptes d’aquest paradigma, a la tarda, es va presentar la crida Comunitats que eduquen, una crida que pretén oferir als impulsors d’iniciatives comunitàries el suport i les eines necessàries perquè els seus projectes impactin més intensament en la millora de les oportunitats educatives en tots els aprenentatges, temps i espais de la vida dels infants i joves.

Si formeu part o coneixeu iniciatives comunitàries que apostin pel treball i lideratge col·laboratiu entre diversos actors (escoles, famílies, ONG, museus, biblioteques, xarxes, centres de salut, entitats de lleure, universitats...) i que ofereixin oportunitats educatives d’aprenentatge i desenvolupament als infants i joves, us animem a consultar la web i a participar d’aquesta crida.

---

Manifest de convocatòria EDUCACIÓ360. EDUCACIÓ A TEMPS COMPLET

Vídeo de la Jornada (el CEESC, al minut 53:40)