Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

Arran de l’atac racista als infants immigrants tutelats per la Generalitat a l’alberg Cal Ganxo de Castelldefels i del Comunicat emès pel CEESC, la veu del Col·legi s'ha fet sentir als mitjans de comunicació amb relació a totes les informacions aparegudes sobre el sistema d'acollida amb els infants i adolescents estrangers no acompanyats. Per això us hem volgut fer un recull:

18 de març

El matí de Barcelona - Betevé Ràdio
Taula rodona sobre els menors d'edat estrangers sense referents familiars

17 de març

Nació Digital
Reportatge. «Quan em miren pel carrer sento que soc 'el dolent'»: relat de qui va ser un menor no acompanyat

La Vanguardia
Alcaldes catalanes piden coordinación para evitar brotes racistas hacia menas

14 de març

La Razón
El ataque en Castelldefels destapa la precariedad de los centros de MENA de la Generalitat

13 de març

Programa Bàsics de Betevé
Entrevista: Lluís Vila, vicepresident Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya

Ara
El Col·legi d'Educadors i la plataforma El Racisme ens Tanca condemnen els atacs als 'menes' de Castelldefels 

La Vanguardia
Educadores sociales creen que los ataques a menores no son hechos aislados
Educadores sociales reclaman una "acogida de calidad" para menores no acompañados

El Punt Avui
El sector social reclama un procés integral per als MENA

RNE Ràdio 4 - Edició Matí
Entrevista: Lluís Vila, vicepresident Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya

Social.cat
El Col·legi d'Educadors condemna “l'atac” de Castelldefels i reclama “suport i cura” als professionals que han d’atendre aquest col·lectiu

El Nacional
El Col·legi d'Educadors condemna "l'atac" als Mena de Castelldefels

Europapress, 13/03
Educadores sociales reclaman una "acogida de calidad" para menores no acompañados

Public
Educadors socials reclamen una "acollida de qualitat" per a menors estrangers no acompanyats

Vilaweb
El verí que tenim a dins

Aldia.cat
Un grup d'educadors socials reclama un "acolliment de qualitat" per a menors no acompanyats

12 de març

L’Informatiu
http://www.rtve.es/alacarta/videos/linformatiu/informatiu-12032019/5058040/ (minut 12:42) 

RNE Ràdio 4 - Edició Migdia
Els educadors socials denuncien manca de planificació pels menors estrangers (minut 2:40)

COPE
Entrevista: Lluís Vila, vicepresident Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya

El Periódoco
Tercera agressió a menors estrangers; aquesta vegada, a la Zona Franca de Barcelona

La Vanguardia 
Inquietud del tercer sector por las agresiones xenófobas

Nació Digital
Atacs a centres de menors no acompanyats: problema de racisme o de recursos?

Vilaweb
El Col·legi d’Educadors condemna “l’atac” als Mena de Castelldefels

11 de març

El Periódico
https://www.elperiodico.cat/ca/societat/20190311/el-sector-social-demana-mes-fons-per-acabar-amb-el-racisme-i-la-politica-de-parches-contra-els-mena-7348542

 

Podeu consultar altres articles publicats els darrers mesos sobre el tema en aquest enllaç.

 

 

 Amb relació a l’atac racista als infants immigrants de Castelldefels...

 

El proper dijous, 11 d'abril, la jornada "Camins i perspectives professionals de l’Educació Social" estrenarà nou format. La quarta edició d’aquesta jornada dirigida a estudiants d’Educació Social de tot Catalunya es presentarà en un nou espai integral i dinàmic que aglutinarà i tractarà sis àmbits professionals a fons. Els i les estudiants no només tindran una oportunitat única de conèixer, preguntar o debatre amb professionals d’aquests àmbits, sinó que també ho podran fer amb professorat expert d’altres universitats, professionals de la recerca, l’ètica professional…

Cada taula oferirà en 45 minuts un tractament integral sobre un àmbit amb professionals que hi treballen i informació del volum d’oferta laboral corresponent, amb exemples d’alguns projectes i/o recerques amb apunts d’ètica professional i, també, amb informació d’estudis posteriors al Grau sobre aquest àmbit: postgraus i màsters o altres graus. Cada taula comptarà amb dos, tres o quatre professionals i dos docents i experts en l’àmbit tractat.

Es tractaran aquests sis àmbits dels quals cada assistent en podrà triar tres: Infància i adolescència, Medi obert / Joventut, Escola, Sense llar, Mediació, i Salut (gent gran, salut mental, drogodependències).

La jornada se celebrarà a l'Auditori de Calàbria 66 de Barcelona.

Trobareu més informació i el formulari d'inscripció en aquest enllaç.

--

Aquesta jornada està organitzada pel Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya en col·laboració amb les universitats catalanes: Universitat de Lleida, Universitat Rovira i Virgili, Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat de Girona, Universitat Ramon Llull - Fundació Pere Tarrés i Universitat Oberta de Catalunya.

 

El Consejo General de Colegios de Educadoras y Educadores Sociales (CGCEES) s'ha adherit al manifest ¿Dónde están ellas?, una iniciativa del Parlament Europeu que constitueix un compromís institucional per augmentar la visibilitat de les dones en conferències i debats.

L'11 de març de 2019, la Presidenta del CGCEES, Lourdes Menacho, va signar el document d'adhseió.

Més informació.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aquesta setmana us hem proposat un petit joc a través de les xarxes socials, fent-vos preguntes sobre la situació laboral de les educadores socials. 

Hem basat aquest joc en algun dels apartats de la segona edició del l’Informe de l’Estat de l’Educació Social. Des de la primera edició de l’#InformeES han passat tres anys i això ens ha permès llegir i dibuixar una sèrie de tendències que ens ajuden a visualitzar la situació de la nostra professió i també la de les dones en l’educació social.

Si atenem a les dades de l’#InformeES 2017, el retrat del professional de l’educació social tipus és una dona, d’entre 26 i 35 anys, que treballa a la província de Barcelona, en l’àmbit dels serveis socials bàsics, a temps complet, amb un contracte indefinit i amb més de 3 anys de dedicació a la professió. 

D’aquest retrat tipus podríem despendre que en la nostra professió, la situació de les dones és prou bona, però, volem destacar 5 dades de l’#InformeES que expliquen les desigualtats de gènere en l’educació social:

 

1. FEMINITZACIÓ - La taxa de feminització en l’educació social és d’un 77,1%

La feminització de la professió ha crescut un 2,2% en relació amb la primera edició, el 2014. 

Segons els indicadors de les universitats catalanes al 2017, el 80,07% dels estudiants matriculats al grau d’educació social eren dones. 

 

2. SOSTRE DE VIDRE - Només el 3,01% de dones ocupa càrrecs de direcció i gerència

Veient el resultat anterior, podríem pensar que les dones són les que haurien d’ocupar més càrrecs de direcció i gerència. Però les dades de l’#InformeES2017 ens mostren una realitat diferent. 

En general pocs professionals de l’educació social ocupen càrrecs de direcció i gerència, però d’aquests només el 3,01% són dones, mentre que més del doble, un 7,52%, són homes. 

 

3. TIPUS DE CONTRACTE – Les dones presenten un menor percentatge de contractacions fixes. 

La tipologia de contracte més comuna entre professionals de l’educació social és l’indefinit o fix. D’aquests, el tenen el 54,79% dels homes enfront del 44,95% de les dones. Ens trobem amb una diferencia de 9,84% a favor dels homes. 

A més, els homes presenten un major percentatge de contractació fixa en l’administració pública (laborals, interins, eventuals o funcionaris de carrera), mentre que són les dones les que presenten majors percentatges en contractes temporals (d’obra i servei, de durada determinada o fins i tot de pràctiques).

 

4. JORNADES LABORALS - Les dones presenten un menor percentatge de jornades laborals completes.

El grau d’estabilitat és també favorable als homes, ja que tot i que la majoria de les educadores socials un 63,49% del total, tenen una jornada laboral completa, en el cas dels homes, la contractació a jornada completa puja a un 80,93%. 

 

5. BRETXA SALARIAL – Les dones cobren un 18,64% menys que els homes

L’educadora social cobra 4.668,03€ menys de mitjana que l’educador social. La mitjana salaria dels educadors socials segons l’#InformeES2017 és de 25.047,26€, mentre que la mitjana salarial de les educadores socials és de 20.379,23€. La bretxa salarial homes/dones es de -18,64%.

Si mirem les dades dels càrrecs de direcció veiem que la bretxa salaria és del -29,02%. En aquest cas, segon l’#InformeES2017, els educadors socials cobren una mitjana de 37.760,62€ mentre que l’educadora social cobra de mitjana 29.268,22€. 

 

En resum, les dades de l’#InformeES 2017 ens demostren que també en l’educació social, una professió en la que predominen les dones, hi ha desigualtats econòmiques i laborals en relació amb els homes.

I amb el joc que hem anat fent a les xarxes durant aquesta setmana, hem visualitzat que, majoritàriament ja som conscients d’aquestes desigualtats. 

Per tot, afirmem que ens queda una llarga lluita contra la discriminació de les dones, en tots els àmbits de la societat, però també en la nostra professió. 

 

Des del CEESC donem el nostre suport a la convocatòria de vaga general, secundant-la i sumant-nos a moviments feministes i entitats socials, i també animem a acudir a les mobilitzacions previstes per aquest dia.

 

 

La Comissió de Dones de la Intercol·legial de Col·legis Professionals de Catalunya farem públic avui el Decàleg per l'Equitat de Gènere en l'àmbit dels Col·legis Professionals de Catalunya que reclama "un tracte equitatiu entre dones i homes en el món professional per eliminar qualsevol discriminació de gènere en sintonia amb altres associacions i moviments feministes". 

Per tal d'assolir aquest objectiu, presentem el Decàleg com "la mínima expressió acceptable en la gestió i orientació del món professional" i treballarà perquè els Col·legis s'hi adhereixin i el desenvolupin dins de la seva agenda a través de propostes concretes i operatives.

La declaració es presentarà aquesta tarda a l’acte “Dones col·legiades en acció”.

La Comissió de Dones i Igualtat de La Intercol·legial, formada per 43 dones, entenem el document com un full de ruta obert, viu i en construcció per valorar i defensar "l'inestimable aportació de les dones", de manera que esdevingui "motor d'evolució cap a una societat més justa i equitativa". El Decàleg fa referència a aspectes com l'equitat en l'organització, el món laboral, la formació i l'educació; la corresponsabilitat familiar; la no discriminació per raó de gènere; la visibilitat col·legial i professional de les dones; la comunicació; l'actuació davant la violència de gènere; i el compromís professional amb perspectiva de gènere. Inclou un Annex Normatiu elaborat per la Comissió de Dones del Consell de l'Advocacia amb una desena de referències d'àmbit català, estatal i internacional que donen fonament legal a les reivindicacions feministes. 

En l'elaboració de la declaració hi han participat dones de 28 Col·legis diferents*, incloent-hi administradores de finques, advocades, agents comercials, ambientòlogues, arquitectes i arquitectes tècniques, artistes, comunicadores, educadores socials, enginyeres de diferents especialitats, farmacèutiques, filòlogues, fisioterapeutes, graduades socials, infermeres, metgesses, professores, restauradores i treballadores socials. Després de dos anys impulsant diverses iniciatives en clau de gènere dins dels Col·legis Professionals, ara fa un any es va constituir la Comissió de Dones i Igualtat de la Intercol·legial per impulsar canvis dins dels Col·legis i representar-los en altres plataformes i mobilitzacions per l'equitat entre dones i homes. A la Comissió hi són representades un ampli ventall de professions, tant feminitzades com masculinitzades, i la seva transversalitat serà clau a l'hora d'assolir el compromís del centenar de Col·legis que componen La Intercol·legial.

Segons dades del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, la bretxa salarial entre dones i homes és del 23,4%, la qual cosa significa que les dones cobren de mitjana 6.000 euros menys que els homes (27.572 euros/any els homes vs 21.110 euros/any les dones). A més, la taxa d'ocupació és un 8% inferior en les dones, la taxa d'atur un 2% superior i la taxa de parcialitat en el treball (involuntària en un 60% dels casos) triplica la dels homes. L'Observatori Dona, Empresa i Economia de la Cambra de Comerç de Barcelona, per la seva banda, concloïa al darrer informe de l'Indicador d'Igualtat de Gènere a Catalunya que "les dones han continuat amb un nivell de formació superior, però això no s'ha traduït en la mateixa mesura en una igualtat en el mercat laboral". 

Podeu comparar aquestes dades amb les de l'educació social. Consulteu "Les 5 dades que expliquen la desigualtat de gènere en l’educació social" segons l’#InformeES del 2017

 

 * Formen part de la Comissió de Dones i Igualtat de La Intercol·legial: Col·legi d'Administradors de Finques de Barcelona- Lleida | Col·legi d'Agents Comercials de Barcelona | Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya | Col·legi d'Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d'Edificació de Barcelona | Col·legi d'Arquitectes de Catalunya | Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de Catalunya | Col·legi de Doctors i Llicenciats en Belles Arts i Professors de Dibuix de Catalunya | Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya | Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona | Col·legi d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Forestals de Catalunya | Col·legi d'Enginyers Tècnics d'Obres Públiques de Catalunya | Col·legi de Farmacèutics de Barcelona | Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya | Col·legi de Graduats Socials de Barcelona | Col·legi de Logopedes de Catalunya | Col·legi de Pedagogs de Catalunya | Col·legi de Politòlegs i Sociòlegs de Catalunya | Col·legi de Professionals de l'Esport de Catalunya | Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya | Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya | Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya | Col·legi Oficial d'Infermeres i infermers de Barcelona | Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya | Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya | Consell de Col·legis d'Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d'Edificació de Catalunya | Consell de Col·legis de Metges de Catalunya | Iltre. Col·legi de l'Advocacia de Barcelona

 

 

Com a col·legi membre del CGCEES, ens fem nostre el seu comunicat amb motiu del Dia Internacional de la Dona.

Perquè, tal i com diu el mateix comunicat, veiem necessari seguir lluitant “enfront de les forces patriarcals més reaccionàries que s'activen amb la intenció de mantenir l’statu quo en les relacions de poder entre els gèneres".

També manifestem que “l'educació social té un paper clau en els canvis, ja que treballem per a un desenvolupament integral de les persones, lliures de perjudicis i d'estereotips llastats del passat”.

Des del CEESC donem el nostre suport a la convocatòria de vaga general, secundant-la i sumant-nos a moviments feministes i entitats socials, i també animem a acudir a les mobilitzacions previstes per aquest dia.

A més a més, el CGCEES ha creat l’etiqueta #EdusoESFeminismo per visibilitzar a les xarxes socials, especialment a twitter, les aportacions de l'Educació Social a la lluita feminista.

 

COMUNICAT DEL CGCEES

El 8 de marzo de 2018 se llevó a cabo la primera huelga feminista internacional poniendo el foco de atención sobre los trabajos productivos y reproductivos que las mujeres desarrollamos. Desde Brasil, Argentina, Estados Unidos o Turquía, pasando por nuestro país, las mujeres marchamos juntas para defender nuestros derechos.

Nuestras demandas siguen presentes y vigentes, de ahí la necesidad de luchar frente a las fuerzas patriarcales más reaccionarias que se activan con la intención de mantener el statu quo en las relaciones de poder entre los géneros. Estamos preparadas, al igual que en 2018, para llenar las plazas de pueblos y ciudades con nuestros cuerpos y nuestras voces, todas juntas, siempre.

Todas estamos llamadas a la huelga el 8 de marzo para romper los privilegios que derivan de una sociedad patriarcal, capitalista, racista y heteronormativa. Formamos parte de un movimiento interseccional marcado por las desigualdades y precariedades de diversas formas, pero con un único objetivo, que sigamos siendo, como advertía Simone de Beauvoir, el segundo sexo. ¡La huelga es de y para todas, incluidas las que ese día no puedan estar!

Desde el Consejo General de Colegios Oficiales de Educadoras y Educadores Sociales (CGCEES), ante este escenario, MANIFESTAMOS:

1. Que las mujeres somos libres en el uso de nuestros derechos, conociéndolos y practicándolos en igualdad de condiciones y desde una visión del mundo más solidaria, ecológica y económica.

2. Que la Educación Social tiene un papel clave en los cambios, ya que trabajamos para un desarrollo integral de las personas, libres de perjuicios y de estereotipos lastrados del pasado.

3. Que trabajaremos, desde la perspectiva de género, en todos los nuestros ámbitos de actuación, ya que es la vía para concienciarnos del problema, comprobar la gravedad del mismo, y actuar en consecuencia.

4. Que somos NOSOTRAS quienes DEBEMOS construir modelos de poder, donde las actitudes que prevalezcan sean la cooperación y la solidaridad, sin necesidad de agotarnos en el intento, por vivir escenas agresivas y competitivas, valorando los aspectos cotidianos del cuidado.

5. Que exigimos el cumplimiento y aplicación de las medidas de igualdad efectiva por parte de los organismos públicos, sirviendo a su vez de ejemplo a la ciudadanía.

6. Que rechazamos las reformas y las políticas sociales, económicas y laborales que suponen un retroceso en nuestras conquistas y en nuestros derechos (recortes y privatización de servicios públicos como la educación, los servicios sociales y la sanidad), vengan de donde vengan y sean del tipo que sean, y defenderemos nuestra integridad y el derecho a un trabajo digno por encima de todo.

7. Que expresamos nuestro apoyo a la convocatoria de huelga general de las mujeres y nos sumamos a aquellos movimientos feministas y de entidades sociales, secundando y acudiendo a las movilizaciones previstas por todo el Estado e invitamos a sumarse a todas las mujeres.

El 8 de marzo de 2019 volveremos a hacer historia. Pararemos los trabajos de cuidados y domésticos, el consumo, nuestros empleos y los estudios: ¡pararemos el mundo! Porque si nosotras paramos, la vida para. Sin nosotras el mundo no produce ni se reproduce.

¡Nos vemos en las plazas!

#EdusoESFeminismo

Febrero de 2019

 

El proper divendres, 22 de març celebrem l'Assemblea Ordinària del CEESC a la seu social del col·legi a Barcelona.