Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació 'aquí'.

Núm. 3. L'Educació Social i la Infància. Acompanyant cap al futur (ESGOTAT)
Data de publicació: Juliol 2003

En aquest Quaderns hem intentat encabir, sense abastar-los tots, molts dels àmbits de la infància on l’educador està present en l’actualitat.

També s’ha partit d’una idea força: vincular la tasca de l’educador a col·lectius d’infants i adolescents no solament relacionats amb les “situacions de risc social”, és a dir, fer una mirada des del que hom coneix com a normalitat.

L’acció educativa centrada en la prevenció és una altra idea clau que va apareixent en alguns dels articles.

S’aconsegueix un equilibri considerable entre el que podríem anomenar teoria i pràctica. Teoria i pràctica formen part d’un territori on les fronteres molt sovint es dilueixen. D’on s’alimenta la “teoria” sinó de les experiències; d’on treuen sinó, els seus fonaments pràctics per dur a terme la seva acció educativa? És agradable adonar-se que en molts dels textos apareixen referències bibliogràfiques i conceptes o anècdotes d’experiències. Teoria i pràctica es retroalimenten. La qualitat de la praxi educativa recau en la capacitat de “teoritzar” (reflexió acció profunda) sobre l’acte educatiu i implementar idees (acció reflexió compromesa).

SUMARI

  • Presentació. Pere Vicenç Planas
  • Infància i educació social i acció política. Francesc Pané
  • El dret a la participació dels infants. Jordi Cots
  • Infància, política i participació. Carme Panchón
  • La participació en el món dels adolescents. Glòria Ferrer
  • Els educadors i les educadores socials a les comunitats d'aprenentatge. Rosa Valls
  • Aula 15: L'abordatge de l'absentisme a l'ESO. M. José Ma. Altés i M. José Domínguez
  • L'educador social i el treball a les escoles. Enriqueta Aznar, Dídac Boix, Feli Cuadrado, Agustí Ferrándiz, Joan Josep Izquierdo, Tina López, Jordi Molina, Joan Torralba, Patricia Velilla i Àngel Zàforas
  • L'educador social i l'absentisme escolar. Josep Vallés Herrero
  • Educació i infància en risc. Acció i reflexió en l'àmbit social. Anna Jolonch
  • La institució: "un rai enmig del mar". Reflexions entorn d'una experiència. Adelaida Fernández i Núria Nieto
  • Infants en situació de risc social… De qui parlem? Lluis Toledano
  • La intervenció dels educadors socials en els casos de l'EAIA en municipis de la comarca del Baix Camp. Judith Crivellé i Joan Josep Vallès
  • Infància en risc: abusos sexuals a menors: l'experiència des del món associatiu. Pilar Polo
  • Intervenint amb adolescents i pares. Andreu Peláez
  • Estratègies d'intervenció en medi obert. Jordi Burcet, Puri Forné, Marcia Macías, Empar Medà, Salvador Miquel i Carmen Ponce
  • El centre obert: un espai humà, plural i divers. Eliezer Rosinach
  • "L'hora del cafè": una experiència de treball amb pares i mares des d'un centre obert. Montse Castelló, Ana Isabel González, Jordi Navarro i  Miriam Valcárcel
  • Esbargi: un model socioeducatiu en medi obert. Marta Serra i Rosa Fernández
  • Recursos municipals en la salut materno-infantil. Glòria Atarés i Emília Caballol
  • Infància, discapacitat i educació social: a la recerca d'una geografia introbada. Jordi Planella
  • Treball en xarxa entre àmbits educatius i socials, una opció responsable. Francesc Crua i Teresa Barceló
  • Fem feina, un servei d'inserció. Fina Espinosa i Joan Valls
  • El somriure socioeducatiu. Jordi Baiget Piqué