Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació 'aquí'.

Núm. 16 - A cop d'art
Data publicació: Desembre 2014

A la presó o al carrer, en un centre residencial o en un centre obert, en una residència per a gent gran o en un esplai, la paraula és per als educadors socials l’eina de relació i, consegüentment, d’acció per excel·lència. La més propera, la més comuna, la més emprada, i la més gastada.

El fet que les interaccions personals entre educands i educadors siguin possibles, i efectives, i empàtiques, i interactives, i útils, i transformadores, passa per trobar, entre altres aspectes, l’encaix precís i la modulació adequada entre el nostre llenguatge verbal, el no verbal i el paraverbal.

Però, si parlem d’eines d’acció educativa, haurem de parlar també de la vista i de l’oïda, oi? És a dir: de la força captivadora de la imatge i del color, de l’impacte absorbent del so i del silenci, de la màgia comunicadora d’un cos en moviment, de la intensitat transformadora del gest i de la mirada d’un mim...

Quan la paraula ens resulti escassa i escadussera, quan l’escenari relacional d’acció esdevingui estret i eixorc, quan el missatge i l’aprenentatge se’ns escolin amb la fosca de cada nit, quan els actors estiguin actius i contemplatius respecte a la participació i els canvis, quan tinguem necessitat d’explorar camins d’innovació i transformació, és cert i segur que ens serà útil i oportú tirar d’art a fons i sense manies, repensar i redreçar i reprendre i reforçar l’acció educativa a cop d’art.

Sí, sí, tal com sona: a cop d’arts escèniques, d’arts visuals, d’arts plàstiques, d’arts literàries. Molts són els fronts oberts, i a l’horitzó ja està a punt de despuntar el sol.

Que tingueu una molt i molt bona feina, artistes!

Salvador Miquel i Estrada
Consell de Redacció

SUMARI

  • Monogràfic: A cop d’art.
    • Entrevista a Georges Laferrière. Esther Subias Vallecillo
    • Quan l’acció implica reconeixement. Matisos i reflexions de la creació artística amb les persones. Marta Ricart
    • Los Ronderos i altres experiències musicalsdes de l’educació social. Núria Guasch Coll, Roger Fe Espin, David Vázquez Villamor
    • Creativitat, graffiti i mirar més enllà o De Reüll. Lluc Flotats Sala
  • L’emoció d’enfrontar-se a la crisi diària des de l’educació social. Oscar Martínez-Rivera
  • Còmic: L’educació social als ulls de Miquel Fuster: de l’amor a l’odi
  • Entrevista a Manuel Delgado. Marta Venceslao
  • Neurociència i educació social. Fèlix Pardo, Jesús C. Guillén, Teresa Hernández, Carme Trinidad, Anna Forés
  • L’educació social i ambiental com a generadores d’actors de canvi cap a la sostenibilitat. Lydia Santín
  • Un viatge llunyà cap a l’interior de tres educadores socials. Vanessa Páez, Anna Montornès, Marta Sánchez
  • L’autisme: la importància de la diferència. Ester Rovira Güell
  • Adolescència i educació social. Jordi Bernabeu, Jaume Funes, Sera Sánchez

Il·lustracions: Virinia Chavira.