Núm. 25 – Sacsejant els àmbits
Data publicació: Desembre 2023

Aquest any continuem estirant el fil d’Ariadna del que han estat els darrers números dels Quaderns d’Educació Social. L’espai de reflexió que constitueix el Consell de Redacció se segueix fixant en aquelles històries comunes que sorgeixen d’experiències que es transmeten en l’escenari educatiu i social contemporani.

Aquest Quaderns recull lògiques d’intervenció que trenquen dicotomies i que generen espais comunitaris i de xarxa des del marc de la justícia social. Així, el monogràfic vol qüestionar els diferents àmbits d’actuació i la seva continuïtat, servint-nos del concepte polisèmic “marge”.

Permeten els àmbits d’actuació de l’educació social desprendre’s de certa rigidesa a l’hora de posar-nos en acció? Com podem col·lidir entre àmbits? Els articles venen dels marges i situen qüestionaments possibles… És possible situar els marges al centre de l’educació social?

Consell de Redacció

Consulta les primeres pàgines dels Quaderns (pdf)

 

SUMARI

  • Editorial. Consell de Redacció

  • La identitat professional: què haurien d’aportar els àmbits i els col·lectius més enllà d’on i amb qui? César Haba Giménez

Aquest article té per objecte reflexionar sobre el paper que exerceixen els àmbits i col·lectius en la identificació del grup professional d’educadores i educadors socials. Una aproximació crítica implementada des del discurs sobre les professions, concretament des del model per a l’estudi de la professionalització de l’Educació Social que ja va avançar el professor Sáez Carreras al V Congrés Estatal d’Educadores i Educadors Socials. Una proposta basada en els actors, recursos i estratègies que han possibilitat a les professions assolir reconeixement i notorietat, més enllà d’on i amb qui treballen.

  • Prollema, un projecte fet de llengües maternes. Mustapha Hachami, Kamal el Karam, Anas Achraou, Ayoub Zahraoui, Zouhair Ouallou i Chaimae Benlemchkraf

Prollema no és només un projecte que habilita joves a ensenyar la seva llengua materna, també és una xarxa de complicitats al servei d’un bon fer en comunitat amb la llengua i la memòria. Un compromís plural que adquirim totes per respectar trobades i desacords pel que fa a les diferents maneres de dir i comunicar-nos.

  • ÀgorES - L'educació al carrer: una cruïlla de camins incerts que genera escletxes d'oportunitat, transformació i militància. Héctor Alonso, Juanma Rojas, Eva Roset i Joan Gener Barbany

L’ÀgorES és el pòdcast dels Quaderns d’Educació Social. El segon capítol va ser enregistrat el 26 de setembre de 2023 a l'Ateneu L'Harmonia de Sant Andreu (Barcelona) i va consistir en una conversa al voltant de l'educació al carrer, amb els seus encàrrecs, desafiaments, funcions, contextos i conflictes i, alhora, problematitzant la seva relació amb l'educació social i els seus àmbits. Dinamitzada per Hèctor Alonso, amb la participació de Juanma Rojas i Eva Roset.

  • Museo Situado: una experiència assembleària entre el barri i el museu. Ana Longoni

La història de la xarxa de col·laboració nascuda el 2018 entre diferents col·lectius activistes del barri de Lavapiés i el Museu Reina Sofia (Madrid) planteja una zona de contacte que obre bretxes de possibilitat i també preguntes, projectes comuns i friccions entre les diferents maneres de fer i imaginar que hi conflueixen.

  • Entrevista a Nora Miralles Crespo. Sandra Martínez Domingo

En aquesta conversa amb Nora Miralles analitzem com es gestionen les inseguretats des de l’àmbit comunitari i institucional, en un moment on la seguretat policialitzada i punitiva ha esdevingut una de les principals estratègies polítiques. 

  • Això es pot fer. Notes d’un procés comunitari amb l’alimentació com a metodologia. Marta Solans i Carolina Zerpa

Un procés comunitari al voltant de la cuina d’un pis assistit on es troben residents, educadores i dinamitzadores externes per posar de manifest les interaccions que existeixen a l’espai-temps compartit, fer emergir allò que es veu i allò que no es veu, i assajar assemblatges compartits.

  • Il·lustració. Infància i joc. Núria Güell

Il·lustració de Núria Güell creada a partir de les respostes de la Mercè Aranda (Tata Inti), la Duna Vilà (Espai Familiar de Les Franqueses del Vallès) i la Glaudina Greenacre (Wild me), a les preguntes plantejades per en Joan Gener Barbany.

  • Lluitar per la justícia social des de la injustícia laboral: on es troba el límit de la vocació? Andrea Lizana Pérez

Aquest article explora diferents moviments de lluita laboral dels professionals de l’educació social tres dècades després de la seva professionalització, per extreure les estratègies diferenciades i els reptes compartits entre els grups de professionals que s’organitzen per a millorar les seves condicions laborals.

--

>>Consulta en línia els números anteriors.