Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

Núm. 3. L'Educació Social i la Infància. Acompanyant cap al futur (ESGOTAT)
Data de publicació: Juliol 2003

En aquest Quaderns hem intentat encabir, sense abastar-los tots, molts dels àmbits de la infància on l’educador està present en l’actualitat.

També s’ha partit d’una idea força: vincular la tasca de l’educador a col·lectius d’infants i adolescents no solament relacionats amb les “situacions de risc social”, és a dir, fer una mirada des del que hom coneix com a normalitat.

L’acció educativa centrada en la prevenció és una altra idea clau que va apareixent en alguns dels articles.

S’aconsegueix un equilibri considerable entre el que podríem anomenar teoria i pràctica. Teoria i pràctica formen part d’un territori on les fronteres molt sovint es dilueixen. D’on s’alimenta la “teoria” sinó de les experiències; d’on treuen sinó, els seus fonaments pràctics per dur a terme la seva acció educativa? És agradable adonar-se que en molts dels textos apareixen referències bibliogràfiques i conceptes o anècdotes d’experiències. Teoria i pràctica es retroalimenten. La qualitat de la praxi educativa recau en la capacitat de “teoritzar” (reflexió acció profunda) sobre l’acte educatiu i implementar idees (acció reflexió compromesa).

SUMARI

  • Presentació. Pere Vicenç Planas
  • Infància i educació social i acció política. Francesc Pané
  • El dret a la participació dels infants. Jordi Cots
  • Infància, política i participació. Carme Panchón
  • La participació en el món dels adolescents. Glòria Ferrer
  • Els educadors i les educadores socials a les comunitats d'aprenentatge. Rosa Valls
  • Aula 15: L'abordatge de l'absentisme a l'ESO. M. José Ma. Altés i M. José Domínguez
  • L'educador social i el treball a les escoles. Enriqueta Aznar, Dídac Boix, Feli Cuadrado, Agustí Ferrándiz, Joan Josep Izquierdo, Tina López, Jordi Molina, Joan Torralba, Patricia Velilla i Àngel Zàforas
  • L'educador social i l'absentisme escolar. Josep Vallés Herrero
  • Educació i infància en risc. Acció i reflexió en l'àmbit social. Anna Jolonch
  • La institució: "un rai enmig del mar". Reflexions entorn d'una experiència. Adelaida Fernández i Núria Nieto
  • Infants en situació de risc social… De qui parlem? Lluis Toledano
  • La intervenció dels educadors socials en els casos de l'EAIA en municipis de la comarca del Baix Camp. Judith Crivellé i Joan Josep Vallès
  • Infància en risc: abusos sexuals a menors: l'experiència des del món associatiu. Pilar Polo
  • Intervenint amb adolescents i pares. Andreu Peláez
  • Estratègies d'intervenció en medi obert. Jordi Burcet, Puri Forné, Marcia Macías, Empar Medà, Salvador Miquel i Carmen Ponce
  • El centre obert: un espai humà, plural i divers. Eliezer Rosinach
  • "L'hora del cafè": una experiència de treball amb pares i mares des d'un centre obert. Montse Castelló, Ana Isabel González, Jordi Navarro i  Miriam Valcárcel
  • Esbargi: un model socioeducatiu en medi obert. Marta Serra i Rosa Fernández
  • Recursos municipals en la salut materno-infantil. Glòria Atarés i Emília Caballol
  • Infància, discapacitat i educació social: a la recerca d'una geografia introbada. Jordi Planella
  • Treball en xarxa entre àmbits educatius i socials, una opció responsable. Francesc Crua i Teresa Barceló
  • Fem feina, un servei d'inserció. Fina Espinosa i Joan Valls
  • El somriure socioeducatiu. Jordi Baiget Piqué