Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació 'aquí'.

21 de gener,  Dia Europeu de la Mediació.

 

El CEESC dona suport al Document marc sobre infància promogut per Espai Freud i que és fruit de jornades i trobades de treball d’un conjunt de professionals de diferents especialitats vinculades al món de la infància.

ÉS DEL NOSTRE INTERÉS:

  1. Fer pública la preocupació que compartim respecte a com s’està atenent als nens i nenes del SXXI.
  2. Fer saber a la ciutadania de l’existència d’una pluralitat de formes de comprendre i d’atendre a la infància en el panorama assistencial i educatiu en l’actualitat.

ENS PREOCUPA:

  • L’estat d’excessiva estimulació de la vida quotidiana dels nens, d’una banda exposats a un ideal de productivitat i per l’altra a l’excessiu us i abús de la tecnologia, tot plegat afavoreix un efecte de soledat, sobreexcitació i angoixa.
  • Que la perspectiva actual estigui centrada en la proliferació de diagnòstics psiquiàtrics i de teràpies farmacològiques fonamentades en protocols i pautes generals que tenen un caire reduccionista, simplificador i uniformador.
  • Que hi hagi un model imperant en les àrees sanitària, educativa i d’assumptes socials que ha portat a la medicalització de la infància i a la patologització de la vida quotidiana.
  • Que en aquest model es converteixi el nen en objecte d’estudi centrat en els comportaments disruptius i en la producció escolar, desatenent així  la dimensió psíquica i social.
  • La tendència a menystenir el aspectes subjectius que formen part de la infància i de la vida, negant particularment el que fa a la tristesa, l’agressivitat i les pèrdues.
  • Que no s’atengui suficientment a les necessitats i a les demandes dels pares davant els fenòmens, les manifestacions i els símptomes de la infància del SXXI.
  • La poca cura amb els professionals que treballen en les diverses institucions i la poca escolta de les seves dificultats quotidianes.

 VALOREM:                                                    

  • Que s’escolti, es comprengui i es respongui al que els infants expressen per mitjà del cos, de les accions i de les paraules.
  • La possibilitat de comprendre que les expressions i els conflictes del nen tenen un valor de llenguatge, que parlen de la situació particular de cada nen i del seu entorn, de les seves dificultats i del seu patiment.
  • Que en les institucions s’escolti i s’atengui el que cada professional manifesta des de la seva experiència particular i des de la seva ètica, creant espais de valoració interdisciplinaris de les qüestions i conflictes que es plantegen en i amb els nens.
  • Que els psicodiagnòstics dels nens es facin des d’una valoració clínica que atengui al conjunt de les àrees de la seva vida, particularment als vincles, i que permeti saber a què responen els símptomes.
  • Que la psicoteràpia es plantegi com un procés de transformació centrat en el vincle i en el llenguatge infantil (paraules, dibuixos, jocs), donant també espai als pares en tant agents actius.
  • Que la formació dels professionals vagi lligada a les seves demandes i a la seva experiència quotidiana; que entomi de forma creativa i participativa els reptes que planteja la infància del SXXI.
  • Articular un discurs interdisciplinari sobre la infància i la família, promoure trobades que donin lloc a que aparegui el saber de cadascú des de la seva experiència i la seva ètica.

En línia amb aquests conceptes i continuant amb la trajectòria, estem organitzant unes terceres jornades titulades “Infància, família i institució”, per tal de reunir, a partir de l’experiència dels participants, una panoràmica actual el més àmplia i diversa possible de les institucions públiques i privades en les àrees de salut, educació i l’àmbit social. Aquesta jornada tindrà lloc al COPC, al carrer de Rocafort  129, el 17 de febrer de 2018, de 9.15 a 13.45hs. Es requereix inscripció prèvia. 

Signar el document.
Versió pdf del Document marc sobre infància.

 

Una candidatura presentada per renovar la Junta de Govern del CEESC.

 

Durant el 2017 s’ha treballat per posar a disposició on line i en obert la col·lecció dels  Quaderns d'Educació Social.

El Quaderns és la revista anual del CEESC, que es publica en format paper des de 2002. En una primera etapa es tractava d’una revista monogràfica, en què es van tractar temes com la mediació, la salut mental, l’ètica, la infància... El 2012 es va començar una nova etapa, en què la revista inclou, a més del monogràfic, abordat des de diferents perspectives, articles, reportatges, experiències i entrevistes que aborden temàtiques d’interès actual i social.

Per tal de fer-la accessible on line, hem treballat a través de RACO (Revistes Catalanes amb Accés Obert), un repositori cooperatiu des del qual es poden consultar, en accés obert, els articles a text complet de revistes científiques, culturals i erudites catalanes. RACO és un projecte de la Biblioteca de Catalunya i el Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC).

El repositori permet fer, entre d’altres, cerques per autor/a i/o títol d’article i per títol, matèria o institució editora de la revista. De cadascun dels articles es pot consultar la citació bibliogràfica recomanada, les estadístiques de consulta, exportar la referència bibliogràfica al gestor Mendeley, recomanar lectures a companys, etc.

>>Els Quaderns d'Educació Social al RACO

Així mateix, ofereix la possibilitat de subscriure's al servei d'alerta de qualsevol de les revistes que inclou per rebre per correu electrònic l’avís de nous números publicats

El procés de compartició es seguirà duent a terme durant aquest any, fins que tota la col·lecció es pugui consultar en obert. Seran un total de 18 números. El darrer número publicat cada any, no es publicarà on line en obert fins que no se n’hagi publicat un de nou.

Recordem que us hi podeu subscriure en format paper, estigueu o no col·legiats així com d'adquirir números solts. Per a més informació, seguiu aquest enllaç.

 

 

Feu una repassada als 5 debats.

 

Informacions sobre el RetinES

 

El proper 31 de gener i en exclusiva per a educadores i educadors socials, l’equip de Km_Zero, encapçalat per Itziar González, ens presentaran, en format de Càpsula especial, al Palau de la Virreina, un interessant i alhora fascinant projecte de remodelació de La Rambla de Barcelona i comprovarem com el nostre paper també pot ser determinant per al seu futur.

L’1 de març del 2017 l’Ajuntament de Barcelona va impulsar i obrir un concurs a nivell internacional amb l’objectiu de transformar La Rambla, el passeig més emblemàtic de Barcelona, un dels més coneguts arreu d’Europa i del món. Les propostes havien de tenir en compte sobretot tres aspectes de La Rambla: la tradició històrica, la forta afluència turística i la seva activitat socioeconòmica.

A principis de setembre es va anunciar la proposta guanyadora, la del col·lectiu de professionals Km_Zero, liderat per Itziar González, arquitecta i exregidora de Ciutat Vella.

Km_Zero deixa clar inicialment que prefereix referir-se a Les Rambles, com a nom identificador d’un projecte que vol “beure de tota la diversitat, complicitats i complexitats d’aquest espai urbà de la ciutat”. És un equip amb un ampli coneixement d’aquest espai i molt proper a les seves dinàmiques ciutadanes. És el perllongament tècnic d’una iniciativa ciutadana per al rescat de La Rambla (Manifest SOS RAMBLA) on la gran majoria han col·laborat professionalment en els darrers anys amb l’administració del districte de Ciutat Vella i la ciutat de Barcelona.

La resposta i proposta de l’equip guanyador del concurs, Km_Zero, és un nou “Manifest per a una nova cultura de cooperació administrativa-ciutadana” amb l’objectiu de “rescatar Les Rambles del monocultiu turístic i de les seves dinàmiques empobridores del teixit social, cultural i econòmic i de la qualitat i confort de l’espai públic urbà”.

La participació, comunicació i auditoria ciutadanes regeixen tot el procés de la metodologia del projecte de Km_Zero. I durant aquest inici d’any volen obrir el debat i les propostes a veïnes, veïns i organitzacions. Segons les bases del concurs, s’hauria de tenir llest un projecte executiu durant la tardor del 2018 per poder posar en marxa les obres a començaments del 2019.

I és en aquest punt on s’obre la porta a educadores i educadors socials, interessats a participar d’aquest procés, a aportar-hi la seva visió i les seves propostes a través de la seva expertesa i experiència privilegiades en l’àmbit social de proximitat, relacional d’entorn i com a agents experts en les comunitats.

Trobareu tota la informació i el formulari d'inscripció en aquest enllaç.

 

Al llarg del període de Nadal hi haurà variacions en l’horari d’atenció col·legial a totes les seus.

Barcelona
La setmana del 2 al 5 de gener l’horari d’atenció al públic serà de 9.30 a 14h.

Girona
Tancat del 20 de desembre al 10 de gener.

Camp de Tarragona
Tancat del 23 de desembre al 10 de gener.

Lleida
Tancat fins al 10 de gener.

Terres de l’Ebre
Tancat dijous 28 de desembre.